Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Noe spesielt som ligger bak dagens fall ?

1 Like

Jeg kjøpte 7,5k på 5,07😀

1 Like

Salgsraten faller, er det eneste jeg kan se.

2 Likes

Når kompisene lurer på hvor jeg har tjent alle penga, jeg sier Funcom, de kjøper selvfølgelig, fordi dette er jo lett:

2 Likes

Så. Mange. Tråder.

8 Likes

Morsomt. Og der var vi forresten tilbake på toppen som verdens mest solgte spill. http://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopsellers

6 Likes
2 Likes

Ikke trykk på den

Bedre å kopiere teksten inn direkte så vi ikke støtter dem

3 Likes

@marqviz mulighet for å kopiere innholdet?

Noen som har dn+ fra før av som kan legge ut?

@funcom noen som har dn+

Man må ikke være dum for å kjøpe Funcom-aksjen, men du verden som det hjelper.

Spillaksjen Funcom har en stund nå vært en av børsens mest omsatte aksjer, og selskapets egenkapital verdsettes til 1,3 milliarder kroner. At denne aksjen kan handles mer enn Statoil, som har en markedsverdi på 480 milliarder kroner, burde være en vekker for de fleste om at her snakker vi om en helt spinnvill omsetningshastighet i Funcom-aksjen. Det er et stort antall småaksjonærer som pumper opp volumet, som oftest kun basert på drømmer og grunnløse spekulasjoner. Tar man en titt på hva som skrives om Funcom-aksjen på diverse aksjefora, er det rimelig enkle resonnementer som legges til grunn for at Funcoms markedsverdi skal stige til milliarder av kroner. Er det noen som prøver seg på kritiske merknader til aksjen blir man raskt satt på plass i en rimelig usofistikert språkdrakt.

Funcom har vel ikke tjent èn krone på årevis og driver med utvikling av forskjellige slags spill på internettet. Nå sist er det nye spillet Conan Exiles som begeistrer selskapets aksjonærer som ser for seg enorm inntjening i årene fremover. Funcom advarer selv i sine resultatpresentasjoner om at det er meget vanskelig å spå omsetningen av et spill, og at det finansielle utbyttet av nye spill er usikkert. Men det forhindrer åpenbart ikke Funcoms aksjonærer fra å ha meget bestemte oppfatninger om volum og inntjening fremover.

Og her er vi inne på det største problemet med Funcom-aksjen. Å utvikle ett spill som selger bra er utrolig vanskelig. Å utvikle spill år etter år som selger bra er tilnærmet umulig. For det er nemlig inntjeningen år etter år inn i evigheten som er basis for verdsettelsen av et selskap. Med dagens prising av Funcom på 1,3 milliarder kroner forutsetter det en betydelig inntjening i år etter år. Anta en P/E på 13, og investorene priser inn at selskapet skal levere et resultat etter skatt på 100 millioner kroner hvert eneste år. Anta en lavere P/E, som ikke er urealistisk gitt den store risikoen i aksjen og null dokumentert vekstpotensiale, og inntjeningen må være enda høyere for å forsvare dagens prising. En P/E på ti krever 130 millioner kroner i årlig inntjening. Da blir det et tøft møte med virkeligheten når vi vet at Funcom ikke har tjent èn krone på mange år.

Det bør også være et varsko for investorene at det er ikke ett eneste seriøst meglerhus her i Norge som dekker aksjen.

Legg til den skyhøye risikoen ved at selskapet kun baserer seg på en virksomhet, utvikling av spill. Det er som om Orkla skulle leve av å produsere bare pizza. Hvert tredje år skulle så Orkla komme med en ny type pizza, og på diverse aksjefora ville det vært endeløse diskusjoner om den nye smaken ville passe konsumentene. Man skal ha en rimelig ureflektert holdning til risiko for å investere i en slik aksje.

4 Likes

Lol. Internettet er vanskelig å skremmende ja

9 Likes

“Man må ikke være dum for å skrive en slik artikkel, men du verden som det hjelper”

10 Likes

:stuck_out_tongue: Var vel litt sånn han mente at vi sier når folk kommer med kritikk til Funcom.

Det han sier er jo ikke dumt, kanskje litt forenklet noen steder, men det er jo sant at vi som investerer i Funcom gjør det fordi vi tror de har truffet gull denne gangen. Om man ikke tror det ser jo caset dårlig ut, men det får være opp til hver enkelt. :slight_smile:

Ser ut til at flere ser at de får mye klikk av å clickbaite med Funcom for tiden, så de får bare gjøre det. Så får jeg følge min strategi og caset slik det ser ut for meg :slight_smile: Orkla har i såfall laget en ekstremt populær pizza denne gangen :wink:

4 Likes

Så datt vi ned til 4.70. Fikk kjøpt opp litt :smile:

Ja, internettet er virkelig vanskelig, skummelt og skremmende. Slike spill å sånt er jo bare tulleting som i beste fall er noe som kan bli interessant en gang i fremtiden. Ikke mange som kaster bort tiden på slike tulleting.

Noen som kan lage en poll hvor vi kan ha en avstemning hva som er dagens ord:

Tulleselskap
Tullespill
Tulling
Tullejournalist
Tulleredaktør

Føy gjerne til flere tulleord på listen. var bare disse som dukket opp ila 1/10 sekund hos meg.

1 Like

Så… aksjen er ned over en krone fra ATH, Hvorfor er DN og FA tullinger som advarer mot risikoen?

4 Likes

Aksjen kan ikke gå til himmels, men det blir litt som å bade i Australia, og en tilfeldigvis skriker “HAI!!!” Hva tror du skjer? Mye av det som skrives er direkte feil

4 Likes

Blir bare litt oppgitt over tullejournalistikken.

At det er høy risiko i Funcom håper jeg de fleste er klar over, men derfra til å kalle det tulleaksje, dum for å kjøpe aksjer i selskapet osv osv, det blir bare nok synes jeg.

4 Likes