Ai Stronger then Ewer, Thx
La oss håpe den grønne der kommer seg kraftig nå etter hvert. Og kanskje AO når de får fikset slik at spillerne telles når de er i spillet, og ikke bare i launcheren.
For øvrig gjorde live-spillene det bedre i Q4 enn i Q3. Opp 63TUSD på Online games. Fra 1275TUSD til 1338TUSD.
Base case P/E på resultatet i 2018
Jeg tror at i 2018
PS4 selger 1.5 millioner spill a 35 usd
XBox selger 0.75 millioner spill a 35 usd
Steam selger 1 million spill a 20usd (snitt med pulssalg) + 500 tusen dlcer a 20 usd
Gir brutto salg
109 musd
Netto ti Funcom etter Steam, VAT, royalties etc på 50%
54.5 musd
Hvis resten av butikken går med 4.5 musd minus (gikk med 2.8 musd minus 2016, men lavere omsetning fra gamle spill) får vi EBIT 50musd
Skatt 22% og null renter etter konvertering gir
EAT 39musd eller 328 mnok
Fully diluted 320-330 m aksjer a gir EPS ca 1 krone
Da er P/E 3.19 med sluttkurs fredag
Det er da vitterlig en lav P/E for et selskap som Funcom ?
Dette er snakk om 3,75m salg totalt. Som er godt over halvparten av hva Ark har solgt totalt.
PS4 og Xbox har nærmest dobbel pris, så i “PC-salg” så tilsvarer dette 5 millioner salg i 2018 (uten DLC).
Jeg synes det blir vel optimistisk når CE ikke er i nærheten av å henge med på Ark-prognoser, samt at Ark allerede har mettet en del av survival-markedet på PS4/Xbox. Jeg tro også at Ark kommer til å kjøre kampanjer hvis CE blir en konkurrent, og reell salgspris blir en del lavere.
Takk for litt lett fattet tall lek =] P/E som representerer 2018 ser ikke ut til å gjøres for mye.
Vet ikke om du har vurdert det her, men kommer det DLC, vil den komme til alle platformene samtidig.
Var ikke det noe om at det negative resultatet fra 2016 delvis er pga en nedskriving(usikker om det er riktig begrep her for den del) som er ferdig?
Tallene du bruker for 2018 P/E opp mot sluttkurs fredag, men som mangler dine estimater for resterende 2017 blir kanskje misvisende som konklusjon på sluttkurs fredag og P/E?
Ja, det er en svært lav P/E til et selskap i denne sjangeren. Og tallene i regnestykket ser greie ut de, litt høyt play station konsoll salg muligens ?
Men ok total markedet for konsoll utvides jo også fort også da.
Slik går det når shortsalg presser kurser, faller langt under fundamentale verdier, men det gir jo også gode kjøpsanledninger.
Det er vanskelig å spå salget il CE basert på 1 måneds salg. Vi har noen modeller her på forumet og de ligger kring 1.5-2.5 mill solgte ila 2017, pc + xbox.
Totalt salg av CE vil avhenge av oppdateringene og content de dytter inn. ARK sin første måned inkluderte steam summer sale og vel halvparten av den millionen de solgte i juni var i løpet av summer sale.
CE ble lansert i årets dårligste måned og har ikke hatt salg enda.
Det er alt for tidlig å si om vi kommer til å klare å nå ARK tall eller ikke.
Eg ser ned i gruten min, og ja, det er vanskelig å sjå.
Men, PR mølla er ikkje satt i gang, 4-6 store content patcher i 2017 (Vi har eit noko meir effektivt team enn ark hadde den gang?), Februar, februar, februar… Salg…
Eg har ein god følelse på at Conan skal overraske positivt
3.75 m totalt er forresten ikke godt over halvparten av Ark:
7.6 mill solgt for ARK/2 > 3.75
Vil driste meg til å si 3 millioner solgt på konsoll nå er en forsiktig antakelse.
Er ikke usannsynelig Steamspy er for lav her også men men.
Referanser:
Ark 1 mill salg PS4 første 2 måneder.
Xbox 1.5 mill salg frem til august i fjor etter denne.
- Owners: 4,619,137 ± 59,351 ifølge steamspy på pc.
http://steamspy.com/app/346110
Men husker jeg Holmes sine tall rett, så er ikke Steam salg på 1 million for 2018 noe som han mener er totalt for 2017 og 2018, altså tall for 2018 isolert.
Oppsettet er bare 2018
@AllsangHosSvensken
"På 900m så må CE selge 6,6 millioner spill hvis vi antar at Funcom sitter igjen med 150,- per spill og kun har 10% utgifter (veldig lavt når Funcom har guidet 5-10mUSD fra Q4)."
Hvilken tidshorisont har du her, 10år?? Forklar gjerne hvordan du regner og hvilken horisont du har når du mener at Funcom er verdt kursmessig 3.19,- ved salg av 6.6 millioner spill. Da må du isåfall ringe Prestigo og fortelle de at kursmål 6.44,- er riv ruskende galt med deres anslag om 1 million solgte i 2017.
Så har vi Orions analyse også.
Grundigere analyse spør du meg, i og med beregning av verdier ved en rekke ulike P/E nivåer. Også «fully dilluted» her.
CE kommer mest sannsynlig til å gi minimale inntekter etter 3-5 år.
P/E, EV/EBIDTA og andre tall bygger på evige inntekter, altså at feks. Funcom skal lage tilsvarende spill med tillsvarende inntekter som CE i all tid fremover.
For Funcom sin del så har vi kun CE som har truffet av de siste 5 satsningene, så man kan ikke anta at samtlige spill fremover vil bli knallsuksesser og regne P/E, EV/EBITDA på den måten.
Prising av en eiendel må være i henhold til avkastningen eiendelen kan gi, eller hva eiendelen ville være verdt for andre. For CE sin del så kommer hoveddelen av overskuddet i løpet av få år, før overskuddet blir minimalt og restverdien går mot null. Overskuddet til CE er altså verdien til CE.
Om Funcom meldte i morgen at de hadde solgt CE til et annet spillselskap for 500 millioner, så ville det vært en knallmelding, men regnskapsmessig så sitter Funcom igjen med 500m på bok og TSW/AO/Engine til 100-200m. Hadde de betalt ut utbytte på de 500m, så hadde aksjonærene tapt -330 millioner i forhold til prising fredag.
Den eksponentielle prisingen på feks. Starbreeze og andre selskaper går ut på at hver krone selskapet tjener, så får de feks. 50% i årlig avkastning på å utvikle nye spill. Dette er fordi spillselskapene har track record og har bevist over tid at businessmodellen leverer. Da kan man regne P/E, EV/EBITDA og få mye hyggeligere prising, da aksjemarkedet priser inn fremtidige forventninger.
For Funcom sin del så har antall samtidige spillere i CE droppet 70% siden launchhelg, noe som er 60% under det laveste Ark noen gang har hatt i løpet av en helg. Jeg synes det blir vanskelig å sammenligne direkte med Ark når det er såpass forskjell.
Funcom har også nevnt at de må investere betydelig mer i CE, noe som reduserer overskudd. Funcom prioriterer også gamle spill med dårlig track record, fremfor å holde oppe trykket på nye utvidelser.
Min mening er at man kan regne noe fremtidige inntekter hos Funcom, men at det er stor usikkerhet. Problemet er at prisingen til Funcom har gått veldig på forventninger. Feks. om det var forventninger om at CE kunne legge på +300m i prising hos Funcom så ville det vært veldig sannsynlig og fair. Problemet er at både med LMO og nå CE, så er det +1-2 milliarder forventningene ligger på. Da er det vanskelig å regne hjem caset når man ser på faktiske inntekter og overskudd.
Vi kan fortsatt fikse prising på Funcom på en grei måte:
CE verdi: 300-400m over hele levetiden. 2-3 millioner salg.
Funcom verdi andre eiendeler: 150m AO/TSW/Annet
Funcom verdi fremtidige inntekter og spill: 300m for nå
Funcom verdi børshype: 200m-1000m
Da ender vi opp med 950m til 1850m (3-6 kroner per aksje), men da må man være klar over at mye av prisingen og oppsiden ligger i børspsykologi, ikke de underliggende verdiene.
Tenker at hvordan du plasserer CE og LMO i samme bås… Vet ikke helt om du burde tenke på inngang i Funcom med slike tanker nei, da har du ikke mye tro til caset og merket Conan.
2017 og 2018 samlet:
2.5m salg steam
1.5m salg xbox
1.5m salg ps4
5.5 mill spill snittpris 30 USD(høyere for konsoll, så er det salg og billigere i noen regioner som trekker ned)
2 mill solgte DLC, à 20 USD
Så var det utgifter og kostnader, 50% for syns skyld
102.5 mill usd inntekt. Skal vi si 80 mill USD etter skatt. Utgifter som var pre early access for CE var 5 mill usd, og forventet ekstra utgifter(invistering altså) til CE 5-10 USD.
Det er CE isolert, uten andre eksisternde eller produksjoner utenom eksisterende titler.
At Funcom har 50-60 MUSD tilgjengelig for investering og utvikling utenom CE er noe som kanskje bør prises til høyere verdi enn 50-60 MUSD i forhold til forventede inntekter.
Dersom erfaring, kontakter, eksisterende titler og merkenavnet Conan blir ansett som en merverdi, og ikke en last for selskapet i et ‘Fair Price’ scenario. At selskapet spesielt pga Conan Exiles nettopp burde prises til 1-2 mrd, og potensielt høyere om det fremover ser ut som dette salgsscenariet inntreffer, ser da svært sannsynelig ut i mine øyne.
Utgangspunktet for å kjøpe Funcomaksjer må være at man tror på Funcom 2.0 og vil være med på den reprisingen som vil skje dersom Funcom beviser seg over tid og og da med tiden kan få tilsvarende prising som sine svenske peers.
Jeg og sikkert mange her inne kommer til å huske disse såkalte reinestykkene dine og minne deg på dem når virkeligheten slår inn.
Ja spillertallene har droppet mye, ja det har være mye bugs det har du rett i.
MEN på tross av dette har vi passert 500K solgte av CE.
Sier det deg ingenting? Spillerene ser forbi alle problemene og reiner med veldig stor sannsynelighet att dette kommer til å bli ett stort og dritkult spill.
Jeg vil er 100% sikker på att når vi får første større oppdatering til spillet og når første salget kommer, smeller vi oppover på Steam og spillertallene er igjen over 50000 under peak periodene.
Det er heller ingen som må komme og fortelle meg att når markedet lukter store penger så driter de å prøve å få tak i dem…
Vi kommer til å få oppleve P/E som til tider er så høye i 2017/18 att vi jo innerst inne vet att dette er for høyt.
Men hva pokker gjør vel det, la nå markedet bestemme hvor høyt de er villige til å prise Funcom.
Det er jo bare å hoppe av når høydeskrekken tar deg.
Jeg er så sikker på att dette vi ser nå bare er forbigående støy og store pengers lek med små penger att jeg passerte 250K aksjer på fredag.
Går vi under 3 på mandag putter jeg inn 50k aksjer til.
Merkelig dette her att det skal være så utrolig vanskelig å gjøre enkelte til lags, jeg spør bare hva er det som må til?
Når vi passerer 1 Mill kommer de samme personene både på HO og her inne til å messe på med att dette er ikke bra nok. Utgiftene eksploderer, inntektene er langt fra høye nok, nei vi kommer nok til å nærmer oss nok kurser på 0,50(HO) og er nok ikke langt unna neste grise emmisjon…
Jeg sier la oss få ut TSW , la oss få første store oppdatering med masse nytt innhold og større areal for spillerene å bolter seg på.
Gi oss Q1:imp: La meg få Steam summer sale, kan nesten ikke vente:imp:
Gi meg X-Box i Q3 (juli-Sept) og en ny større oppdatering samtidig med dette:champagne:
Sist og ikke minst, gi meg Fullrelease pc, X-Box og PS4 da snakker vi
Husk på dette før du trykker på salgsknappen over helgen , oppturen kommer plutselig og hardt. Synd å ikke få med seg denne bare fordi du var litt ivrig med å trykke på SELG.
Edit: Glemte jo helt Vi får jo to nye “små” spill fra Funcom utpå høsten, før jul også .
Funcom har også nevnt at de må investere betydelig mer i CE, noe som reduserer overskudd.
Vel, det får være din påstand mot Funcom…
- “Due to the rapid success of Conan Exiles the Company has evaluated its investment level into the project and decided to increase it, as we believe this to represent the highest ROI for the next 12-24 months”
“Additional investment in the 5 to 10m USD range will happen throughout 2017 and early 2018, to deliver technical and content updates, PR & marketing activities and campaigns, as well as support for Xbox One and Playstation 4 launches”
For Funcom sin del så har antall samtidige spillere i CE droppet 70% siden launchhelg,
Som nevnt utallige gangar, både her på forumet og i Q4 - ingen grunn til bekymring, med mindre det ikkje tar seg opp rundt nytt content, som forventa. Dei fleste er klar over at spillet er uferdig, og er fornøgd med å ha testa det, og er klart til å hente det fram.
Vi kan fortsatt fikse prising på Funcom på en grei måte:
CE verdi: 300-400m over hele levetiden. 2-3 millioner salg.
Funcom verdi andre eiendeler: 150m AO/TSW/Annet
Funcom verdi fremtidige inntekter og spill: 300m for nå
2-3 milllionar salg over heile levetida? Det er usannsynlig lavt. ILA 2017/2018 ok, men trur vi kan legge på eit par 100% over levetida… (dog mykje med 20-30% rabatt)
Verdi andre eiendeler: Utruleg vanskelig å spå før vi veit meir konkret, men her er spennet enormt. Mulig får vi høyre meir om neste spill mot slutten av 2017 (ref.Q4). I tillegg skal dei begynne å lukte på det enorme VR/E-sport markedet. Megapotensiale, dog usikkert.