Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Jeg synes sakligheten her har holdt seg høy på begge sider etter lanseringen. At noen poster et negativt innlegg etter at de har solgt eller et positivt hvis de har kjøpt et veldig naturlig. Man har jo akkurat tatt et konkret valg. Lurt å se hva andre synes om logikken som lå bak valget. Den tilbakemeldingen får man kun hvis man poster den.

Jeg synes dagens oppgang i salgstall gir kredit til argumentet om at å ligge som #1 på steam betyr noe, selv om det faktiske salget kan være lavt.

4 Likes

I følge @Evilfreud så har de dekket kostnadene med spillet frem til EA release ved 320k. solgte. De må selge minst like mye for å dekke utviklingskost på spillet frem til full release. Stemmer det? Jeg ser dette også diskuteres på HO, at de må opp i 640k (minst) for å dekke kost ved spillet ut året.

I tillegg kommer konvertering av aksjer og utvanning i regnestykket, dette vil jo også gi en del inntekter, men det er vel ikke så mye? Mener å ha lest at strikeprice var 0.10 dollar?

1 Like

Ja, folk flest kjøpe Conan Exiles i verden, det vil fortsette når omsetning øker som forhåpentligvis i helgen, det er ikke en spesiell gjeng som kjøper mest Conan akkurat nå. Det er spillet “alle” vil ha.

1 Like

Det høres jo logisk ut? Det er ihvertfall i nærheten.

Du må huske pengene de satt med etter emisjonen, enkelt sagt sitter de med samme sum penger nå da CE har betalt seg + litt til. Bruker de ytterligere 320k solgte ut året for å videreutvikle CE så vil de fremdeles ha 877.500-320.000 * 12 dollar + pengene fra emisjonen i mitt latterlig lave eksempel over.

Personlig ser jeg ingen grunn til at dette spillet ikke skal selge topp 5 første året, det er så gjennomført bra laget, de må bare fortsette denb gode jobben og få på plass flere offisielle servere, jeg satt i går over 40 minutter for å komme inn. Tenker vi ser ny atm samtidige spillere om 2 uker.

OK. Så kommer pengene fra Jebsen når han konverterer oppå der igjen…

1 Like

Konstruktiv kritikk er meget bra, men når nesten alt som kommer av info anngående CE og Funcom blir snudd til noe negativt er det ikke konstruktivt lenger da er det bare destruktivt.
Jeg synes det bør ringe en bjelle for flere her, når det til og med kommer noen småposetive linjer fra @Onns. Han har jo ikke akkurat stått lengst bak i køen tidligere når det gjelder å gi pepper til Funcom. Det han kom med anngående Funcom rundt LMO tiden viste seg jo å være helt rett.

1 Like

Da har vi litt forskjellig opplevelse av det, @Halling . Helt greit. Jeg er som nevnt ikke så opptatt av motivet, om folk er positive eller negative. Jeg er opptatt av motforestillinger til det bestående. Jeg opplever at alle her, med god grunn, er imponert over CE-lanseringen og oppfatter den som langt over forventning. Da er motforestillingene ekstra viktige fordi det psykologisk sett blir enda vanskeligere å fokusere på dem.

Eksempelet er 1.plassen global. Selvfølgelig er det positivt heller enn negativt, men selv noe så åpenbart kan altså problematiseres og stilles spørsmål ved.

Hva om vi snudde premisset og gikk fra 1. til 7.plass på lista, men økte salget fra +/-10k i døgnet til 50k i døgnet… Skulle man da fremdeles lagt mest vekt på plasseringen istedenfor antall salg?

Ikke realistisk sikkert, men bare en øvelse for kontroll av egen tanke…

1 Like

Hva blir det neste storspillet fra Funcom?

• Single player spill basert på Conan
  • Multiplayer spill basert på Conan
  • Singleplayer spill basert på TSW
  • Multiplayerspill basert på TSW
  • VR spill
  • Esports game
  • Noe annet

0 stemmegivere

Det var ungefär precis det jag försökt skriva angående Steamspy flera gånger.

Idag visar den 338k, den kan visa 380k i morgon för att på måndag vara nere på 360 igen. Det är lite så det verkar fungera. Den mäter ju inte faktiska sales utan antal ägare genom att kolla igenom en viss användargrupp och vilka spel de äger och därefter görs en uppskattning.

Vi får se, jag tror 500k är ganska nära om det fortsätter såhär :wink:

6 Likes

Jeg håper på singelplayer fra TSW, fordi dette er en verden jeg har lyst å dykke ned i, jeg kjenner ikke spillet fra å ha spilt selv, men har sett utallige videos på youtube for research. Virker som noe helt særegent med fantastiske historier og dybde.

På esports games så bør vel det meste være på stell, ikke akkurat noe EA materiell? Det kan fort bli veldig dyrt å utvikle??

1 Like

Conan VR

2 Likes

Ja det er jo AAA kvalitet på esports spillene. Vanskelig å se for seg at Funcom vil gå fra å konkurrere med de små studioene som de gjør nå og ta kampen mot gigantene.

De to småspillene vil jo egne seg godt som førsteforsøk mot f.eks. VR tenker jeg. Ville kanskje heller gått for noe litt mer tryggere for storsatsingen.

Min personlige drøm er at de lager et esportsgame ut av minigames ala Age of Conan. Med knockbacks, evades, stuns, fears, more damage against unshielded sides, osv. Et sinnsykt rått combatsystem viderebygget på det i AoC.

1 Like

Har fulgt forumet en stund uten å registrere meg. Tenkte at det var på tide å ta steget helt ut. Lest mye her på funcompraten og med det fått svært mye tips og gode innspill til aksjen. Tjent en fin sum på Funcom siden jeg lastet opp en stund før nyttår, men tapt en del på dårlige trades (virker som det er få her som tjener særlig på trades i det lange løp), men man lærer så lenge en lever! Jeg sitter fortsatt inne med en del i aksjen, tror den skal opp mot 6-7 kr i løpet av året. Men takk for et flott forum uten mye tull! (host HO).

6 Likes

Kommer vel med masse digg informasjon og annonsering av nytt spill 28 februar. Gleder meg😊

1 Like

Hva med en snasen Conan DOTA?

Klarer ikke Funcom nå estimatet så får vi vel bare skape et nytt spillselskap. Samlet er det mye kapital og kunnskap her :wink:

1 Like

Er så insane konkurranse, så da tror jeg de må finne på noe veldig smart :slight_smile:

1 Like

Ifht kursmål er det greit å også omstille seg underveis, slik at man ikke sitter for lenge eller selger for kjapt. Slå min spådom rundt salget til Conan Exiles til ila 2017, så tjener de fra nå og ut året rundt 250 mill NOK. Så kan man jo begynne å regne på dette hva en PE på ditt eller datt da vil si for kursen.

2 Likes