Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Jeg nevnte det samme tidligere da det var snakk om å få kjøpt spillet så billig som mulig, det er som regel svært dårlig deal for utvikler. Så om man er investor og ønsker Funcom vel, så handler man fra Steam eller direkte fra Funcom, er nå min mening.

3 Likes

Jeg begravde meg litt for mye i P/E tall da jeg kjøpte Star. Jeg var med fra 5 kroner og doblet pengene, faktisk to ganger, men kunne fått mer.

Hvorfor solgte jeg? Jo jeg kjøpte billig på P/E 9, og så begynte jeg å bli skremt når P/E tallene begynte å sige oppover uten noen ny lansering året etter. Og var redd for hvordan markedet ville tolke det.

Det som er viktig for verdsettelsen er at markedet begynner å tro på at Funcom får flere kroner ut for hver krone som investeres, motsatt av det som har vært tilfellet tidligere. Var det one hit wonder så skal prisen ned så klart.

2 Likes

Karl Oscar i pareto sier at han ikke kjenner bransjen i detalj, men at en av bransjelederne EA prises på PE 20. Videre så kan vi jo regne på PE fra Q1 da de leverer positive tall.

0-13 – Aksjen er underpriset, eller man antar nedgang i inntektene
14-20 – For de fleste bedrifter fornuftig prising
21-28 – Aksjen er overpriset, eller inntektene har vokst siden siste resultatpublisering
28+ – Aksjer med svært høy P/E har enten en svært lovende fremtid med sterk inntekstvekst, eller en boble har dratt prisen opp
Alene kan ikke P/E fortelle om antatt fremtidig vekst kan forsvare den høye verdien, eller om det er nedgang i inntektene som er grunnen til lav P/E. For å svare på det, må man også vurdere bedriftens regnskaper og ledelse i tillegg til P/E verdier i andre bedrifter (spesielt de i samme bransje) og over tid.

Klarer ikke slippe dette temaet og beklager for repetisjon, men å bruke PE på 10 virker helt nisse…

Det har jo noe med hva du forventer av inntekter i 2018. Hvis man tror de blir lavere i 2018 enn i 2017, så kan P/E 10 være fornuftig. Hvis man er usikker på inntektene for 2017, så kan kanskje P/E på 10 være fornuftig.

I denne sammenheng blir EA vs Funcom omtrent som Intel vs Kitron. Intel og EA har nødvendigvis høyere P/E ettersom de har stabile innteker og har hatt det over tid, med grei vekst.

(Hvis du lurte, Kitron ble lenge priset til P/E 7-10. Jeg kjøpte for å si det sånn.)

2 Likes

Dette er jo det jeg har forsøkt å messe om i flere dager nå. :wink: At det er fremtidig inntjening som er viktig ved kurs, P/E, osv. Vi er alle klare over at 2017 vil bli et bra år for Funcom, det er fremtiden som er usikker. Og med Funcoms tidligere track record, synes jeg ikke en P/E 10 for Funcom er for lavt. De må vise mer enn én suksess.

Nå blir det vel nok en gang påpekt at jeg er på vidda, siden vi ser et helt nytt Funcom “2.0”, med AO på Steam, osv. Men de må vise mer. Når investorer ser på caset, og ser på eventuell fremtidig inntjening og P/E, så ser de faktisk på Funcoms track record. Og der er det ikke noe som skulle tilsi flere store suksesser på rad.

Om de leverer flere suksesser fremover, vil man også forvente det i fremtiden, noe som vil kunne gi høyere P/E.

4 Likes

“Jeg nevnte det samme tidligere da det var snakk om å få kjøpt spillet så billig som mulig, det er som regel svært dårlig deal for utvikler. Så om man er investor og ønsker Funcom vel, så handler man fra Steam eller direkte fra Funcom, er nå min mening.”

Enig!

Synes det er svært sært at Larsen for eksempel til stadighet har “reklamert” her inne for disse halv-shady sidene og uten å blunke innrømmer selv å ha kjøpt derfra. Han som i neste omgang skryter av å donere latterlige summer til twitch streamere og sier han har “nok av penger”…

Har du en minste interesse i spillbransjen og Funcom spesielt så har da i hvert fall selvrespekt nok til å kjøpe spillene deres via de “offentlige” kanalene…

7 Likes

Jeg tror det blir flere suksesser under rui. Et lite spørsmålstegn om neste spill produsert i durham vil gi like stor oppside. TP var en større suksess enn HS. Men begge nådde interne mål. Noen som har tanker om dette?

Hvorfor skal du se på historien til Funcom hvor de brukte tre-fire år på et spill når du vet at de brukte rundt ett år på CE? Det er jo lite sannsynlig at de går tilbake dit? Årsaken til at jeg ikke går all-in i Funcom er at jeg er jaggu ikke sikker på størrelsen på CE-suksessen. Det har mye å si i spillverdenen. F.eks. størrelsen på Payday 2 suksessen har jo gjort at neste spill de kommer med automatisk er interessant for 7-8 millioner spillere.

3 Likes

Det neste spillet må vel nesten bli basert på Conan IP-en? Hvis man ser på verdien av IP-er, så bygde The Park på TSW som ihvertfall er litt kjent. H&S var jo noe helt nytt. Hvis Durham bygger på Conan IP-en, så tror jeg det er det viktigste.

1 Like

Det handler ikke om hvor lang tid de har brukt, men de har gått fra flopp til flopp, så kom H&S og TP som vel har gått i null, og nå CE som ser ut til å bli en suksess. Da vil man vel kunne spørre seg om dette var et one hit wonder, eller noe som vil repeteres?

Slik jeg ser det er de neste 2 årene bankers for Funcom på CE alene, alle som hadde spilt spillet i går uten lagg og rubberbanding hadde vært enig med meg. Folk flest kjøper Conan Exiles, av alle spill i verden, snart 2 uker på rad. Xbox vil gi en viktig pekepinn på Ps4 suksess. Selger xbox 500k selger Ps4 1-1.5 millioner. De er såpass mye større enn xbox.

3 Likes

Så lenge de fortsetter med samme strategi og beholder de samme folkene i ledelsen, så er mulighet for suksess på andre utgivelser bra. Begynner de med noe annet tull og skal bli verdensmestre og lage noe i en liga høyere enn de spiller pt blir jeg skeptisk.

2 Likes

Hvor mange Conan-spill skal egentlig Funcom lage ifølge planen, ett til?

Jeg tenker at det kanskje er på tide med noe annet…

Jeg er ikke så veldig uenig i det du sier, men jeg tror at for at vi skal kunne se en PE på over 10 så holder det at markedet tror på en ny suksess. Tror ikke vi behøver å se det bare markedet tror på det.

2 Likes

Det er jeg helt enig i, men akkurat nå virker det ikke som markedet har helt troa på det? :wink:

Det kan jo endre seg relativt raskt. Men jeg sitter da utenfor og avventer…

Du liker ikke det eller hva? :wink:

Du er litt upresis nå. Funcom sine siste spill er:

• LMO
  • TSW
  • AoC

Salgsmessig, så var AoC langt fra noen flopp. Det har solgt et par millioner og hadde godt over 100k abonnenter en lang stund etter launch. Problemet var bare at utviklingskostnadene var gigantiske.

TSW hadde salgstall som ikke var bra nok, men solgte tross alt 300k på rundt 6 uker. Nok en gang et prosjekt som ble altfor dyrt og de bommet nok på markedet sitt. Flopp? Tjah.

LMO kan vel knapt kalles noe annet enn en flopp.

Hvorfor? Hvilken IP mener du de burde satse på i stedet?

Jeg tror de har ett Conan-spill til på planen. Noe jeg tror er smart, ser det har vært endel kommentarer på mangel av Conan i CE. :wink:

4 Likes

Det er mulig de vil spare et større Conan RPG spill til (hvis/når) filmen kommer, men mulig det blir det neste store spillet produsert i Oslo etter CE. Hva som kommer ut av Dunham er jeg mer usikker på, har for meg at det var snakk om noe mer innovative / e sport aktig?

3 Likes

Med flopp mener jeg såklart økonomisk. Det er jo det som er interessant, sånn aksjemessig. :slight_smile:

Aner ikke hva de skulle satset på istedenfor Conan, men om de nå kommer med nytt Conan snart, og så eventuelt enda mer Conan, må vel markedet etterhvert mettes?