Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det tipper jeg de når før måneden er over. Og da tenker jeg på Januar :smiley:

1 Like

De hadde et mål om å være inne på topp 10-listen over survival-spill etter et år. Da var det spillet med færrest solgte rundt 500k, men for å komme inn på lista om et år må man jo da selge minimum 500k, sannsyligvis mer.

Dudes! (Påvirket av å ha sett for mye på Lirik) - 500k is in the proverbial effin’ box. OK?

Dette er DAY 1 og folk begynner å selge? Whoot? (ser på deg @Larsen). Dette er jo det vi har ventet på! Funcom LEVERER! Kan du ikke tro det? Tro det. Det begynner å synke inn nå når Conan har ligget på 1.plass på steam i 1 døgn.

32k spiller online fremdeles. Peak var nesten 33k. La oss si de klarte 100k salg i dag. 500k ila. 2017? Hah. CE har allerede hatt bedre launch enn ARK. Når de får fjernet de problemene de har hatt og begynt å få 70-80% positive reviews så skal du se på salgstall.

Jeg solgte alt på 2.94 og ble ikke med på forrige tur opp til 4 kr. Kjøpte meg inn igjen sist uke og mer i dag. Nå skal jeg sitte her en stund. I likhet med @Alex lukter jeg mini-Starbreeze case (så langt).

Xbox og PS4 er ikke priset inn i aksjen i det hele tatt. Funcom har sagt de forventer 2-3x mer salg på konsoll enn PC. You do the math. Her skal det kjøpes aksjer til den store gullmedaljen. @koe mente den kunne gå i 10 kr. Jeg smilte for meg selv tidligere i dag, men nå smiler jeg ikke lenger for det kan faktisk være mulig (OK, jeg må smile likevel) :slight_smile:

Kom gjerne med innspill på hvorfor aksjen skal ned. Hva kan gå galt nå? Hvorfor skulle f.eks salg avta?

11 Likes

Dette er nok bare starten :slight_smile:

2 Likes

HAdde en time nå i CE med et par kammerater, vi har alle massiv survival erfaring og et par tusen timer i ark, rust og fler. Samtlige digga spillet, og selv om det var bugs, så var det ingen som brydde seg fordi det er EA og spillet har vært på markedet i et par timer. :smiley:

13 Likes

Dette er det jeg snakker om. Spillet selger på tross av Bugs. Lirik streamet i 9 timer i går. Og han spiller enda i dag. Jeg tror dette er den typen spill du kan bli hektet på og legge inn x-antall timer i - type WoW. Når du først har bygd en by så vil du forsvare den. Når du har laget en klan vil du være en del av den. Ikke undervurder spillbarheten her, og det er fremdeles EA. De kan oppdatere dette spillet i årevis! :smile:

5 Likes

Ser på denne streamen: https://www.twitch.tv/strippin og jaggu er det mye bugs, og slossingen ser helt jævelig ut. Allikevel er de tre-fire som spiller sammen fornøyde. Det er litt samme stemning som når Funcom har sluppet spill i closed beta.

Det sagt, så har de stoppeklokka på seg når det gjelder å komme ut med optimaliseringer på nettkoden (og kanskje serverytelse?), noe jeg har troa på at de antagelig klarer. De trenger ikke å få det perfekt med en gang, men bare synlige forbedringer.

2 Likes

Forsåvidt, så sa skrev jo Funcom at de hadde senket server-limiten til 40 fra 70, og disse sa de hadde 53 på, så de kjører kanskje en upatchet server? Noe av det jeg ser er mao muligens allerede gjort tiltak på. De har en timer på seg, men det er ikke snakk om dager på å få fikset bugs, heller uker på å få fikset de mest irriterende. Tipper det går greit.

1 Like

morsomme gutter: https://www.youtube.com/watch?v=KZV6cGGcMTA

2 Likes

Folkens - dere har sikkert alle lest Baggers anslag i denne tråden (som han har repostet flere ganger):

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21156804

Jeg tar fyren med en pose salt, men er ikke så flink med regnskapstall og EBITDA osv. - jeg vil bare vite, er det noe hold i det han regner på her, eller er det bare tullekursmål?

Orions analyse er vel litt mer troverdig faglig sett kanskje?

Joda, men de hadde vel også et high end case på 14+ kr ved 2+ mill solgte? Leser ARK har solgt 7 mill. men spillet har vel vært ute i 3 år? Så det er vel ca. 2 mill i året da?

Men alt i alt tror jo jeg naturligvis mer på min analyse. For å være ærlig føler jeg at Orion har vært å lest mine betraktninger på mye, men så har de glemt ut all tilleggsinfoen som vi som har fulgt Funcom en stund vet… Og da blir de litt på den lave siden.

Sitat i kursiv - 100 Bagger.

Funcom har stoppeklokka på seg når det gjelder å få bukt med serverproblemene og de største problemene som har blitt rapportert inn. spesielt punching feilen.
Det kommer til å rase inn flere spillere imorgen og om de løser kapasitetsproblemene ila. morgendagen så er jeg helt sikker på at vi er forbi ark til helgen.

1 Like

Man bør nok tenke år for år her. Dvs. hvis CE selger 2m i år er nok 14kr bra. Om de selger 2m CE neste år også vil kursen. gå høyere for da kommer også nye spill i tillegg som også kan gjøre det bra. svaret på antall solgte for hele året er vanskelig å gjette før ut i mars når stormen har lagt seg.

1 Like

Tjah, du kan jo begynne å se på utgangspunktet hans på 170kr pr spill? I USA så koster det 30$, så 248kr - 30% til steam = 173kr. Det går nok mer enn 3kr i royalty til de som sitter med rettighetene til Conan og Unreal-motoren enn som så. Det går også ut i fra at de aldri kjører salg i det hele tatt.

Hvor mye selges det av Barbarian edt? Snitt salgspris blir jo en del høyere enn basisprisen.

Fra http://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopsellers så ligger CE på #1, oppgraderingen på #102 og full barbar ett eller annet sted etter det. Listen er omsetningsbasert, så oppraderingen + full barbar drar inn peanuts.

1 Like

Hvordan vet du at Barbarian edt. ikke er inkludert i salget som ligger på #1? Jeg ville tro at det selges mer av den enn Upgrade. Virker logisk på meg siden det er basis og barbarian du blir presentert ved kjøp av Conan Exiles.

Takk @Christian - veldig informativt! Da lærte jeg noe nytt. Ifht. det jeg skrev om p/e på 5, mente overskudd ja, ikke inntekt, men kan man si man har overskudd når man har skattemessige fordeler som nedskrivninger og gjeld?

Er ute på tynn is her og det virker som du har bedre grep på det regnskapsmessige.

Bagger mener SB prises til 5.5 mrd. basert på 1.5 mill. solgte spill. Han bruker p/e på 40. Jeg vet ikke hva bransjestandard er her, men synes det høres høyt ut…

Starbreeze ble vel priset til rundt 0,5-1,5mrd (?) etter å ha solgt 1,6m av Payday 2 på en måned? Omtrent som Funcom nå?

4,5mrd SEK som er dagens prising av Starbreeze skjer etter at Payday 2 har solgt kanskje 14m kopier + utallige DLC-er, + konsoll lansering + Dead By Daylight sine 1,5m kopier + 8-10 prosjekter/spill i produksjon. P/E-en til Starbreeze nå er like relevant nå, som den var for Funcom før lanseringen av CE. Mer interessant er å se på suksessraten på prosjektene deres. P/E kan vi snakke om når oTWD er lansert i Q4 2017 - eller som @alex tror, Q1 2018.

Jeg tror du kommer nærmere sannheten hvis du bare sjekker litt tall selv enn å stole på Bagger sine beregninger.

Edit: bare for å gjøre kommentaren til @onns under meningsløs. :stuck_out_tongue:

3 Likes