Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Fallet er ikke ekstremt selv om man ikke tar problemene i betraktning. Salgsutviklingen er litt lavere eller i tråd med vanlig utvikling. De har jo heller ikke trengt å gi rabatter enda.

1 Like

Salget er fremdeles svært godt, og basert på antall reviews (selv om det er veldig usikkert å basere seg på det) så runder de 400K i løpet av morgendagen.

Hadde det vært høysesong på steam nå, hadde CE solgt 600+ kopier!? Eller er det det at vi ikke hadde hatt 1 plass på global siden 31jan?
Skjønner ikke helt hvordan du tenker her? Viss det er lav sesong på hele steam og vi selger 400 k kopier på 3 uker?
Selger vi da det dobbelte i høy sesong! Er dette tatt med i deres grafer at vi er i lav sesong og ark hadde sommer sale topp sesong?

Vi ligger på 1 plass global. Som betyr at vi selger mest i verden av alle spill! ? Skjønner hvordan dette kan tolkes som negativt?

Hadde vi hatt 1 dag på topp og nå ligget på 8 plass, det hadde vært negativt !

Edit: og når det er summersale så vil vel CE selge som hakkamøkk?
der e utrolig mange som ikke bruker 30 dollar på EA spill som har vært på markedet 1 uke, salget kommer til og gå i bølger, sesong basert, biomes release , reviews går opp, og ikkje minst salg, 20% 30%? Funcom pack, ny oppdatert TSW og CE for 40 dollar? Vinn vinn!

12 Likes

Enig, og de har enda rabattkortet til gode, i motsetning til hva Ark hadde. Ark solgt 400K på en uke, CE 320K. Ark med rabatt, CE med fullpris! I lavsesong!

8 Likes

Ja vi buller på. Og når vi først skal ha litt rabatt, ja då buller vi vidare tenkjer hvertfall eg :slight_smile:

Dumt om de hadde brent denne muligheten, med tanke på server problemer

2 Likes

Altså flaks at vi ikkje hadde salget no? Ja !!

2 Likes

Salget er under 10k pr dag, om steamspy lagger 3 dager etter så er de i beste fall på ca 370k nå.

Rettelse 350-370k

Kan være, men Steamspy kan svinge ganske mye. Kan hende vi blir overrasket av tallene andre veien neste gang.

Det bør komme en oppgang i helgen, men den ser vi nok ikke skikkelig før mandags tallene kommer.

1 Like

Fortsatt er tilfellet at dersom de selger fra og med i dag 2.5k spill i snitt pr. dag ut året så vil de passere 1 mill solgte eksemplarer i løpet av 2017 på steam. Det tror jeg de klarer. Det er ikke dårlig på 11 måneder.

9 Likes

Terese Johaug er lei av å bli lurt og skal kjøpe Funcom aksjer for 50 mill !!!

2 Likes

Jebsen ut, johaug inn :blue_heart::muscle:t2:

2 Likes

Kanskje vi snakker forbi hverandre her. Jeg ordla meg muligens uklart. Jeg mener bare det har vært en vellykket lansering mht. salg og at med nye oppdateringer burde vi se flere spillere spille samtidig. At det selges mindre mindre for hver dag er for meg en logisk utvikling frem til kritiske oppdateringer patches. Blir spennende å til uka om det stabiliserer seg.

Men om antall spillere avviker minus ~30% siden forige helg er det ganske negativ start på en trend. Med det sakt så tror jeg vi har det største “trykket” til gode.

2 Likes

La meg dra frem ett innlegg som jeg har postet flere ganger før release. Som sagt så vile CE få en boost helt i starten, la meg dra den frem:

Ikke alle som hadde troen på dette for å si det slik, her er vi etter litt over 1 uke.
Jeg sier det igjen, spillet er så innholdsrikt og bra, det skal utvides til ca det 3 dobbelte mtp opprinnelige plan, lansering på xbox om ett par måneder hvis alt går etter planen. Så sitter vi (ikke jeg) å sier at Funcom er dyr. Hallo? Conan kommer til å selge minst 2 millioner titler i år, og sitte igjen med mellom 100-150millioner i pluss! Det er før PS4 kommer på banen.
Når får dere få opp øynene

8 Likes

Joda ingenting i veien å tippe hvor mange kopier man skulle selge, og at spille solgte bra er ingen uenige i.

Det man diskuterer er jo om kursen er høy med tanke på at salget nå har falt drastiskt. For kursen har jo tatt høyde for de 320k man har solgt og egentlig tatt høyde for at det gode salget forsetter, noe det nå ikke gjør.

Virker som alle glemmer at alt salg til nå +veldig veldig mye mer salg er priset inn i aksjen, samtidig som salget faller og faller.

1 Like

Ligger på topp første plass. Du ser på for kort horisont, ingen selger mer for øyeblikket - det er lavsesong. Totalen for året som teller, og 2 millioner solgte ila 2017 er ganske bra! Jeg tror IKKE jeg tar i

5 Likes

“Ligger på topp første plass” Hva betyr egentlig det? Ingenting, er jo antallet kopier de selger som betyr noe. Om de ligger på 1 eller 100 plass har jo nada å si sånn egentlig. Når både spilte timer dropper og enheter solgt pr dag stuper. Så burde kanskje kursen følge etter?

Det betyr mye, fordi folk flest som kjøper spill nå kjøper CE. I perioder hvor det tar seg opp vil folk flest kjøpe CE, men da vil volumet være høyere. Som sagt, du har for kort horisont på dine vurderinger om at salget faller.

1 Like

La meg omformulere det du skriver. Det selges svært få spill på steam i disse dager siden det er lavsesong, heldigvis er CE blant de mest omsatte. Grunnen til at det selges lite spill i tillegg til lavsesong er at det er få nye store Pc tittler. Og det er nok også derfor Funcom har valgt dette vinduet for å slippe spillet. Et smart trekk, men det betyr desverre ikke at salget øker fordi det blir høysesong. Det betyr bare at CE drukner langt nede på listene.

Det kan godt være jeg har kort horisont, men det sier mye om tilstanden til spillet og Volumet funcom selger. At salget faktisk bråstopper såpass fort kan gjøre at de velger å utsette Xbox versionen fordi de innser at selv om det er EA så må produktet fungere bedre. Det er slike ting jeg tenker på og tar med i vurderingene mine. Kan godt være kursen er 7kr om et år, men er fryktelig kjedelig å sitte i en aksje som er nede på både 2 og 3 kroner før man kommer dit. For de av oss som var med på AoC og TSW er mønsteret ganske tydelig. Noen sitter med skylapper og driter i alle negative signaler, mens andre er smarte, gjør gode trades, har lave snitt og generelt tjener ok med penger.

1 Like