Da jeg gikk på uni kalte de det for positioning. Eller positional awareness. Det kan også ses på en del av brand building eller branding. De sier ofte følgende: ikke gap over for mye på en gang. Ikke prøv å nå ut til alle samtidig, men gå for niche marked. Fordeler av å gå for et niche marked kontra å prøve å gape over alt er veldig godt beskrevet i faglitteratur. Slå det opp.
Ikke uvanlig at man bruker Skype til kommunikasjon…
Funcom lager MMO spill. De har posisjonert seg som en MMO utvikler. De er i niche markedet mmo-spill. De blir oppfattet som en leverandør av mmo spill. De kan fokusere markedsføringen sin mot mmo segmentet. De kan prise produktene sine innenfor det som er vanlig i mmo-sjangeren osv.
@Morti jeg er nå egentlig helt enig med deg at det er lurt å fokusere på en nisje, men tiden hvor MMO faktisk var populært er jo langt forbi. Da er det lov å svitsje over på noe nytt, f.eks fokusere på coop-spill i stedet. Noe som hadde gjort at de fikk brukt mer av arven fra TLJ og adventure-spillene. MMO-spill er i sin natur mye mer komplekse enn coop-spill, og når du ikke klarer å gjøre noe særlig ut av MMO-biten, men lager spill som hadde fungert bra som coop, så er det lov å flytte litt på gjerdet.
Når det gjelder Starbreeze, så er ikke problemet mitt at de bytter litt på hvilken type spill de lager, men at de har begynt med hardware og toys-to-game. Begge to områder de ikke har noe erfaring med. (De har forsåvidt kjøpt seg kompetansen gjennom oppkjøp, men det blir ikke helt det samme).
Meninger er som rasshøl, alle har et.
Jeg mener MMO er noe som er videreutviklingen av coop (coop 2.0). Altså den naturlige erstatningen for det, ikke motsatt.
Ehh… Les nå hva jeg svarte på. Så man kan si coop er videreutviklingen av MMO men ikke motsatt? Hvor er logikken i det? Blir litt sånn tendensiøs anti-Funcom prat det…?
Ehhh… Les nå hva jeg svarte på.
MMO er en videreutvikling av coop, det er det ingen tvil om. Doom hadde coop, så det er ikke akkurat nytt og trendy, like lite som MMO har utgått. Det krever derimot veldig mye for å skape godt nok innhold i en MMO, mens et coop spill kan være mer lineært og derfor enklere å gjøre interessant nok.
Ellers enig i at det er smått utrolig at de ikke har pvp, da det er helt grunnleggende. I tillegg til at de burde hatt store familierabatter og et lite level free to play. Coop burde være et annet element de hadde fokus på. Eventuelt at dersom en hadde spillet kunne en kompis spille gratis så lenge de var coop. Bare noen tanker.
Offline coop tror jeg kunne slått an. Da hadde det funket på bilturer og hytteturer. Det burde ikke være så vanskelig å få til, men krever nok mer plass på tabletten, og krever nok mer CPU.
Det er helt klart at LMO er et mmo Light spill. Funcom/Lego ville lage et spill som introduserte barn for mmo sjangeren. Det har de også gjort. Jeg vil ikke si at spillet er myntet på gamere. Men neste spill fra Funcom vil også være et mmo. Og som nevnt i anledning det å få synergieffekter av å ha flere spill tilgjengelig på IOS (ref. TLJ byks på listene ved lansering av LMO), så gjelder dette også innenfor MMO sjangeren. Nå har Funcom et mmo for folk med forskjellige interesser/smaker og for folk i alle aldersgrupper. Det kan en kun få positive synergieffekter ut av.
Hvordan forklarer du en oppgang på noen tusen plasser på salgslistene i de dagene da? Forklar!
Helt enig ingen spillte første versjonen av minecraft. Det kan jo tenkes at LMO/funcom lanserer online pvp funksjon’en ved en ny lego figur serie.