Joda, med det rett fram regnestykket blir det jo et salg på over 5 millioner spill på et år, klart det ikke er realistisk. Men 1/3-del av det hadde vært helt rått!
Når du ikke engang synes det er realistisk selv, så er det også ganske poengløst å poste.
Enig Christian, jeg svarte litt for fort på et annet regnestykke med mitt, uten å tenke over totalen etc… sorry for det.
Hva er realistisk? Median en til forumet her trodde nesten ikke på 500.000 på pc alene for noen måneder siden ila 2017. Se hvor vi er nå!
Medianen trodde på 1M solgte første året (veldig nær 1.5M), snittet er betydelig høyere
Litt ekkelt å ikke ha Funcom aksjer nå, ett svakt øyeblikk eg hadde på Fredag da eg tok gevinsten, men sånn er det,
Alle kan ikke være best
Absolutt ingen svakhet i å ta gevinst @Kronn Jeg blir alltid imponert over de som tar gevinst. Gratulerer
Bra å ta gevinst. Det er helt normalt å få abstinenser når man er “ute”
51.520 spillere nå, tipper på 56.500 peak
Kom deg inn igjen asap! Hilsen meg som har tjent masse og griner på nesa over alt jeg kunne tjent
No problemo!
Jeg setter ihvertfall pris på folk som “trekker tilbake” uttalelser hvis de skjønner at det kom ut feil, eller data i ettertid viser at en annen part hadde rett.
Jeg har vært rimelig negativ til Funcom de siste årene, men sa også at hvis jeg så at CE slo igjennom skulle jeg kjøpe (hvis kursen ikke var gått for mye). Det er akkurat der vi er nå.
Det minner meg veldig om når jeg kjøpte Starbreeze til 6,7kr (tilsvarende 5kr etter den siste splitten) etter en svært vellykket lansering. Greit nok, jeg gikk glipp av 5x oppgang før lansering, men fikk med meg ca 3x etter. 15x er bedre enn 3x, men 3x er bedre enn ingenting.
Man skulle tro spillaksjer reagerte kjapt etter lanseringer, men de reagerer faktisk tregere enn det mest annet av aksjer på kursdrivende nyheter.
Jeg får ikke helt tak på om du mener Funcom kan gå 3x med det utsagnet?
Nei, det var bare et eksempel på hva jeg klarte å få i avkastning i Starbreeze selv om jeg gikk inn noen måneder etter lansering.
Jeg føler meg trygg på at 3-4-5 kr alle er greie inngangskurser for Funcom. Veldig vanskelig å si hvor jeg tror vi skal ligge om et år eller to utfra det fundamentale nå. Vi har tross alt bare 6 dager med data og vet ikke hvordan konsoll-releasene kommer til å gå, eller hvordan det vil gå med de kommende småspillene. For alt vi vet, så kan Funcom sette de på pause mens de kjører på for fullt med CE.
Jeg synes det tegner bra da. Peaken for CE er på 63% av Payday 2 sin peak (7,5m solgte på steam) og 225% av peaken for DbD som har 1,6m solgte på steam.
Så, dagens kurs er 4,87 og fullt utvannet så har funcom rundt 330m aksjer (plz noen som sitter på tallet, rett meg), så 3x dette gir en mcap på 4,8 milliarder. For å nå dit tror jeg Funcom må ha flere suksesser i beltet og flere i pipelinen. Jeg tror det vil ta mer enn 1-2 år. Kanskje på 2+ års sikt hvis alt går veien? Funcom kan kanskje gå til 4,8 mrd på ren hype før den tid. I såfall har jeg nok solgt.
EDIT: prosentregning
Interessant. Skal vi prøve å sette opp noen tall for ulik mcap? Personlig mener og tror jeg vi kan nå rundt 2 mrd. i mcap i år med CE (+ gammel spillportofølje) basert på salgsprognosene vi har så langt (inkl. XBOX launch).
Kurs 7 gir, ved 330m aksjer, en mcap på 2,310.
Dvs. - $30 pr. kopi (-minus 30% steam, 5% Unreal og 5% Conan IP) (stor usikkerhet på den siste), gir $18,95 pr. kopi. Jeg runder ned for å være konservativ pga. usikkerhet i royalties. La oss si $15 pr. kopi netto.
1 mill (steam) x 15 = 15MUSD, eller 123mnok med dollar kurs på 8.2.
Addert med XBOX (Xbox selger nok mer (ref. ARK) men la oss være konservative) 15MUSD gir netto 246 mnok. Da har jeg ikke trukket fra utviklingskost og andre utgifter etc.
Sikkert mye jeg glemmer her men virker det far fetched med mcap på 2 mrd. med slike summer netto? Gir en p/e på ca. 10?
Kan du ikke sette opp regnestykket @Christian ?
Du glemmer et par viktige ting. Conan IP er betalt med Warrants ( dvs Conan LLC fikk warrants og man kan anta at det var for IP). Unreal koster ikke 5% mer sansynlig 1 eller 2%. Steam tar nok også lavere sats enn 30%.
Vanligvis betaler man royalties for en IP ved bruk - og årlig. Kan være de har betalt ut royalties med warrants for akkurat dette spillet som du sier, men OK - stor usikkerhet i denne mener jeg.
Når det gjelder unreal så uttalte Schreiner i et intervju (mener jeg leste det her) at Unreal normalt tar mellom 5 og 7%, men at de hadde fått en god deal. Som jeg skrev, usikkerhet i dette tallet også.
At de betaler mindre enn 30% til Steam må du nesten dokumentere da dette mener jeg alle her på forumet har gått ut i fra, og virker som “standard” for tjenesten?
30% er max av det steam tar. Spørsmålet er om Funcom har klart å få seg en bedre deal, Jeg tror ja.
Hm. Det blir jo bare synsing. Mitt estimat var konservativt - og det er bedre å ta høyeste % og bli positivt overrasket enn å gå ut i fra lavere mener jeg. Her er en diskusjon om emnet:
https://steamcommunity.com/discussions/forum/1/617329150698196034/
Edit: spørsmålet er om du synes mcap på 2 mrd. kan forsvares med enn inntjening på 250-300 mnok?
Jeg tror om du regner 30% totalt på alt er du ganske nær målet.