Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

har disse titlene hatt xbox og ps4 realese?

Ikke steam spill vel? Mange er utviklet av indie selskaper

1 Like

Jeg vet…

371 000 spill ila 10 dager…

Dvs de solgte omlag 40 000 hver dag i begynnelsen! 1 million ila 1 måned.

7 Likes

Hvordan vet jeg det lurer dere kanskje på? - for jeg har ikke dratt det ut av ræven…

Steam summer sale June 2015.

Ant Eiere før Steam Summer Sale = 371 137

Når var summer sale? = 11-25 juni,

og ARK ble released 2.juni

Ergo solgte de ca 371.000 egentlig ila 9 dager, men jeg har MODERERT meg til 10 dager (hehe) Så 37-40 000 spill hver dag i snitt ila de første 10 dagene.

2 Likes

@Nocturne og dette er grunnen til at jeg er så bull på release…

Jeg tror det er MANGE, inkludert her inne, som tror at CE skal selge kanskje 150 000 ila 2-3 måender og 500 000 ila 1 år…

Jeg tror vi selger 500.000 ila 1 måned minst!, kanskje 1 million om det virkelig går bra. Ser jeg ikke mer enn 10 000 pr dag i steamspy på tirsdag/onsdag er jeg skuffet, men det er uansett like bra som RUST så det blir penger av det også. (ARK 1 mill ila 1 mnd, RUST 1 mill ila 2 mnd)

3 Likes

Jeg kaller ikke indie spill for blockbustere. Selv om de kan bli det de også. Tenkte mer på AAA.

Problemet er når jeg skal skrive innlegg fra mobilen. Da tar jeg ofte snarveier slik som nå. Det jeg egentlig mener (lettere å forklare når jeg kan skrive på pc og ikke får 200 skrivefeil jeg må rette opp) er at jeg tror at dette spillet vil selge jevnt og trutt så lenge de topper listene innen sjangeren. IOS gjorde sjakktrekket at de innførte flere sjangere. Det økte nemlig salget av spillene når flere spill fikk toppe sjangerlister. Dette er en effekt som jeg tror et typisk EA survival spill kan dra spesielt godt nytte av. Ark sin suksess kom litt uventet og brått på. Funcom planlegger for suksess og vil forhåpenligvis være raskere, mer effektive og bedre på å legge til nytt innhold som er planlagt lenge i forveien. Alt er lagt til rette for det som skal komme. Samtidig som at de kan tilpasse det nye innholdet veldig raskt til det kundene ønsker seg. Det er ikke så vanlig.

Det er også på det rene at prisen de nå har satt gir rom for rabattsalg. Noe som virker svært godt på Steam pga økt synlighet i “salgshyllene”.

Så en storpatch planlegges kanskje til hovedspillet en liten stund etter xbox lanseringen. Så vi får flere hendelser som vil trigge mersalg utover det som selges når spillet er nytt og spennende.

Men jeg tror vel egentlig, når jeg får tenkt meg om og arrestert bittelittt, at salget første måneden trolig utgjør minst 20% av total salget før ps4 lansering. Men det utgjør ikke så mye mer enn det. I hvertfall ikke halvparten.

4 Likes

Har du eksempler på disse spillene som selger jevnt og trutt hele året like mye som lanseringsmåneden?

2 Likes

Nå sa jeg nettopp at de ikke kommer til å selge like mye som lanseringmåneden så jeg tror jeg legger denne død. Glem det.

1 Like

“While games tend to generate most of their profits in the first months, several games stand out here because developers cared enough to support their games with new content (free or paid) and gamers responded. Additional support doesn’t just generate sales because of sheer goodwill, it is also a great way to increase visibility both on Steam and in gaming media,” Galyonkin said.

4 Likes

Ja jeg har eksempler også nå.

Cities Skylines og Europa Universalis er to eksempler på spill som har solgt jevnt og trutt. Men jeg vil tro som han eksperten i linken min over her at de spillutviklerne som lytter til spillerne og utvikler nytt innhold som er det samme som det spillerne vil ha som vil selge mer utover året også. Samt de spillene som er bedre enn hva folk trodde. De vil også selge mer utover året.

De spillene som er opphypet på forhånd gjerne overopphypet, selger nok klart mest når det kommer ut og når det ryktes at spillet er overhypet og ikke klarer å levere til forventningene så dabber salget av umiddelbart. De spillene som ikke hypes så mye på forhånd og begynner markedsføringen for alvor først når spillet er ute vil nok selge mer jevnt og trutt. Det samme med de som får veldig positive tilbakemeldinger fra spillerne. De vil nok også selge mer utover året og ikke bare ved lansering.

Er enig med morti. Det kan være stor spil som GTA og fallout som selger store antall selv etter lanseringa mnd. Eller det kan være små spill slik som payday counter strike osv. Avhenger helt hvordan spillet blir støttet etter lansering. Kommer det nye ting man kan finne i spillet med tiden kommer spilleren tilbake.

Cities skylines solgte en million første måned og er nå, to år etter på tre. Det er samme story over hele linja. Første måned er viktigst.

Det er noen svært få unntak, men de lager, eller redefinerer en sjanger. Minecraft. WoW.

3 Likes

Ja du vet vel bedre du enn de som jobber for Steam Spy da. For sitatet over her kom fra denne karen:

Sergey Galyonkin
Steam Spy, game development and marketing.

:wink:

2 Likes

Er det ikke det Funcom gjør nå da?

du kommer med konkrete eksempler som ARK og Cities Skylines som er direkte feil? Det finnes noen få unntak, men ikke de du nevner.

Nei? Skjønner ikke hvordan du kan komme med den påstanden…

Agree to disagree ! Det selger fletta av både ark og rust første mnd ! Agree?

De som selger mye etter lansering har gjerne store salg og kampanjer

Litt over 34 timer til at spillet blir lansert. Får fasiten snart :hugs::hugs:

3 Likes

Cities skyline kommer fra han som jobber i Steam Spy. Se link jeg la ved til deg. Sorry at jeg stoler på at han har oversikt. Han trakk frem de to eksemplene som jeg gav.