Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det blir alltid nevnt at salget har vært over all forventning, og det er fint. Men det betyr lite, om dette salget er priset inn i aksjen ved f.eks 4 kroner. Når salget nå synker markant, vil det gi utslag i aksjekursen, nettopp fordi flere blir usikre på om de vil klare å selge nok til å forsvare kursen.

Vet ikke om folk her følger med på Apple-aksjen? Den har flere ganger falt ved kvartalstall, selv om tallene er over forventning, fordi markedet ikke tror Apple vil klare å fortsette innovasjonen og de enorme inntektene. Slik gjelder for Funcom også, det hjelper ikke å selge masse i år, de må gjøre det HVERT ENESTE ÅR, og det er det svært liten garanti for at de vil klare. Det krever nemlig flere suksesser på rad, og selv om “ingen” her evner å bry seg om historien, så gjør andre det, og Funcoms track record er ikke særlig god. Og derfor selger de lenge før 7-8-9 kroner, som nå på mellom 4 og 5.

Og når det gjelder å toppe salgslista på Steam, så er det selvfølgelig bedre å være på 1. plass enn 10. plass. Men det ville vært bedre å være på 10. plass om det krevde 50k solgte per dag, enn å være nummer 1 når det kun krever mellom 5-10k salg.

4 Likes

Mcap er nå på 1.165. I følge Hegnar bør man da klare 100mnok i året ved en p/e på 10. Minst. Jeg synes det virker overkommelig. Bare den første uken (320k) - regner jeg med de har dratt inn mellom 30 og 40mnok (15USD pr. spill x 8NOK).

Hvis man regner 25mnok på eksisterende spill (halvering fra i fjor) + 1 mill solgte på PC og tilsvarende på XBOX synes jeg mcap virker lav?

2 Likes

Men what. Nu har jag läst samma sak flera gånger ikväll. Vad baserar ni det på? Steamspy? Det är ju erkänt väldigt stora diffar där day by day så att framställa det som fakta känns lite fel.

Spelet har ju parkerat på förstaplatsen, det är alltså det spel som drar in mest pengar av alla spel på steam och har gjort det ganska länge nu :slight_smile: Ha lite tålamod, snart kommer det officiella siffror ska ni se.

4 Likes

Steamspy er ca 100% korrekt, men det ligger 3 dager etter…

Det er bekreftet uansett om du liker det eller ikke.

Det kom offisielle tall for 3 dager siden.

Ja, jeg har vært med på å vente på gullkantede offisielle meldinger fra Funcom flere ganger de siste ti årene, har blitt servert gråstein hver gang. Men NÅ, nå er det såklart garantert at alt er rosenrødt, og vi skal til himmels!

Det hjelper ikke å dra inn mest på Steam, når det krever så lite salg.

Jeg trenger heller ikke å ha tålmodighet, jeg surfet på hypen - som planlagt, og fikk ut den gevinsten jeg ville ha. :dollar: :wink:

Jeg tror de klarer 100 mill i år, men poenget er at de må klare det i 2018, 2019, 2020, osv. Selskapet prises etter forventet fremtidig inntjening, og den fremtiden er lenger enn ett år.

Du skal nok inn igjen før nyheter om neste spill kommer tipper jeg. Det kan bli fortere enn mange tror. Jeg ville ikke sittet ute da.

4 Likes

Okej jag får ge mig då även om jag inte riktigt köper det.

Får hoppas det ljusnar lite under helgen och att vi ser lite högre aktivitet.

Ja, for å surfe på hypen igjen. Den er nemlig garantert i Funcom. :wink:

Ja alla är vi här för att tjäna pengar i slutändan så man må just välja den vägen som passar en själv bäst :wink:

Hoppas och tror att det finns en del uppsida kvar, det var därför jag köpte in mig.

edit Grattis till vinsten också, det ska man alltid vara nöjd med! :wink:

4 Likes

Har vi glemt at Funcom ikke er CE - og dermed heller ikke en vare som inntjeningen vil forsvinne rundt - men et selskap som produserer varen CE. Det er vel selskapet - ikke varen - som skal verdsettes? Hvis det var CE som var børsnotert er det jo klabert at synkende salg fører til nedgang og vice versa. For øyeblikket er CE den første nye - og dermed eneste - varen til “det nye selskapet” Funcom - som igjen betyr at kursen på selskapet bestemmes av dette ene salget. Fremover vil vi jo se et Funcom med flere varer i salg, en portefølje, som blir tettere fulgt opp, utviklet og utnyttet. Dette vil igjen legge forholdene til rette for en stabil årlig inntjening.

Så får tiden vise, men jeg går ingensteds med mine koselige 7-8k aksjer på snitt 4,72 :wink:

5 Likes

Hvilke lister ser man etter for å se CE på 1 plass på selgerlisten globalt? Har sett på steamspy de siste 2-3 dagene men der er den på 5 plass nå. Var vel på 2 tidligere der. Ser kanskje på feil side?

Poenget er at å ligge på 1. plass på lista betyr egentlig ikke noe. Det som betyr noe er antall solgte spill. Det hjelper ikke på bunnlinjen å si at “jammen, vi lå på 1. plass på Steam i to uker!”. Det er ikke verdt noe om det ikke fører til mye salg, og slik det ser ut nå, så krever det svært lite salg å toppe den lista.

Stabil inntjening er såklart fint og flott, men nå er det priset inn at de skal ha et resultat på minimum 100 millioner per år. Det krever at de må selge flere millioner spill hvert eneste år, ikke bare i år.

En ting som slår meg der vi sammenligner tallene på solgte enheter, med tilsvarende fra ARK og Rust, er at CE er lansert til en helt annen tid på året. CE er lansert i dødperioden februar (ja 31/1 :wink: ), Rust før jul og ARK før sommeren.

Enn så lenge kan vi lage hypoteser og teorier om salget, men hva som skjer med CE i f.eks. juni er det ingen som vet. Kanskje release av en biome da vil sende tallet over tallene til ARK? Det er vel verdt å tenke på?

Men uansett er det bunnlinja, som du sier Duffy, som er avgjørende.

2 Likes

Jeg tror de glatt klarer 200 mnok. i år. At de skal klare 100mnok neste år? Lett. Men ref. Apple, markedet vil ha vekst og jeg tror det vil ta tid å få Starbreeze liknende mcap.

Funcom må bygge opp en portofølje av spill, ansette flere folk, lage mer enn ett stort spill i året osv. Ting tar tid og med historikken til Funcom mener jeg man ikke vil se astronomiske kurser med det første. Men at de er på rett spor, det er jeg sikker på!

4 Likes

Prøv denne @Oilimp

http://store.steampowered.com/search/?l=norwegian&os=win&filter=globaltopsellers

1 Like

Jeg forstår fremdeles ikke psykologien med og si, “nei, e kje noe særlig og ligge på 1 plass”

Nå vet ikke jeg når markedet på steam tar seg opp og kun verdige spill klarer første plassen! Men du har ikke tenkt på om vil klarer og holde 1 plass ut mnd, så sier vi at mars er starten på høy sesong, da faller CE rett ut av topp 10 for spillet er ikke godt nok?? Jeg skjønner ikke helt hva dere prøver og mane fram her!?

Vi ligger på 1 plass for ce er det mest omsatte spillet på steam nå i snart 2 uker! Til full priS!
Noen andre spill på topp 10 med full pris?

Om det er 5000 kopier i døgnet eller 50000 kopier er revnende likegyldig! Salget følger sesongen og antall solgte øker PR døgn sammen med sesongen!
Vi kan ligge på 10 plass og selge 15 k i sommer, er det dårlig? Det er jo mer enn nå ? Hva er oppmerksomhets verdien av og ligge på topp 1 uke etter uke??

11 Likes

7 timer i strekk klarte dere å diskutere frem og tilbake de samme argumentene om salgstall. Bra øverst på steam, nei dårlig øverst på steam, osv osv. De fleste av dere insidere.

Hvorfor tar dere ikke disse diskusjonene dere i mellom på Chat eller på inside, så kan dere poste fakta og interessante ting her?

Grådige unger. My Candy!

3 Likes