Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Orion sin analyse skrevet av stig uken før han skulle selge? :wink:

Yep den tar vi seriøst.

4 Likes

JEg tror ikke Ps4 versionen er ute et helt år.

@ evilfreud Næmen ikke vær vrang da, jeg skrev jo akkurat att det var dårlig formulert av meg. Jeg presiserer. Jeg tror 800000 salg på ps4 er absolutt innenfor rekkevidde det hele første året det er ute . Drit i lanseringsdatoen.

1 Like

Hvorfor skal jeg slenge ut et tall på det?

Det jeg derimot er relativt sikker på, er at det ikke vil selges til fullpris. Mer sannsynlig med 309,- som ARK, for eksempel. Da krever det automatisk en del mer salg.

I tillegg skal de jo utvikle andre spill, og må bemanne opp, osv. Noe som vil sørge for økte kostnader. Som igjen gjør at det må selges enda flere spill for å nå 100 eller 200 millioner i overskudd per år.

Greia med p/e er at det jo er vanskelig å regne hjem når selskapet ikke har hatt positiv cash flow på en stund? Hvis man tar de fire siste kvartaler for å regne p/e får vi negativ p/e?

Gitt andre selskap i bransjen har høy p/e, skyldes dette at man forventer en enorm vekst og inntjening. Hvis man antar at Funcom selger 1.5 mill. totalt i år (PC + XBOX - kanskje konservativt) - så vil p/e på 10 gi kurs rundt 6-7 kr. Da er jeg positiv.

Hvorfor? Fordi høyere p/e indikerer økt vekst i årene fremover. Så lenge vi ikke vet hva som ligger i pipe og hvor mye cash dette vil generere på sikt er det vanskelig å bruke en høyere p/e enn 10? (Ref. ditt spørsmål om hvorfor vi bruker en så lav p/e på Funcom ifht. bransjen).

Disclaimer: jeg er ingen økonomiekspert. Arrester påstandene gjerne.

2 Likes

Hvorfor skal de bemanne opp? De er to avdelinger, hver sin agenda. Når CE slippes innen 12mnd, så er det ikke 50mann som jobber videre på det.

De fordeler jo ikke ressursene, eller vent, gjør de kanskje det?

De har allerede idemyldring til sine neste spill, de er jo ikke dum. Eller tror du det fortsatt er 5x2 mann som sitter å jobber med TP/HS fortsatt?

For å ikke snakke om alle de andre titlene i porteføljen? Shit, hele Durham er vell bare follow-up/support avdeling plutselig.

2 Likes

Her var det hyggelig da!?!
Var ute å vasket bilen, åpenbart mye varmere her enn ute.
Greit med høy temperatur og engasjement men det går vel an å være saklig?
Dette minnet om forum vi helst ikke vil bli sammenlignet med.
Dette er da bare min personlige oppfatning.

6 Likes

Enten skriver du noe annet enn hva du mener, eller så har du ikke fått med deg at konverteringen er av et lån. Mao, det blir ikke mer penger til Funcom, bare mindre lån.

1 Like

Fordi de har trimmer organisasjonen max, ce skulle utvikles kun i oslo men for fra durham har bidratt. Nå som ce har fått god start gir det mening å oppmanne. At de har stillingsannonser ute bekrefter jo at de ansetter.

1 Like

Bare for å avslutte snakk om vurdering av prising av Funcom, når man regner med pris og full konvertering så vil selskap uten gjeld vurderes med høyere PE enn de med. Bagger postet ett uttdrag om dette for noen uker siden, tatt fra undersøkelse rundt temaet.

Ja, hehe, selvfølgelig. Lukrativt for Jebsen da :slight_smile:

1 Like

Helt klart! Funcom hadde vært konkurs for lenge siden uten han, så det er vel unnt!

4 Likes

Lag deres egne modeller :slight_smile:

6 Likes

Dette har jeg tenkt i mitt stille sinn lenge, nydelig formulert ! :smiley:

1 Like

Fy faen så pes du får for å svare på et spørsmål med et estimat! Det er en grunn til at jeg ikke har kommet med noe på en stund.

Å drive med P/E beregninger er alltid interessant. Hvis du har levert f.eks 100mnok i overskudd hvert år i ti år, så blir P/E gjerne nærmere 20 enn 10 for å si det sånn. Hvis du leverer sterk vekst og økt profitabilitet så kan du få vesentlig høyere P/E eller uendelig P/E ettersom du enda ikke tjener penger.

Funcom-caset er jo først og fremst interessant fordi CE ikke bare kan tjene penger, men fordi Funcom med det viser at de har snudd skuta. De har gått fra store spill som kommer flere år på overtid til å ha helt andre ambisjoner. Jeg tror de har muligheten til å oppskalere til å levere en til to små og ett stort spill hvert 12-24 måned.

Man ser jo hva Starbreeze har klart å gjøre med f.eks Dead By Daylight. De har brukt kundebasen fra Payday 2 til å dra salget.

Hvis jeg regner baklengs her, så får jeg:
4,5kr * 330m aksjer / 16 usd * 8,25 = 1485mnok * P/E 10 / 132nok som igjen gir 1.125.000 kopier solgt.
Mao, du har trukket fra ca 375k kopier for å dekke utviklingskostnadene i 2017?

Ser ikke helt problemet med det regnestykket.

2 Likes

Takk! Skal sies at man kanskje må litt ned i snittpris, da vi ser at CE topper salget på diverse sider som selger Steamnøkkler, disse sidene kjøper jo spill billig i asia og russland og selger dem til europeiske og amerikanske brukere som normalt ville betalt mer. Jeg tror ikke Barbar edition salg vil dekke inn dette.

For å ta med et utvalg

Vanlig steampris for en nordmann 399.

1 Like

Jeg kjøpte den første der med en Kinguin Discount Code :slight_smile:

Regner med det er nøkler kjøpt fra slike sider samt streamere som har fått nøkkel som kommer opp i kategorien “Key activations” i review seksjonen. 5.8% av reviewene kommer fra “Key activations”, så hvis forholdet mellom antall solgte nøkler per review er likt som for salg via Steam, så er det ikke det store svinnet det er snakk om.

1 Like

Gressløk

Gravde litt mer, anbefaler folk som bryr seg om faktiske tall å lese denne

Forklarer veldig godt gråmarkedet og det faktum at devs egentlig taper penger på ting solgt der.

4 Likes