Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

De har postet det tidligere om du hadde fulgt med

Jeg ble spurt om hva jeg trodde kursen ville være på 1,5mill solgte og ga et svar på det. Eneste Løken her er deg.

1 Like

Vi er alle enige om at den første uka med salg har vært over forventning, dette har jo også Funcom meldt. Det er jo strålende, og om ikke noe går skikkelig ordentlig på ræva får selskapet et pent overskudd i år. Og trenger ikke å frykte for fremtiden i hvert fall for en stund. Bra greier. :slight_smile:

Så har også kursen gått over all forventning, derfor er det ikke så rart at kursen korrigerer ned når det, som vanlig, har vært priset inn suksess og hype.

Etter at forventningen har blitt innfridd, så ligger nå kursen mellom 4 og 5 kroner, noe som i mine øyne er et fornuftig nivå gitt nåværende suksess. Samtidig må man se fremover. CE + nåværende portefølje vil gi et pent resultat i år. Hva med neste år? Vil CE kunne sørge for at man får et overskudd også neste år på 100 millioner? Jeg tviler. Kommer det nye spill som vil sørge for at man når et slikt overskudd? Det er svært tvilsomt. Selvfølgelig kan det skje, men dette er veldig usikkert. Og når resten av børsen ser på Funcoms historie, så er det ikke mange suksesser å se tilbake på. Hvorfor skal man da prise inn en ekstrem suksess på alt de gjør de nærmeste årene? Det er lov å håpe, selvfølgelig, men det snakkes her på forumet som om det er mer eller mindre garantert at nå kan de gi ut mange bra spill som vil gi suksess, fordi de har truffet tilsynelatende bra én gang.

Jeg anså en inngang med snittpris på 1,50 som bankers. Jeg “visste” at jeg ville få en gevinst på de pengene, etter at emisjonen var på plass. Nå som vi er på 4-5 kroner, så ser jeg ikke noen grunn til noen voldsom nedgang i kursen, men jeg ser heller ikke hvorfor det blir betegnet som billig. Såklart, om kursen står i 10 kroner om et år, ville det vært lurt å kjøpe nå, men da har man altså gamblet på at Funcom vil ha suksess med minimum 100-200 millioner kroner i overskudd hvert eneste år fremover. Den risikoen tar ikke jeg, og det ser ikke ut til at børsen gjør det, heller.

2 Likes

Jeg ble ikke spurt om regnestykke eller en avhandling, jeg ble spurt hva jeg trodde kursen ville være ved et gitt salg.
Og det ga jeg et svar på. At du ikke liker det svaret er helt greit. Og du står fritt til å komme med en konstruktiv forklaring evt et regnestykke på hvorfor kursen bør være høyere ved gitt salg. Men jeg tror du glemmer at Funcom faktisk ville vært helt tomme for penger i April/Mai 2017 uten Ce salg.

2 Likes

Jeg står på det jeg sier. Vis regnestykke.

Jeg er garantert ikke alene om å se det regnestykke

2 Likes

Så det du sier her er at hvis de selger 1,1 millioner titler til minus 320.000 som er kostnaden de har hatt til nå og som trolig er tilstrekkelig for å dekke ut året, så sitter vi igjen med 12,4 millioner dollar + det som er igjen fra emisjonen pluss konvertering da jeg regner med du har tatt med at Jebsen konverterer? Så skal altså funcom verdsettes til mellom 4 og 5 kroner? Da skjønner jeg godt hvorfor du vil holde deg unna aksjen!

2 Likes

Gidder faktisk ikke bruke tid på det. Jeg og flere her inne har brukt timevis på regnestykker og estimtater de siste ukene. Når de viser potensialet for at kursen skal opp jubler alle, når de viser at kursen er noe høy får vi bare dritt tilbake.

Jeg skjønner at du hverken tenker Mcap eller fornuftig prising i din risikovurdering og det er helt greit. Jeg ønsker deg lykke til med det.

5 Likes

Noe høy?? Seriøst Hehe
Jeg har 4 kr på 500.000. Du kan jo ikke kalle det fantasi tall.
Men jeg forstår du aldri har satt opp noe regnestykke for da hadde det vært veldig enkelt å copy paste

Rød løk, gul løk, sprøstekt løk, rå løk, chalott lauk. Forumet har søkefunksjon og er du riktig uheldig så ligger tallene på insider delen. Enjoy :slight_smile:

Edit: glemte purreløk
Edit2: gressløk, hvitløk

4 Likes

Sjekk tråden som omhandler salg, jeg og @Irathi har postet noen titals modeller fra regnearket vårt der. Det beviser vel ganske tydelig at du tar feil.

4kr ved 500k solgte høres ut som Pe over 25, men det er folk som mener det er legit for funcom. Andre mener det er for høyt. Foreløpig virker det som markedet mener Pe over 10 er mye for funcom men fremtiden vil gi oss svaret.

1 Like

Irathi har aldri kommet med 4-5 kr for 1,5 million solgte fully diluted.
Jeg har da studert hans regnestykke både 2-3 ganger.
Må de selge 1,5 million for å forsvare dagens kurs så er jeg UT på mandag.

1 Like

Arket som ble postet nevner ikke 1,5mill engang. Med tanke på at PE utregningen bare en fane i gigaregnearket vi bruker til alle utregningene

Det regnestykke tok utgangspunkt i 2mill solgte i 2017, og en skattefordel som vi vet nå at de ikke kan bruke mot spillsalget.

Jeg troe PS4 klarer 200 Mill alene til neste år.
200 Mill fullpris på Ps4 499? -50% = netto? 200Mill: 250= 800k salg.
Slenger bare ut en påstand men ser på det som meget realistisk.

3 Likes

Ps4 kan klare mye, det store spørsmålet er når de slipper spillet på ps4, nå er jo utviklingen fremskyndet en god del ( ref sist melding). Men det virker ikke som de klarer å konvertere spillet like fort som for xbox.

1 Like

Så bra. Da satser du på det. :wink:

Sleng ut ett tall du og da for hvor mange salg vi kan håpe på på ps4 i 2018.@Duffy

Først bør man vel slenge ut når man tror de slipper CE på Ps4. Jeg tror ikke det kommer før sommer/høst 2018. Men salget da kan fort bli 500k-1 mill i 2018.

Paddy spurte:
Hva vil kursen stå i med PE 10 ved 1.5 millioner solgte spill i 2017?

Du svarte 4-5.
Derfor min reaksjon

I orions analyse så har de pe på 12,5 på 500.000 solgte på kurs 4,06
Pe25 har det aldri vært snakk om

2 Likes

Tenker hele år for ps4 akkurat som vi snakker helt år for pc, utydelig skrevet av meg.