Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Vi kan jo se at Ark, et spill i samme sjanger og også EA solgte mer og mer første mnd for deretter å stabilisere seg høyt. Hvorfor skal ikke det samme skje med CE?

Her selges det et produkt som er veldig avhengig av listeplasseringer. Et godt salg gir mer synlighet som igjen holder salget høyt.

1 Like

Om et å vet vi fasit. :wink: men jeg tror at det må få en boost av salg fra starten av for å ta av. ( Hype)

Men med dine tall havner vi jo på en skikkelig hit over 1,6 mill. Selv om salget dabber av til 50 000 pr mnd etter sommeren vil det jo bli bra"nok". ( over 1 mill)

1 Like

Så funcom har en målsetning om minst 500k salg første året på pc. Men her er tydligvis forventningene høyere og at Funcom skal oppnå rundt halvparten av årssalget første mnd og kun på en platform? Det tror ikke jeg. Selger de 250 000 før lansering av neste platform så vil nok salget langt overgå det målet. Da vil CE trolig holde seg høyt på topp 10 lista av survival spill på Steam

3 Likes

Det har vært lite markedsføring. Veldig lite. Derfor er en nå avhengig av streamerne. Det kan ta av umiddelbart, men bare vi kommer høyt på salgslistene så får volumet komme av seg selv. Jeg tror februar kan utgjøre ca 8-15% av årssalget på pc. Det kan og utgjøre mer. Men det trenger ikke å være positivt.

2 Likes

Vad är det för marknadsföring som folk väntar på ? Har varit i många artiklar och intervjuer och streamat + teasers OSV är det en spot i norsk TV ni vill ha eller xD ? Att skrapa ihop 45k plus i steamcommunityn innan release är en bedrift i sig och Youtube/facebook videon har väl visats ett par miljoner, bara kolla in live feeden på twitter när det kommit nytt innehåll, uppdateringar var och varannan minut.

4 Likes

Hvilken post referer du til @lassar ?

Jeg er enig i at strategien er god og Funcom har vært flinke i å skape et community uten å overhype spillet. Men fortsatt er det nok mange som aldri har hørt om spillet. Det har vært lite hype. Liten grunn til å kalle spillet opphypet. Gjør vel at forventninger blir lettere å innfri

2 Likes

Jeg tenkte som deg før og resonnerte på samme måte men folk her på forumet presenterte tall som tilsa noe annet for ARK og RUST.

Det er også noe å tenke på at spillet er EA og at flere og flere spillere kommer til når spillet blir mer og mer ferdig. I tillegg kommer det kampanjer, rabatter og tie-ins med TSW osv.

Kan få boost hele året, ikke bare ved release!

1 Like

Se på rust, lagde helt nytt spill. Selger greit det. FUNCOM har 1 år etter EA til PS4 kommer, klart det kommet til selge lenge og kan ta seg opp. Det er jo ett helt nytt spill med 88km2 vs ca 33km2 nå

Det er ett ikketema at spillet selger mindre enn 500k ila 2017, da må det skje noe

2 Likes

Ja det har vært lite markedsføring. Og du og jeg vet hva som kommer nå. Jeg selv hadde ikke tenkt å kjøpe meg inn igjen før Launch. før jeg så Lirik streame det lille han gjorde. Er ikke i tvil at Funcom denne gang har spart mye Hype. Jeg berømmer Funcom med sine streamer, der de er mest opptatt av og vise bugs. Og har holdt hypen nede. En fordel når de nå skal nå lansere spillet. At de ikke har hypet spillet og laget for høye forventninger…

Det jeg så og dere andre også så av den streamen på fredag er ikke mye i tvil lenger. Så selg de som vil på Mandag. Mitt bet er at de vil angre meget…

Combat ser helt okei ut… selv om vi ikke har sett oppgraderte våpen ennå.

I survival er jo combat noe som kommer i en litt senere fase i spillet… Det handler om plassering, bygging og strategi… og bygge vennskap/alianser. Før du begynner å ta rotta på dine motstandere.

Som sagt bare den Dama som svømte danker Ark ut … Bare den Dama er verdt de penga… Og byggingen ser fantastisk ut… Så gled dere…

7 Likes

Er det seriøst ingen som tror de får boost i salg basert på AoC og Funcom fans generelt?

3 Likes

LOL paddy de har bare ikke AKSJER…

2 Likes

Hehe trodde ikke det var en strategi?

1 Like

De burde jo kjørt på med youtube ads av CGI traileren mot target publikum, hvis ikke de har gjør det allerede. Har ikke sett noe av det. Husker jeg ble omtrent spamma av TSW reklame der en periode for et par år tibake.

Så i sta at de har facebook ads gående nå, men kan godt trappes opp der, og i andre kanaler. Den hypen de kan bygge opp før release er svært viktig for bidra til umiddelbart høy listeplassering med den ekstra interessen og visibilitet det generer.

Ikke… kan du forklare det nærmere ? Bedre og Hype og lage falske forhåpninger. ?

Nå skal jeg dra. Men merker meg at Funcom som selskap har flere følgere på Twitch, facebook og youtube… De ønsker å lage et best mulig spill og tilbakemeldinger fra gamere. Det inntrykket har jeg. Smart spør du meg. :smile:

Alle oppfølgende spill selger bra, Conan Exiles er på mange måter en oppfølger.

1 Like

@Nocturne - bestillingsverk?

Dette er jo dilemmaet med å kjøre Early Access som “offisiell” launch. Ja, man ønsker hype og salg, men det hjelper lite med masse markedsføring og nye spillere visst det første som møter dem inne i spillet er krokodiller som teleporterer rundt. Steam har jo 2 timers refund, så folk kan lett snu i døra selv om de prøver spillet litt.

Jeg tror Funcom begynner rolig nå i EA, de har nok betalt for litt blest fra streamere for å vise hva CE kan bli. For det første må streamerne bli overbevist denne uka, for det andre så må Funcom finne en god strategi for å skaffe seg spillere etter at launch-hypen dør ut. Er mange spill som har 50-100k viewers i to dager på twitch før de dør helt ut når spillprodusenten ikke lenger betaler for publisitet.

1 Like

Hiver meg med i spekuleringa:
Det er jo lite som tyder på ei spesilet rolig start, med snart 50k i gruppa, topp10 gamespot, youtube, twitter, etc. Med litt gode streams vil vedde eit par kamferdrops på at 50-100k solgte går relativt fort.

6 Likes

Altså, når et selskap betaler noen for å lage en analyse så blir jeg litt skeptisk. Man kan jo f.eks da tenke at analysen vil være positiv da Orion i dette tilfellet ønsker flere oppdrag fra Funcom.

Det var også noe som ble skrevet her på forumet at Myrseth satt i styret til Orion (eller var det på eiersiden), og da blir man enda mer skeptisk :wink: