Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Ser ut som det er 261 servere klare i Russland ? Eller tar jeg feil på Russland ? Siden var hvertfall russisk før jeg endret språket til engelsk ! :sweat_smile: 18000 spillere det hvertfall :slight_smile:

3 Likes

Det er totalt alle servere, ikke bare Russland sin :slight_smile:
Mange av de er også med limits på 15-20!

Greit nok, men da betyr det han sier noe helt annet enn du startet argumentasjonen for!

Cities Skylines solgte en million første måneden. Ref: http://www.digitalspy.com/gaming/news/a641840/cities-skylines-sales-pass-one-million-in-first-month/

Cities Skylines har solgt rundt 3 mill nå, 22 måneder senere. Ref: http://steamspy.com/app/255710

Hvis CE skulle selge på samme måte, og solgte 100k første måned, så ville de bare solgt 300k totalt de to første årene!?

Når jeg sier at 100-150k solgte kanskje gir 500k solgte i løpet av 2015, så vil det si at jeg tror oppfølgingssalget til CE er sterkere enn oppfølgingssalget til Cities Skylines. :wink:

1 Like

While games tend to generate most of their profits in the first months, several games stand out here because developers cared enough to support their games with new content (free or paid) and gamers responded.
Additional support doesn’t just generate sales because of sheer goodwill, it is also a great way to increase visibility both on Steam and in gaming media.
Paradox Interactive (“Cities: Skylines”, “Europa Unversalis”) is especially good at this, learn from them.

https://galyonk.in/some-things-you-should-know-about-steam-5eaffcf33218#.q74bz1hor

Når det gjelder det jeg sa om ark så har jeg altså sagt at 20% kan komme første mnd (kanskje mindre). Ikke 50%. Er det feil?

Hvis ark har solgt 6,5-7 millioner (tipper) og solgte 1 mill først mnd så er jeg vel innafor. De har fortsatt da solgt ca 6 av 7 millioner etter lanseringsmåneden eller?

Videre så tenkte jeg kanskje feil når jeg tenkte på det med antall spillere som økte dag for dag og nå har ligget stabilt på et høyt nivå rundt kanskje 60 000 eller hva det var siden den gang. Det følte jeg antydet at salget holdt seg høyt utover for ark også. De har tross alt solgt 2 millioner bare på xbox (var 1,5 mill i august).

Nå har jeg sagt at Funcom kan tjene ca 20% av første årets salg på pc første mnd. Her kan jeg kanskje endre til 20% av totalen. Da blir det ikke så feilaktig å sammenligne med ark?

Jeg skjønner ikke hvorfor du driver å gjetter på sånt som dette? Hvorfor ikke bare sjekke fakta?

Ark ligger på ca 5m solgte iflg steamspy: http://steamspy.com/app/346110, men ettersom dette inneholder free-weekend-tall, så er det nok noe under dette.

Som du sier, så solgte de 1m på mindre enn en måned: http://www.pcgamer.com/ark-survival-evolved-sells-one-million-copies-in-less-than-a-month/

Så, totalt sett, på 1,5 år, så har de solgt 5x førstemånedsalget sitt. Som er også grunnen til at jeg ovenfor var relativt forsiktig med oppgangingen for 2017-salget.

1 Like

Altså jeg har ikke sagt noen steder at CE skal følge samme salgstakten som Cities skylines? Kan du ikke bare følge med i samtalen da heller?

Holmes bad meg finne eksempler på spill som solgte mye utover året. Jeg fant eksempler på det. Jeg skrev også over her at de første postene mine her var fra mobil og det gjorde at jeg tok snarveier med tallene der. Skulle ikke skrevet tall i det hele tatt, men bare fremmet poenget mitt heller, som er at hovedtyngden av salg vil komme over tid og ikke bare i lanseringmåneden.

Deretter fremmet jeg grunner til hvorfor jeg mener Funcom i dette spillet vil kunne holde trykket oppe. Det var også helt i tråd med det som Sergey GalyonkinSteam Spy, game development and marketing sier.

Hvorfor antar du at jeg ikke sjekker fakta? Du vet altså nøyaktig hvor mange spill ark har solgt du da. Flinke du da. Det vet ikke jeg. Ofte sier de at jo mer du vet jo mindre forstår du at du vet.

Jeg googlet og sjekket flere linker jeg. Disse f.eks.

http://steamspy.com/app/346110 og flere nettsider her: https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=ark+total+sales+on+xbox

Du tar jo ikke med XBOX salget!

At dere gidd

Jeg stiller spørsmålet om de har nok servere hvis stor pågang ved launch.
Noen som vet noe om dette?

Ja han skal kverulere på det jeg sier i stedet for å diskutere det som er saken her. Nemlig at Funcom vil selge mye utover. Det høres ut som om 80% av totale inntekter kommer første mnd når Christian snakker.

Å komme drassende med påstander om at jeg ikke sjekker når jeg hadde sett på begge de to linkene han nevnte der selv og flere før jeg postet blir bare avsporing. Jeg hadde jo i det minste fått med meg at Ark også selger på andre platformer. Det blir litt merkelig å ikke ta med xbox salget til ark når CE skal lanseres selv på xbox om et par mnd. Og nettopp det inngikk i en vesentlig del av argumentasjonen min.

Dette er jo utgangspunktet for diskusjonen?

Vel så har jeg nå to ganger skrevet at jeg ikke skulle sagt noen tall der og at jeg tok snarveier når jeg skrev på mobilen.

Ark har altså ca 15% av salget sitt første mnd. Jeg sier Funcom kan oppnå ca det samme. Ark lanseres på pc først og så på xbox og så på ps4. CE følger samme rute.

Hvis en tar i betraktning hva Sergey Galyonkin sier skal til for å opprettholde godt salg over tid og ser på hva Funcom nå gjør så sier jeg at det høres ut som om Funcom følger oppskriften på hvordan en skal kunne holde salget høyt over tid.

Her er argumentene:

• brent lite krutt før lansering. Starter markedsføringen nå.
  • Tar en såpass høy pris at en lett kan gi gode rabatter.
  • Selskapet lytter til spillerne og gir dem det de etterspør.
  • Selskapet er aktive mot communitiet på alle måter og omtaler dem fint
  • De har en sosial network profil på markedsføringen sin i motsetning til tradisjonell reklame.
  • Spillet skal få mange oppdateringer, nye features osv som vil få opp synligheten i steam og vil tiltrekke andre typer spillere
  • Ny platform skal lanseres akkurat når en vanligvis kan forvente at interessen for spillet kunne ha dabbet av - ny mediarunde
  • mye mer…
5 Likes

Nei nå må du slutte @anon91440261. Det Christian sa var at det var vanlig å selge mye ved launch og deretter ved salg og ved release av DLC’er :

Du sa tidligere at du skulle legge denne ballen dø og mitt tips til deg i dag @anon91440261 ( du skal få det helt gratis :wink: ) er at du hører på deg selv…

4 Likes

En god del kommer også til å kjøre servere via tredjepart. Om det er sånn at de har server spots til 15k for launch, så bør det holde en ukes tid i hvert fall. :wink:

1 Like

Dette er nok bare servere for streamerne. Når funcom selger en million første uka spinner de nok opp adskillig flere servere :wink:

Fra spøk til alvor. Jeg tenker det blir kjørt opp servere etter behov. Er det stor pågang så spinnes det opp flere på et blunk.

1 Like

Greit nok, litt surr fram og tilbake her. Skal ta noe på min kappe. :slight_smile:

Ser at du har endret litt synspunkt underveis, så da lurer jeg på hva du tenker er mulig salg fra CE på alle plattformer hvis første måned er på 100-150k?

1 Like

Chattet litt med GTXgaming nettopp og de har 600 servere klare og mange fler stående klar, de venter stort salg og er da klar med mye kapasitet! De har nok gjort markedsundersøkelse sin på forhånd tenker jeg. Og det er jo ganske så mange andre server hoster der ute så alt peker på godt trøkk fra dag 1!

@mermagi ! Jeg tror de som hoster servere står klar med kapasitet nok ja !

13 Likes

Ja men dette er jo ETTER at jeg har sagt at de tallene jeg skrev var ubetenksomme og ble skrevet som snarvei på mobil. Dette er nå 3. gangen jeg nevner akkurat det. Er det greit nå? Etter det har jeg kun snakket om ca 15% salg første mnd og sagt hvorfor jeg mener de kan oppnå et bra sag over tid. Jeg har også tidligere skrevet her at jeg tror det kommer ps4 versjon i 2017 hvis spillet blir en stor suksess.

Jo det er kverulering. Første kverulering var Cities Skylines sammenligningen, hvor han legger ord i munnen på meg som jeg ikke har sagt. Cities Skylines ble fremhevet som et slikt spill i den artikkelen fra steam spy jeg la ved.

Deretter når jeg finner eksempler som blir gitt en artikkel som omhandler akkurat dette emnet så kommer denne:

Deretter kommer denne:

og så kommer denne:

Da legger han frem noen linker om hvor enkelt det var å sjekke. Problemet var bare at jeg hadde akkuratt sjekket nøyaktig de samme plassene som han og også funnet flere andre artikler om emnet. Og det er hans tall som er feil. Han hevder han sitter med nøyaktige salgstall for Ark p.d.d altså…

Masse anklager! Lite substans i anklagene. Da blir jeg sur.

Edit: Såg svaret ditt der som du hadde postet mens jeg skrev @Christian da legger vi denne død da. Sorry alså jeg blir sur av og til. Det går for over

5 Likes

Har jeg kommet til HO?
Kan dere ikke heller bli pen pals og diskutere mannskjiten der?

5 Likes