Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

3 Likes

Hva i helvete er dette, noen som aktivt prøver å gruse kursen? Begynner nesten å bli konspiratorisk🤔

1 Like

Du vet hvem som er avisens eier, ansvarlige redaktør og administrerende direktør?

Trygve Hegnar.

Enough said.

1 Like

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe noe mer, men hvis dette påvirker kursen nok blir det mer på meg. :slight_smile:

3 Likes

Jeg skal vurdere det samme @Christian :slight_smile:

Noen som vet artikkelens innhold?

Nokon som får tak i avisa i morgon som kan dele den med meg?
Får ikkje tak på avisa i dei traktene eg vankar i desse dagar…

De som lar seg påvirke av den artikkelen og selger seg ut nå har ikke satt seg inn i Funcom caset. Da har de ingenting å gjøre i aksjen og eller i aksjemarkedet spør du meg.
Dette er nok en drittpakke fra eliten. Her skal det støvsuges for billige aksjer. Ikke selg dere billig folkens

3 Likes

Eg kjøpte nettopp avisen, PM meg så kan eg sende bilde… vet ikke hvor populært det er å legge ut her?

Mulig fin kjøpsmulighet :+1:

Bare å legge det ut i inside Funcom :slight_smile:

1 Like

Ikke snakk om st jeg selger meg ut, men om artikkelen er negativ til Funcom må jo den artikkelen være kjøpt og betalt av noen.

2 Likes

Da snakkes vi der :blush:

2 Likes

Mange som lar seg påvirke dessverre. Så jo bare hvordan e24 artikkelen tok ned kursen omtrent 1 krone. Det er mye usikkerhet, rykter og når omsetningen er på 300mill per dag så er det jo på godt og vondt for da er aksjonærmassen veldig variert.

1 Like

Legg det på insideforumet, evt lag en insidetråd.

Da har jeg fått lest artikkelen og den mangler noen vesentlige fakta for å i det hele tatt være informativ. F.eks. at utviklingsbudsjettet og reklamebudsjettet for CE ikke er i nærheten av det de var for AoC og TSW.

Det andre er at netto fortjeneste på AoC var svært lav fordi de måtte gå via en publisher, trengte fysisk media og salg via butikk og at det var dyrt å drifte servere. På TSW tjente de nok greit pr salg, og serverene var nok vesentlig billigere å drifte, men det hjelper ikke når de brukte 6 uker på å selge 300k, mens CE mest sannsynlig er rundt der i dag, på dag 6. LMO floppet fullstendig og hadde aldri noe salg å snakke om.

Hvorfor skal da kursen på Funcom korrigere ned, når nettomarginen pr solgte spill er veldig god, salget ser ut til å kunne tangere AoC på Steam alene og de er klare for å lansere på to plattformer til (Playstation og Xbox) i løpet av 2017.

Som sagt, jeg håper egentlig at aksjen dumper ned i f.eks. 3,30 pga den artikkelen, så får jeg faktisk kjøpt der. Ergrer meg fortsatt at jeg ikke turte å kjøpe når den dumpet ned dit på lanseringsdagen, men trodde kanskje det var “lagret opp” kjøpspress og at de dårlige user reviewene skulle legge en demper på salget.

7 Likes

Bobleaksjen stiger igjen
De 12 årene spillselskapet Funcom har vært på børs, bærer preg av skyhøye forventninger og store skuffelser. Hvis historien gjentar seg, bør
investorene være nervøse.
HENRIK CHARLESEN
Funcom har lagt bak seg en vanvittig start på året, med nesten en tredobling av aksjekursen og en børsverdi som passerte 1,2 milliarder kroner forrige uke.
Årsaken er tirsdagens lansering av spillet «Conan Exiles», et spill som har fått langt større oppmerksomhet og flere spillere enn det markedet og selskapet selv hadde sett for seg. Interessen for Funcom var så høy at antall omsatte aksjer toppet volumlisten til Oslo Børs flere dager i uken som gikk.
Statistikk på kveldstid
Spillstatistikk og tilbakemeldinger fra nettsamfunnet rundt «Conan Exiles» var nok til å løfte Funcom-aksjen 62 prosent gjennom uken som gikk.
Storebrand Asset Management deltok i refinansieringen av selskapet i fjor sommer og er nest største aksjonær etter skipsreder Hans Peter Jebsen. Jebsen kontrollerer 26,7 prosent av aksjene, men inkluderes gjeld som potensielt kan konverteres til aksjer, kan Jebsens eierandel øke til 53 prosent.
– Vi er strålende fornøyd med mottagelsen Conan Exiles har fått i markedet, og selv om vi ikke har fått bekreftet antall solgte spill så langt, er det ingen tvil om at interessen i ulike spillfora og antall aktive spillere klart har overgått forventningene, sier Storebrand Vekst-forvalter Andreas Berdal Lorentzen.
Forvalteren har brukt mye tid på å forstå spillmarkedet den seneste tiden, blant annet ved å lese anmeldelser fra storspillere og spillere som har en høy stjerne blant gamere. Fondet Lorentzen forvalter skal inneholde enkelte aksjer hvor utfallsrommet er høyt og hvor potensiell kursøkning er stor.
– Hver dag denne uken har jeg jevnlig fulgt med på ulike nettsteder som blant annet steamcharts, twitch, steamspy, gamespot, ulike diskusjonsfora samt hatt tett dialog med en medaksjonær som innehar mer spillkunnskap enn meg selv, sier Lorentzen og fortsetter:
– I mangel av analytikere og andre fond som følger selskapet, er man i større grad nødt til å gjøre jobben selv, og det er derfor fint at Storebrand har det største og mest erfarne teamet på norske aksjer med et tydelig fokus på aktiv forvaltning.
Tok gevinst
Fredag var «Conan Exiles» det nest mest solgte spillet hos den nettbaserte spillplattformen Steam.
Statistikk fra nettsiden steamcharts.com, viste at «Conan Exiles» på det meste hadde 41.418 spillere i uken som gikk, mens hos steamspy.com var konklusjonen at Funcoms salg (med en feilmargin på rundt 10.000 spill) lå på rett over 130.000 spill mot slutten av uken.
Storebrand Asset Management meldte mandag at de hadde kvittet seg med nesten 3 millioner aksjer, likevel har andelseierne i Storebrand Vekst hatt en fantastisk oppgang så langt med en inngangskurs på 55 øre.
– Vi har naturlig nok skallet litt av beholdningen underveis, men ser nå etter de første lanseringdagene at det videre potensialet fortsatt kan være betydelig, sier Lorentzen.
Storebrand står nå oppført med cirka 10 millioner Funcom-aksjer aksjer og hadde en papirgevinst på nesten 18 millioner kroner i forrige uke, etter at aksjekursen steg 62 prosent fra 3,04 kroner til 4,87 kroner. Til sammenlikning steg Jebsens aksjer med 123 millioner sist uke.
Svak historikk
Funcoms børshistorie taler for at investorene nå bør sikre gevinsten fra kursoppgangen den seneste tiden.
Først floppet «Age of Conan», deretter gikk det dårligere enn ventet for «The Secret World» og «Lego Minifigures Online».
Mønsteret har vært det samme i aksjemarkedet hver gang. I forkant av spillanseringene har forventningene bygget seg kraftig opp i aksjemarkedet, deretter har Funcom-aksjen falt som en stein når antall solgte spill er talt opp og fasiten for inntekter og utgifter presenteres i regnskapsbøkene.
Verst gikk det da PC-spillet «Age of Conan» nådde markedet i mai 2008, ett år forsinket.
Butikkhyllene her hjemme gikk raskt tomme for spill, godt hjulpet av VG som hadde trillet en sekser på terningen. Funcom hadde svidd av millioner på markedsføring i inn- og utland, blant annet ble det holdt en lanseringsfest til 2 millioner kroner da gressletta ved Besserudtjernet i Oslo ble gjort om til vikinglandsby.
Falt 95 %
Funcom-feber på Oslo Børs og blant dataspillende Conan-fans gjorde at aksjekursen doblet seg fra april og frem til lanseringsdatoen, før aksjen i løpet av et par uker ramlet over 95 prosent fra toppen på 54,00 kroner til 2,50 kroner.
Tross gode anmeldelser i spillpressen, fikk Funcom etter hvert kritikk av spillerne. De klaget på syltynt innhold og tekniske svakheter.
Dessverre for eierne endte Funcom opp med å selge rundt 800.000 spill de første ukene etter Conan-lanseringen, men den store skuffelsen var at ikke mer enn halvparten viste seg å være villige til å betale for aktive abonnement kort tid etter lansering.
Nye sjanser
Kun måneder etter den første Conan-lanseringen, da Funcom-ledelsen innså at PC-spillet ikke ble den suksessen man hadde håpet på, ble det snakket om selskapets neste prosjekt: «The Secret World».
Mot slutten av 2011 ble det bestemt at Funcoms neste storsatsning skulle slippes i april 2012, og med nyheten om at en halv million testspillere hadde registrert seg for «The Secret World», tok det ikke lang tid før handelen i aksjen tok seg opp og aksjekursen igjen begynte å røre på seg.
Fra desember 2011 til april året etter steg aksjen fra 7,00 kroner til 24,00 kroner, det vil si en kursoppgang på 243 prosent og en børsverdi som igjen plasserte seg godt over milliarden.
Etter at spillanseringen ble utsatt et par måneder, gikk noe av luften ut av aksjen og frem til den offisielle lanseringsdatoen 3. juli 2012, falt aksjekursen med 35 prosent.
Etter to store spillanseringer og to store nedturer, måtte Funcom konsentrere seg om mindre ressurskrevende spill.
Et samarbeid med leketøysprodusenten Lego og spillet «Lego Minifigures Online» fikk nok en gang investorene til å kaste seg over Funcom-aksjen i 2014. Aksjen steg betydelig i håp om et spill med internasjonal suksess, men spillet var langt unna salgsmålene og ble etter en stund lagt ned.
Nå er det «Conan Exiles» som har trukket aksjekursen opp 190 prosent siden årsskiftet. Noen begynner kanskje å kjenne lukten av en korreksjon?
Funcom

6 Likes

Blir så forbanna så her kom artikkelen til alle

2 Likes

Tittelen og ledeteksten er dog noe helt annet enn innholdet.

Kan hende @pdx ikke blir så happy for det, det er vanligvis ikke greit å poste hele artikler, så muligens han kan få litt pes for det.