Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - LMO launch

Enorme variasjoner i estimatene. Thinkgaming bringer oss nærmere der vi trenger å være. Noen som kjenner til disse kildenes pålitelighet? (alle skryter selvfølgelig av å være best).

Virker som det er stor usikkerhet her… kanskje best å vente til tallene meldes i neste rapport før vi kan konkludere med noe som helst.

Blir jo nesten som å spille på rødt eller sort… Enten så får vi 300TUSD som trolig er for lite til å dekke driftskostander, eller så får vi over 1000TUSD som er en annen historie (gitt at de har klart å kutte kost ytligere og resten av porteføljen gjør det greit).

1 Like

Nå kjenner jeg ikke denne karen her, men han ser ut til å ha erfaring på området, og det stemmer jo overens med Thinkgaming.

https://www.quora.com/How-many-downloads-does-it-take-to-reach-the-top-100-charts-in-the-app-store-for-each-category

Med flere kilder å sammenligne med kan vi finne medianen og bruke dette som ett forsiktig utgangspunkt. Hva tenker dere. Koe, hvis det stemmer kommer ipad oppå, og da mener jeg det ser virkelig lyst ut. Å håpe på hundrevis av millioner er vel å tro på julenissen :wink: Bare tenk på at Funcom hadde noen og tjue millioner i inntekt i q1. Hva vil disse tallene gjøre med resulatet og fremtidsutsiktene?

1 Like

Her er en på top 25, laget for ca. et år siden.

Også dette stemmer bra overens med Thinkgaming - 4500 for top 25.

1 Like

Funcom hadde jo rundt 540 TUSD i inntekt fra LMO i Q4 når det fra F2P, så skulle håpe de klarer mer enn det i Q3 når de nå har oppgradert og relauncha spillet som B2P.

Er de lure så kjører de en skikkelig reklame kampanje når de verste bugs er luka ut, og kanskje samtidig med å legge til PvP. Klarer de å få til det så er det ikke umulig med godt over 1 mill USD fra LMO i Q3

3 Likes

koe,
stemmer thinkgaming nogenlunde, som det kan virke som, og dette holder seg videre utover mnd, så blir det meget hyggelig både for aksjonærene og Funcom som selskap. Da kommer det også en oppskriving av LMO…

3 Likes

Thinkgaming baserer seg på en modell de har laget basert på reelle tall de får inn fra utviklere:
"
How do you create your estimates?

We combine public rankings from iTunes/Google Play with a proprietary model that estimates what each rank translates to in terms of new installs and revenue. We build that model by providing free premium access to top grossing games that anonymously contribute their revenue and install data.

Retention and daily active users estimates use the same data, plus data collected our SDK, which collects data on the behavior of users in a variety of games."

Topp 25 for Iphone i USA gir 4500 i døgnet i snitt:

Topp 50 er mindre enn halvparten av dette og topp 75 er enda mindre enn dette… Jeg ville gjettet på at Funcom får maks 750 downloads i døgnet fra Iphone i US. Hvorfor så lavt…? Jo antall downloads avtar kjapt fra toppen. Vi fikk smertelig kalibrert dette med TLJ.

Topp 25 for Ipad i USA gir bare en brøkdel downloads. Jeg pastet inn en rapport tidligere her om disse tallene og downloads er rundt 1000 pr døgn. Nå har LMO falt ut av topp 25 men la oss si 1000 i døgnet herfra.

Samme exersise kan vi gjøre for de andre markedene. Dessverre så er ikke LMO på listene i Japan og Korea som er de nest største markedene. Med vi er til stede i UK. Dessverre er UK markedet bare 1/3 av USA. For å være snill kan vi si vi har samme suksess i UK som USA. 1/3*1750= 580 dowloads…

US: 1750
UK: 580
Resten: ~200

Sum ~2500 downloads pr døgn

Husk igjen at vi har testet dette tidligere for TLJ. Vi får ikke mer downloads enn dette når Iphone ikke kommer høyere opp. Android og PC vet vi jo ikke bidrar jack shit og da blir omsetning i kvartalet med dagens performance

4.9925000.70.8590 dager= 0.67 mill USD i kvartalet når LEGO og Apple har fått sitt

Som sagt… Det er ikke så værst for iOS ut fra pesimistenes syn(jeg hadde ventet meg mer fra alle markedene utenfor US). Men det avhenger av at salget holder seg nå…

Android er jeg skuffet over… Veldig. Skjønner ikke hva det er som gjør at Android bare har mindre enn 50 downloads i døgnet… Hadde blitt bedre dette dersom også Android kunne ha bidratt med 0,5 mill USD i kvartalet

Les den rapporten jeg limte inn lenger opp.

5 Likes

Du sier topp 50 er mindre enn halvparten, og at topp 75 er enda mindre enn dette. Du sammenligner selvfølgelig med TLJ - som falt som en stein etter en uke. Nå er det gått snart to uker med LMO og de har holdt seg oppe blant de største så langt…

Det er stor forskjell fra TLJ som er et singelplayerspill, og MMO’et LMO. Det er et spill som vil få stadige oppdateringer, og man kan spille det med vennene sine. Og det kommer stadig til nye på grunn av at disse vennene selger spillet videre. Videre vil vi nok få mer promotering fra Lego på sine hjemmesider og salg av minifigurer med koder. I september får spillet enda mer gratis PR i form av nye minifigurer.

Rapporten du viser til er fra 2013 - du må nesten vise til tall fra 2015 eller i det minste komme med en mer detaljert utregning enn det du gjør der. I dokumentet heter det:
"…to reach rank 50 of the top free charts. For paid apps, the average number of downloads needed for this position was about 25 times lower at 950 downloads. "

Altså kreves det minimum 950 nedlastninger for å ha en top 50 plassering - for 2 år siden, noe som langt på vei kan bekrefte at 2000 nedlastninger er nok for å komme inn på top 100 i 2015. Du ganger jo selv med 2 i posten din ovenfor. Greit nok at dette er for iPhone, og at det i rapporten vises til et langt lavere tall for iPad.

Her er dine beregninger som du ikke ville utrede:
" Med plasseringene jeg ser nå for Iphone og Ipad I USA og legger på 2 gangen for å korrigere for markedet fra 2013 til nå. så får jeg kunn 3 k USD om dagen. Det blir 3 k USD * 30 = 90 k USD I mnden. Mao bare omlag 0.3 k USD I kvartals rapport fra LMO."

Hva betyr egentlig dette? Jeg ba deg om å komme med en mer detaljert utregning enn dette, noe du valgte å ikke gjøre.

Men hvis vi nå korrigerer ned tallene for iPad til 1000 nedlastninger pr. dag er vi likevel oppe i et høyt estimat totalt. Det gir oss rundt 3000 salg pr. dag sånn som det er nå - på iPhone og iPad.

Altså 3000*4,99=14970$

Merk at vi fremdeles bare er på US og iPhone/iPad. Nå har det gått 12 dager siden release. Med en litt treg start kan vi regne inn 10 dager, altså 15k*10=150.000$. Ta høyde for ekstrainntekter for de ekstra områdene og vi er oppe i 20-30000$ til på disse 10 dagene. Da er vi oppe i 180.000$.

Så la oss si inntektene halverer seg for hver 10. dag bare for å ta litt i. Det gir 90000$ de neste 10 dagene, 45000$ de neste 10 og da er vi oppe i 135000$ til. Som i løpet av en måned gir 315000$ i inntekter kun i US og kun på iPad/iPhone. 40% til Apple/Lego og vi er nede i 189000$ i løpet av den første måneden for US/iOS. Jeg aner ikke hva scenarioet blir, men det er bare et eksempel. Håper jo at utviklingen blir bedre enn dette.

2 Likes

Det er vel ikke voldsomt, men krona mot dollar er vel også sterkere nå enn ved TLJ release (utgjør vel ikke det helt store, men bidrar vel i favør LMO)

Min kjære venn Gordon, du gir deg ikke angående Android, men jeg er glad du skriver … to steder i innlegget ditt angående Android. Jeg tror du er en meget oppegående person og at dette er bare din måte å spøke på, men synes at det er ett litt skittent spill du bedriver. Så neste gang du skriver om Android håper jeg du ordlegger deg annerledes. Ivertfall vis du ønsker å fortsatt ha min respekt gamle venn :wink:
Du har blitt opplyst X antall ganger av dine kjære med debantanter både her og på HO att Android bare er frigitt på ett MEGET begrenset antall devises. Venligst forhold deg til dette. Jeg skjønner til en viss grad motivet ditt men nå er argumentet ditt veldig tynnslitt tror faktisk det har røket tvers over :wink: "Jeg skjønner ikke at Android ikke har mere enn 50 downloads i døgnet og at du er veldig skuffet over Android"
Igjen kjære bromlebass Gordon Kjøp deg noen aksjer og bli med på morroa, LMO holder seg meget godt på IOS og jeg tror att når ca. 95% flere androidbrukere slipper til på LMO, (kaster bare ett tall ut i luften, altså ca, 5 % av det totale Androidmarkedet har nå tilgang til LMO) Tror jeg regnearka kommer til å fly veggemellom både her og på HO. Synes det begynner å lokte litt ful av dette her jeg, av LMO altså :smiley:

1 Like

Hehe… Vel, jeg tar dine poeng angående Android… Men at Android ikke er tilgjengelig på alle platformer og at alle verdener ikke er tilgjengelig heller gjør ikke at downloads holder seg på et latterlig lavt nivå. Noe er galt etter mine øyne… Jeg liker det ikke.

Når det er sagt så har LMO falt til #42 plass I USA for Ipad… Det er for voldsomt å droppe så mye så fort. Jeg får inderlig håpe at dette ikke var slutten for LMO allerede på listene I USA… For hvis så, så får de med FUNCOM aksjer veldig kjipt i dag. Folk er neppe interessert i å sitte over helgen I håp om at tallene henter seg inn igjen.

Ta et velmenende råd. Selg, kom dere ut så kan vi leke med FUNCOM senere… På et lavere nivå visst nok, men dere har I hvertfall kapitalen intakt da. Take care. Min spådom er at dagen I dag blir veldig rød ut mot slutten.

10/07-2015 08:30:00: (FUNCOM) UPDATE ON LEGO MINIFIGURES ONLINE
Funcom N.V. (the “Company”) would like to provide an
update regarding the launch of the LEGO Minifigures
Online game.

LEGO Minifigures Online was released on 29 June as
previously communicated, across Windows, Mac, Linux,
iOS and some Android platforms.

Since then, the Company has been focused on solving
and optimizing some initial technical issues,
generating press awareness and testing marketing
channels and activities. Support for more Android
devices have been added since launch.

The Company has started to test marketing activities
in targeted channels including YouTube, websites and
in-app advertising in other games and virtual
worlds.
Additional test activities will be rolled out over
the course of July and August.
The Company aims to expand on the activities that
are successful.
In addition, there will be a new batch of physical
products tie-in connected with the launch of the
next series of LEGO Minifigures in September.

Initial press reviews have started to arrive and the
Company expects more to arrive over the coming days
and weeks.

Badhoevedorp, The Netherlands, 10 July 2015
Funcom N.V.

This information is subject to the disclosure
requirements acc. to § 5-12 vphl (Norwegian
Securities Trading Act)

5 Likes

Som sagt… Det blir rødt i dag gutter. Å falle til #42 plass allerede nå I USA er for dårlig. Jeg håper bare det stopper her, men tviler siden LMO nå falller fort (14 plasser siden I går).

Med slike kommentarer ser vi jo hvor du ønsker kursen Gordon. På onsdag sier du LMO selger 100 spill per dag på iOS i US og torsdag godtar du salg på 2500/dag. Men vi ser en nedgang i USA, mulig det tar seg opp i helgen.

Nå går du helt feil vei BillyP. Jeg skal jammen meg ikke ha en eneste FUNCOM aksjen nå. Er det noe jeg er sikker på så er det det. Men I den grad at samholdet eller forumet vårt skal virke så må vi holde ryggen til hverandre. Jeg er ikke som vise andre som hauser StarBreeze uansett hvilken vei kursen går (opptrer som om det er familie selskap sitt som star på spill…). Jeg forsøker å gi gode råd og that’s it…

Og I oppsumering så ser det etter min mening dystert og usikkert ut for FUNCOM fremover:

Android feiler foreløpig (mindre enn 50 er I min verden fail)
PC er fortsatt like lavt som tidligere
Ipad og Phone på verdensbasis er fail.
Ipad og Iphone I USA startet bedre enn ventet… Men nå ser det og ut til at denne og tar et svalestup.

Kom dere ut gutta. Dette ser ikke så veldig lekkert ut, jeg tror vi skal ganske grundig ned før denne roer seg. Omsetnings estimatet mitt over er alt alt for optimistisk når LMO allerede nå faller Ganske betydelig på listene.

igjenkommer du med piss Bagger.
Ser du meldingen i dag? Husker du jeg /vi forklarte det android salget og hva grunnen var, enda så fortsetter du å male på. Kan ikke høre på en som deg vettu, jeg er ALLTID konsekvent i mine holdeninger om jeg er inne eler ute av ett papir, men vi mennesker er forskjellige.

1 Like

Men kjære vene. Ipad har jo fallt til #42 plass I USA . Det er IKKE bra!!