Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - LMO launch

Fra ATH (intradag) og ned til dagens kurs, så er papirtapet på 35%.
For 6 mnd siden, så var kursen 7,30 (4,87kr etter splitt), så papirgevinst på 166%
For 12mdn siden, så var kursen 7,60 (5,06 etter splitt), så papirgevinst på 156%

For å få til 60% realisert tap på Starbreeze, så må du faktisk ha jobbet hardt med å gjøre dårlige trades!

2 Likes

StarBreeze har nå etterhvert blitt ditt tapsprosjekt etter -60% fall vil du ikke si?

Husker godt du anbefalte salg for ikke så lenge siden da kursen stod i litt over 4 kr ( 6 kroner den gangen). Siden da har kursen tredobblet seg…

Problemet her er ikke at du tok feil, men derimot hvor sinnsykt høylytt og breialt du gjør det…

2 Likes

Så så… fokus på ballen nå…

Men jeg må innrømme jeg gleder meg til at rapporten kommer. Da skal jeg si hva sa jeg :stuck_out_tongue:

Jeg synes Funcom holder seg overraskende bra med tanke på sist børsmelding. Jeg lurer veldig på hva de som sitter i Funcom nå forventer når det kommer til refinansiering av gjelden og hvor Funcom skal få penger til evt nytt spill?

Jeg tror eneste måte kreditor har på å få tilbake pengene sine er å få Funcom til å fokusere 100% på de to spillene de har levert som faktisk får inn mer penger enn de bruker på dem: AoC og TSW. Begge spillene har i mine øyne større potensiale enn det Funcom utnytter pr dags dato. Et annet alternativ jeg har tro på er en spin-off av ett av disse to spillene som gjenbruker assets/IP i et nytt format (ikke MMO).

Mye av grunnen til at jeg ikke tror Funcom har penger til å starte utvikling av et helt nytt spill, kommer av at Funcom har brukt 3+ år på å levere AoC, TSW og LMO. De har en elendig leveringshistorikk. På den andre siden, så er de rimelig flinke til å levere utvidelser til eksisterende spill. De blir levert mer eller mindre til tiden, og til et lavere beløp enn de tjener på dem.

Funcom må tenke nytt ved å finansiere spillutvikling ut fra egne inntekter, ikke lån og emisjoner. Det har vært en sovepute for dem altfor lenge.

2 Likes

Hvor stort er egentlig teamet i Oslo? Sitter alle disse å jobber med LMO, og noen vedlikeholdsarbeidere på TSW, AOC og AO? Hva jobber Bylos med? Kan hende de har noe på lur som ikke er luftet enda. Med fungerende crossplatform teknologi burde de klare å utvikle mindre spill på 1 år i henhold til strategien sin.

Det er 1 år til låneforfall. Inntektene fra LMO kan fortsatt gi positive overaskelser. Det kan være lurt å redusere pris på PC platform og kanskje gi gratis demo på tablets/mobil.

Problemet som er alt for tydelig er at de mangler spillutviklere med en tydelig visjon, eller så hindrer ledelsen de som har visjoner fra å realisere disse. Alle delene av LMO er helt greie hver for seg og cross plattform teknologien er sikkert bra, men det er ikke satt sammen til en helhet som fungerer, og de har prioritert helt feil ting. Det samme gjelder betalingsmodellen og måten spillet ble lansert på og markedsført.

Åpenbare ideer her er et Conan action-rpg eller et TSW adventure spill. Til action rpg-et, så kan de lage et multiplayer-element hvor man teamer opp for å kjøre boss-fights (her kan de låne masse fra “dungeonene” i TSW).

Adventure-spillet ville vært et TSW med større fokus på exploration/investigation/jumping-puzzle biten av TSW. Det blir på en måte TSW med mye mindre itemization og grinding. Her ville jeg kjørt på med et episodebasert format, så de får inntekter fort og får justert spillet ut fra tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt spillet.

3 Likes

At du må kjøpe spillet for hver plattform er utrolig bakvendt i mine øyne. Spillet er online, og det burde gå an å binde kjøpet mot en konto, og så kun ha en spiller logget inn på en konto av gangen, uavhengig av plattform. Da kan du spille det på PC-en hjemme og på tableten når du er ute på tur. Mye for pengene.

Når du nevner det - TSW som adventure spill burde passet perfekt som et iOS/PC kryssplatform-spill. Ser ikke poenget i engang å prøve på android med tanke på hvor mye tid/penger de har kastet bort på android versjonen av LMO og hvor utrolig lite de har fått igjen for det.

3 Likes

Ganske tåpelig at man må kjøpe på begge platformene når man har det på en og samme legoID. Kan være greit kanskje at man betaler inngangsumen på 4.99 for å få det den platformen, men ikke hver enkel verden… Det blir for dumt.

2 Likes

Alle utviklerne tar ekstra betalt for en versjon på PC. Skal Funcom gi den bort bare på grunn av at de har fått til en teknologi som gjør at man kan spille det på flere enheter samtidig? Er det noen som har et eksempel på hvor dette har skjedd?

Har foreløpig bare sett enkelte titler på ps3/ps4 hvor dette har skjedd. Men det er tross alt nesten samme type spillkonsoll. De gir fremdeles ikke bort spillet på iPhone eller iPad. I enkelte tilfeller er appen til spillet gratis, men da er det en haug med in-game purchases, reklame etc.

Jeg skal være enig i at spillet er for dyrt på PC. Men jeg tror prisen er satt høyt av to grunner:

1. De som kjøpte livstidsmedlemsskap i spillet før det ble B2P betalte denne prisen. Disse ville neppe ha godtatt at spillet kostet mindre ved relansering.
  2. De kommer til å kjøre salg så snart det har gått lang nok tid til at de unngår for mye misnøye fra de som allerede har kjøpt spillet.

Det er vel få av aksjonærene til FC som hadde troa på at LMO skulle være redningen og betale ut alt lånet? Men jeg tror de har ting på gang så jeg venter bare og ser, og håper på det beste.

Må gjøre vondt detta Koe… Føler med deg…

Skulle bare ønske du kunne komme deg ut av denna dritten… Du ser jo retningen? Om du på død og liv skal være i Funcom så ta deg i det minste en pause på 10 dager. Og gå inn da… Garanterer du får kjøpt aksjene dine tilbake billigere…

Jag har tänkt på samma sak… Fristående FPS baserat på Anarchy Online med bara 2-3 klasser, TSW adventure spel (typ dreamfall fast kortare :p) Age of Conan spectacle fighter (som Devil May Cry)… Nästan all concept art finns, en hel hög med assets som kan converteras över, en motor som bara ligger och väntar… Med rätt team kan dom bygga ett bra 4-6h $10-$25 spel på runt 12-18 månader på typ 15-20 personer, kan dom inte det nu är det dags att byta spelmotor. Hoppas dom inser detta och strukturerar om LMO för att vara cash flow positivt…

Jag är dock rädd för att det nya spelet Bylos sitter på nu är något helt verklighetsfrånvänt projekt. Jag och mina vänner har skämtat om att det skulle kunna vara en MOBA då Funcom uppenbarligen har fått för vana med att ligga 2-3 år efter marknaden och komma in när den redan är satuerad och på väg mot kollaps (som LMO för iOS marknaden, visst det är mycket pengar men konkurrensen är galen).

3 Likes

Jeg håper Funcom leser dette forumet. Hvis ikke så burde enkelte her ta noen konsulentoppdrag hos de og fortelle dem om mulighetene de har. Det er mange relativt enkle grep som kan gjøres for å få solgt litt mer på noen spinn-off produkter.

1 Like

Det virker som de er stuck i mmoverdenen. Blir uansett interessant å se hva som skjer med Funcom . Tror det fremdeles er mange flinke folk i FC men de har gjort en del dårlige valg både med tanke på betalingsmodell og hvilke spill de lager. F.eks så tror jeg at det å lage et spill for Lego er utfordrende pga Lego har for mange føringer på hva man har lov å gjøre.

Når det gjelder Bylos så flytter vel han bare litt ut av Oslo. Tror også det er greit at han ikke er på tsw/aoc siden resten av teamet sitter i USA. Han har vel heller ikke gjort noe på lmo?

2 Likes

Delvis enig med deg der Onns. Erling Ellingsen har muligens utløpt sin rolle i Funcom. Må si jeg har sett veldig lite til han i og med at han er kommunikasjonsdirektør. Kun den videoen med IGN og et par retweets på Twitter. Han er dyktig å snakke for seg, men er kanskje lei?

Ellers ser jeg på LMO-forumet at Tomium (som stort sett svarer på spørsmålene der) ikke har vært innlogget siden onsdag. Det er flere spørsmål der som han lett kunne svart på i løpet av noen sekunder, men det er tydeligvis for tidkrevende. Hvis det er ferie, så må de få noen andre til å svare.

Funcom dropper også å svare på folk som spør om noe på Twitter. Hvorfor?? Svar da for f…! Hvis de vil ha spillet i Australia og Japan så kan de svare at det kommer da og da, og ikke bare ignorere dem. Eventuelt si at de ikke kan svare pga. regler på børs osv osv. Var jo en gnom fra et meglerfirma som reagerte på twitringa før TSW ble lansert som sikkert har gjort dem forsiktige. Når det er sagt så er personen som styrer med TSW-twitteren dyktig å svare (Laurie Payne?).

Og hvorfor skal Funcom være så snille når resten av gjengen i bransjen ikke er det? Bruk de midler som må til for å promotere spillet. Dette gjør det heller ikke.

/rant

PS: Er fortsatt inne og kommer til å forbli der :slight_smile:

3 Likes

Håper de satser på ios-spill sånn som Ketchapp. (f2p) de burde også vurdere billigere arbeidsplasser fra kina f.eks. . Tror de må satser på å jobbe slik som Ketchapp får å fort tjent opp nok til å betjene gjelden, men dette er ikke MMO for å si det slik. dette er veldig simple spill der de ikke trenger blender for å si det slik.

Tror dessverre det er eneste sjanse for FC vis de vil overleve. De rekker uansett ikke å lansere en ny storsatsing siden FC vanligvis bruker 2-3 år på å ferdigstille. :stuck_out_tongue:

På tal om 2-3 år för Funcom… Är det nu man ska påpeka att det tog dom (Studio Wildcard) 8 månader från pre-production till 1 million sålda exemplar i Early Access när dom gjorde ARK: Survival Evolved? Mmmm Unreal Engine 4. Kan förövrigt notera att när jag jobbar i UE4 så kan jag bygga spelet för vilket platform jag vill med ett knapptryck (typ)…

Så… Vad är egentligen den här häftiga cross-platform teologien som Funcom har gjort för LMO? Varför skrotar dom inte bara Dreamengine och ger 5% royalty till Epic Games istället? Jag kan inte minnas att Dreamengine någonsin har fungerat bra eller gjort som den ska. För att inte tala på fördelarna med att ha motorn som en rörlig kostnad kopplad till försäljning istället för en fast kostnad. Visst dom kan skriva över den fasta kostnaden (utveckling etc) som en tillgång, men det är ju bara siffror på ett papper utan reellt värde (då det saknas ens teoretiska köpare). Dessutom skulle ett företag som Funcom kunna förhandla till sig ännu lägre royalty än 5%. Känns som att det är mycket ego och prestige från ledningen som håller tillbaka.

2 Likes