Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom Fundamentale forhold

Takk, alltid greit å ha et forhold til nedsiden også i all optimismen.

Hva er status på resten av aksjene til Jebsen?

1 Like

Jeg leste innlegget ditt to ganger, for jeg syntes det var så bra!
Det som ikke er like bra, er at jeg leser dette som situasjonen idag. Ikke som worst case.
Så i tillegg til studenten86 sine dystre utsikter må man også ta med i beregningen at progresjonen stagnerer og de låser seg fast i en situasjon der de ikke får fikset CE. At det er for mange alvorlige feil til at det lar seg fikse rett og slett.

Jeg ønsker helst ikke å bli angrepet, da det er nettopp det som er risikoen med å kjøpe et spill i EA, det er ikke sikkert det kommer videre. Det har skjedd før og det kommer til å skje videre.

Nå har det vært to gode kvartaler med påfølgende grusing av kurs, så å glede seg til Q3 tror jeg er å be om å bli skuffet. Så lenge salget uteblir, uteblir vel også det gode Q3 resultatet. Da kan det bli dobbel negativ effekt. Altså dårlig Q3 samtidig som dårlig salg blir bekreftet.
Det er worst case det.

På plussiden, håper og tror jeg SWL innfrir. Det kan redde Q3, men salgstall CE må opp.

Men gennerelt når spill har alpha og beta phase.
Så starter de vel i Alpha, med å få alt content og features på plass?
For deretter å gå i Beta, der bugs, balancing og fintuning blir prioritert.

Kan dette være litt av grunnen til at det fortsatt er et snev for mye bugs?

All content må kanskje være på plass før det er hensiktsmessig å shifte over ressurser fra content til bugs osv?
Kan hende vi stirrer for mye på steamspy om dagen og glemmer litt at Full release kanskje er det som virkelig gjelder?

Det er vel ikke mange som kan si: “Vi har hatt spillet i EA i 1 år nå, så nå slippes det som 100% ferdig produkt på 3.5 platformer”? Kanskje Funcom blir en av de første?

1 Like

Dere konkurerer om å være pessimister tror jeg. Det er ikke kult å bomme med for lave estimat heller.

Enig. Alpha er fasen et software er i mens man putter nye features inn… I beta, debugges softwaret. Få eller ingen nye features legges til i denne fasen.

1 Like

Han har 3,399,194 opsjoner hver til 1$, som kan konverteres i aksjer til 0,1$ per. Dette må skje før 31.12.2018, og blir altså en utvanning på 33,991,940 aksjer. Videre vil det føre han for høyt i total aksjeposisjon i forhold til selskapet, så han må selge en større andel av disse for å ikke bli tvunget til å by på hele selskapet. Sist skjedde dette på en ettermiddag med noen telefoner, så årsak til å tro det kan bli ryddig denne gangen også, og etterlate et gjeldsfritt Funcom.


@Risky Q3 blir spennende i fortolkning videre. Tror du vil like denne artikkelen av Casais:

Et utdrag:

The process is ongoing, and Casais makes no attempt to convince me that Funcom has already achieved its goal. He mentions technical issues that players of the Xbox version of Conan Exiles experienced on several occasions, each time with a note of sincere frustration in his voice. “It is something that we’re taking very seriously, that we want to address,” he says. “We want to have more games being made and to keep pushing innovation, but quality cannot be sacrificed.”

Det er årsak til å tro det, spesielt i forhold til @Christian’s tanker om Retail salg basert på hvordan andre konsoll-spill har solgt på retail. Samt hvordan Funcom indikerer at markedsføring for full release blir noe helt annet enn under EA.
Min posisjon har dette i sikte i første omgang, Q3 er ikke så intressant i forhold til kurs, men som indikasjon mot størrelse på hype til full release for min del.

Mine tanker om retail-salget har gått ut i fra at det er en ca 50/50 splitt mellom retail/digital salg på konsoll, og en 20/80 splitt på PC. Funcom har jo sagt at CE vil bli tilgjengelige hos alle større butikker som selger retail-spill med markedsføring/banners i butikkene. Som de sa, Conan er en velkjent merkevare som burde få folk interessert. :slight_smile:

Hehe, takk for gode svar.
Vedr artikkelen med CEO, så er han en av de aller siste jeg ville hørt på når det gjelder investeringen min.
Det blir ofte litt for rosen-rødt i disse sammenhenger.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er de fundamentale forholdene i Funcom relevant for aksjekursen i dag? Har ikke sett noen stor sammenheng mellom fundamentale forhold og kursen annet enn da den steg mye ved CE launch og gode salgstall kom. Vi har fått vite at SWL gikk forventet til over forventet og CE på xbox solgte forventet. Skal ikke være noen overraskelser fra det fundamentale som vil påvirke kursen framover. Eneste jeg kan tenke meg er en eventuell konvertering av siste del av gjelden fra Jebsen.

Jeg synes det er på tide at vi ser på lengre sikt, 3-5 år frem i tid. Slik det er i dag ser det sikkert ut fram til Q2 2018 og etter det er mye uvisst. Vil videre spill gjøre det bra? Vil Funcom klare å levere et CE som selger nok i Q12018 til å finansiere en 3 års periode, eller vil de måtte gjøre stor suksess med neste store spill også for å ikke komme i en vanskelig posisjon om 2 år+ igjen?

Mye usikkerhet på lang sikt, men slik er det jo i spillmarkedet. Jeg skulle ønske Jebsen konverterte siste del av lånet, et eller to seriøse hus begynte å følge Funcom med seriøse analyser, vi fikk vite mer om lønnsomheten til USA kontoret da de hittil i år (Før SWL) har bidratt stort sett med utgifter og SWL sitt bidrag fortsatt er uvisst.

2 Likes

Så blir også spørsmålet: Hva fikk kursen til å falle ned mot 1kr etter hvert spill slipp tidligere, og hvorfor vil vi ikke se nedgang fra dagens kurs i de neste 2-3 mnd når lite skal skje? Hva er annerledes i dag enn før som vi kan vise ved hjelp av tall?

De hadde ingen inntjening i forhold til utgifter.

De har grei inntjening i forhold til utgifter.

3 Likes

Kan ikke se for meg at han konverterer før CE går ut av EA og er lansert på PS4.

Godt sagt! Hvordan det går med CE videre betyr mye for hvordan Funcom blir drevet videre. Slår suksess-scenarioet til (eller noe i nærheten), så har Funcom sikret finansieringen for en god del år framover. Hvis ikke, så vil det nok fortsatt være litt tight.

Sidan 7-11 i q2-rapporten summerar det ganska bra (jämfört med 2016):

http://cdn.funcom.com/investor/2017/Funcom_2Q17_Presentation_v2.pdf

Ja, de fundamentale forhod ser ut til å være relevant for dagens aksjekurs. Du kan tolke om prisen er høy eller lav. Samt gjøre tanker om hvorfor den er høy eller lav. Det er ventet en stund til neste trigger, så aksjen prises lavere, Q3 ser ut til å bli bra, det ser ikke ut til å være priset inn i stor grad, ergo er akjsen kjøpsgunstig på kort sikt(~3mnd) og lang sikt(full release+).

Det er guiding fra selskapet om strategi som vi kan holde oss til på så lang sikt. Annet enn det blir det ren gjetning. Vi vet lite om hva videre spill er, så vanskelig å vurdere om de gjør det bra. Har brukt Q1 presentasjon og rapport en del der til den fundamentale analysen. Syns Funcom hadde beskrevet godt hva de tenker og hvor de vil på sikt.

“Om CE i Q1 2018 selger for å finansiere 3 år”, usannsynelig. 30-40m usd. En del usikre faktorer, men det ville kreve salg på ~2-2,5m+ enheter innen H1 2018? Tror vi kan si nei her og heller bli positivt overrasket.

CE har prestert over forventning for Funcom og er slik en ‘stor’ suksess. Men langt ifra en stor suksess sammenlignet med bransjen, veien til ‘blockbuster’ er lang. Om du leser på hvordan Funcom tenker å utvikle og publisere spill fremover, vil du se at de tenker lave kostnader og hyppige releases. De har hatt 680 ansatte, de har ~120. Kan du navnet til produsenten av Ark, hovedutfordrer til Funcom til CE? Kan du navnet til produsenten av WoW, hovedutfordrer til AOC? Hvem Funcom konkurrer mot er ikke tilfeldig men bevisst, og en del av deres strategi. Har du tiltro til at de gjør gode valg her, og videre fremover fortsetter med det, så er svaret et entydig ‘nei’, de er ikke i en vanskelig posisjon igjen om 2 år. Her har du hvor dramatisk deres økonomiske situasjon har bedret seg siste 2 år:
bilde

Angående Jebsen vil jeg tro han venter til etter full release før neste konvertering, men er gjetning.

Vi får ‘litt’ mer informasjon fra USA kontoret ved Q3. Er det slik indisiene sier, så kan det vel tenkes Funcom stabiliseres litt høyere fremover, mer derisket, og mer årsak til hype tiltro for full release. Mistenker vi kommer til å føle oss informasjonstørst etter Q3 også.

3 Likes

Det du ikke ser der er at fra Q1 til Q2, så er dette hovedsakelig konvertering av gjeld til aksjer. En gang de neste 6. kvartalene, så vil dette bli gjort igjen, som om de hadde kjørt en emisjon på 0,1$. Det ser penere ut, men er jo egentlig ikke det.

Ser ut som fundamental analyse? Passer kanskje inn i denne tråden.

6 Likes

Flyttet hit.
Plukket opp denne. Ikke bare vi her inne som synes Funcom ser billig ut om dagen.
http://www.capitalcube.com/blog/index.php/funcom-nv-undervalued-relative-to-peers-but-dont-ignore-the-other-factors/1516

8 Likes

FUNCOM P/E 20 etter 2017…

Hvis man regner P/E fra i dag og et år tilbake, sier nogen at det giver P/E 15-18, har ikke selv sjekket det, men det er vel ikke helt galt?

Tar vi hele 2017, og ser ca. 100 mill i resultat på bunnlinjen, og tenker at Funcom vil handles til litt bedre P/E på 20, da vil det prise Funcom til 2 milliarder, og det vil give en aksjepris på ca. 6,-

Her har jeg taket med, at Jebsen konverter den siste rest til aksjer, og evt. selger dem.
Altså 330 mill aksjer av 6,- er ca. 2 milliarder.

Nu kan P/E faktisk lett gå langt over 20, da selskapet da vil være uten gjeld.

Jeg tror Funcom har 100 mill på bunnlinjen etter Q3 er lagt frem, og det er faktisk ikke umulig, at nogen klarer at se at selskapet da vil ende 2017, med ca 100 mill på bunnlinjen, og kanskje reprisningen til 6,- i første omgang vil skje.

Jeg anbefaler som tidligere, at kjøp under 2,5 er kjempekjøp med nogen måneders perspektiv, og opp til 3,- handler jeg selv, når jeg har penger til det…

Lykke til, mvh Vandregutten

6 Likes

De har tjent ca 50 mnok så langt i år så da blir P/E (2.21 * 290) / 50 =
12.8 basert på resultatet etter bare første halvår.

6 Likes

Mener man regner P/E for et år tilbake? Der var også nylig en analyse der sa ca. 15

“Noen” har i lang tid sett P/E som veldig lav, og brukt det som påskud for at kursen må opp, jeg velger helere at se at det sådan, at når man tar Q3 og Q4 fra 2016 med, da har faktisk P/E hele tiden været ganske høy, og når selskapet nu tjener penger, da bør P/E faktisk øke…

Mvh Vandregutten.

5 Likes