Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Solgt nærmere 500k første måned i EA på en plattform, solgt totalt må da bli en del på 3 plattformer over de neste årene.

3 Likes

“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient” – Warren Buffett

5 Likes

Jeg har nevnt prising før. På 3,19 så er Funcom verdt 1,03mrd med 323m aksjer (inkludert konvertibelt lån til Jebsen). Hvis TSW/AO/Spillmotor er verdt 130m, så må CE og nye spill tilsvare 900m i verdi.

På 900m så må CE selge 6,6 millioner spill hvis vi antar at Funcom sitter igjen med 150,- per spill og kun har 10% utgifter (veldig lavt når Funcom har guidet 5-10mUSD fra Q4).

Hvis ikke CE-salg alene skal bære prisingen på 900m, så må Funcom vise potensiale til å utvikle nye spill som går med bra overskudd. Her kan man feks. kjøre en split, der CE selger totalt 3,3m tilsvarende 450m og Funcoms videre potensiale også blir verdsatt til 450m.

Problemet de siste ukene er at CE både har falt kraftig på salgslistene og at CE har levert lite interesse hos spillere. Fall på salgslistene er naturlig, og dette påvirker salgsprognoser totalt.

Fall i interessen hos spillere betyr lite i det korte bildet (siden nye folk fortsatt kjøper CE), men det antyder at det videre potensialet til Funcom og nye spill er blitt dårligere. Jeg nevnte det i går at CE fikk en helt fantastisk start på twitch og i media, men at det var mer flaks enn at spillet var bunnsolid. Det har vært for mange bugs og for mange av de 500k gidder ikke å spille mer.

Jeg tror at Funcom må levere bedre fremover for å forsvare selv dagens prising. Det holder ikke å love oppdateringer, de må levere gjennomførte oppdateringer som øker kvaliteten i CE og holder spillere interessert. Da kan man igjen skru opp prisingen på Funcoms videre potensial, og forhåpentligvis selge bra mye CE i tillegg.

3 Likes

Hva angår spillet kan eg lite om, men Funcom vil presentere inntekter som eg aldor har sett maken til, tenk deg overskriftene Funcom vil skape, det blir galematias i positiv forstand, samtidig som Funcom investerer for å kunne selge mer, eg synst det ser bra ut, selv om mann kun bør være forsiktig optimist når det gjelder Funcom.
Askjer priser på potensial og fremtid ja, men markedet vil vel etterhvert forvente gøye salgstall også på flere plattformer ?
Ikke vet eg, men eg skal benytte nedturen til å laste opp, eg tror aksjen fåes under 3kr, men begynner nå så eg er sikke på å få bli med på rekylen, for den kommer, vi vet bare ikke når

2 Likes

DN fortsetter å svartmale og latterliggjøre Funcom aksjen og aksjonærene

5 Likes

Med den metoden å vurdere selskaper på, så må du slite veeeeeldig med å finne noen kjøpskandidater! :smiley:

Mitt bear-scenario er nå at CE selger 1m på steam +500k på xbox i 2017 og 500k på steam + 250k på xbox + 750k på ps4 i 2018. Totalt 3m kopier. Selger nok noe etter det og. Se kommentar lengre ned.

Bull-scenarioet mitt blir det nok aldri noe av, men opp til 100% over scenarioet over ser jeg som mulig. Snittprisen blir nok litt lavere ettersom de må kjøre på med rabatter.

I tillegg så tror jeg de kommer de med DLC-er i 2018 som jeg tror kan gi endel ekstra inntekter. Det kommer nok litt an på hvordan ting går ellers. Det kan være de drar en Rust og bare utvider basespillet hvis det selger godt nok.

De skal komme med 4-6 game updates + biome (ved xbox-releasen). Tror det vil skape “litt” interesse. :slight_smile:

… Samtidig, interessen, målt som google trend vs f.eks ARK relativt til launch-peak er ikke bra. Det er ikke til å stikke under en stol. Ref: tidligere innlegg.

Godt å se noen regne fullt utvannet. Trodde tallet var noe høyere da?

@holmes morsomt å se at DN ikke har klart å regne fullt utvannet. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Dette er jo heller ikke hovedlanseringen av spillet, bare tidlig aksess.

Foruten salg ut året så må en også kunne påregne et betydelig salgsboost når så skjer. I tillegg til konsolsalget.

Med de ressurser Funcom nå besitter og som de også antyder selv kan også re lanseringen av The Secret World allerede senere denne måneden også gi «significant impact on earnings» som de skriver i presentasjonen nå 28.2. Vi vil jo også kunne følge dette spillet på Steam.

Kursen er nå shortet ned til svært lave kurser ene og alene gjennom massiv shorting. Disse må jo også dekke seg inn. Og fundamental prising skal være betydelig høyere slik jeg ser det.

1 Like

EA-lanseringen er hovedlanseringen. Du vil ikke få 500k solgte første måned på Steam ved den vanlige lanseringen. :slight_smile:

1 Like

Q1 rapport 16. mai

3 Likes

Alt i alt… Vi har diskutert det fundamentale i massevis av tråder.
No har kursen fått seg ein smell, folk er psyka ut. Eg trur vi er på god veg igjen innen kort tid. Når vi er over 4,- igjen blir det fort ein anna låt i pipa.
Om ein leser for mykje av folk som har solgt seg ut og feirar det, så er det veldig lett å tenke at ein har tatt dårlege val. Det er ikkje vanskelig for dei å rasjonalisere salget i ettertid. Men…

Sannheten er, i følgje meg; Nokon forsto frykta eit kursfall ville gi Markedet. Hallo, berre sjå på historia til Funcom, sjå på media?. perfekt å shorte. “Vi har så mykje inntjening at vi kan polere Xbox og tene meir i lengda” --> Dårlig nyhet? Ja, veldig… Ikkje vits i å prise inn inntjening 5 mnd fram i tid, LOL.
Dump, dump, Panikk, dump, panikk. 3,19.

Hadde det ikkje blitt shorta så hadde vi vert på 4+, sånn er det berre. Og det hadde vert heilt fair pris.
Dei shorta, dei tjente kroner. Dei tolmodige vil uansett få avkasting så det susar.

6 Likes

nær 500 000 solgte ila 30 dager. i februar! - en av (om ikke den) dårligste salgsmåneden på steam!

2 Likes

Tror heller ikke det, men det vil kunne gi oppgang i volumet som omsettes. Funcom vil også bruke midler på markedsføring i forkant og vi kan vel også forvente oss et spill med ytterligere funksjonalitet.

Uansett har vi med et spill som vil selge millioner de neste årene.

Også TSW kan jo få en ny rennesanse salgsmessig nå. Blir spennende å se…

Funcom hørte ikke på kundene sine sist gang. Det eneste de er flink til er å overhype spillet i forkant. Historien pleier å gjenta seg.

De siste patchene til CE sier jo at dette ikke er tilfellet denne gang.

3 Likes

Overhype spillet i forkant!? du kan ikke ha fulgt noe særlig med.
Funcom kom med rundt 4 Helt amatørmessige presangtasjoner av CE før slipp.
De annonserte att de håpet på topp 10 i survivel sjangeren etter 1 år. Dvs. på det tidspungtet om lag 470k solgte.
Dette målet nådde de etter 1 MND.
Funcom har ikke vært i nærheten av å hype noe som helst angående CE.
De har etter min mening heller vært altfor tilbakeholdne med å skape blest om spillet.
Men de har være ekstremt dyktige med å samkjøre og plukke populære streamere og bruke sosiale medier på en særdeles dyktig måte.

7 Likes

Funcom family

13 Likes

Er dette antall spillere?

Eller hvordan regnes dette ?

Godt sagt! :smiley:

Det Funcom faktisk gjorde var å putte det i hendene på streamere dagen før release. Tror det var mangelen på hype som gjorde det så effektivt. Streamerene fikk da helt originalt innhold, ikke noe publikumet deres hadde sett hundre ganger før.

3 Likes

Antall spillere og overlapp er de som eier begge

4 Likes

Det var rimelig drøyt. Klarer Funcom virkelig å dra med seg så få spillere fra ett spill til et annet!? Et tilsvarende diagram for Blizzard hadde sikkert hatt mye mer overlapping.

… eller er hele greia misvisende, ettersom Funcom fans nok kjøpte AoC, TSW og AO før de kom på Steam.