Eller bare kjøp 100% og blø i en uke, funker det også ^^
Føler meg truffet
Håper som mange andre at 2 tallet er historie. Føler med dere som sitter med snittkurs på nesten 5 kr og høyere. Glad jeg hadde mulighet til å snitte ned. Men har alt for mange aksjer i Funcom nå. Håper på kurs på over 5 når Q1 kommer. Men tror vi er avhengig av at TSW selger bra . Så alle kan se at Funcom har flere ben å stå på.
Fader jeg er glad at jeg ikke solgte en del av porteføljen og bare lot det stå til
Jeg lurte også på å selge en del rundt 3 kroner for å prøve å komme inn lenger ned. Utrolig glad for at jeg droppet den tanken
tenk alle som faktisk solgte UNDER 3…
De kan takke TA for det
Tipper de som solgte for 2,86 i dag er rimelig skuffet nå…
7+1tegn
Lurte på å ta 25-50 k i dag tidlig…
Skal vi snart ned igjen, på tide å selge en slant/trade?
Ja selg, jeg vil ha billige aksjer / inngang
Lagt inn stop loss nå sånn at jeg ikke skal gå på en sur smell med en lang nedtur igjen.
Da ville man solgt nær 4 kroner
Jeg sier vent til i morgen, men for all del blir sikkert litt humpete
Jeg starter først rundt 4. Da har kursen normalisert seg for min del og tradingen kan begynne igjen. Før videre vekst
Noen som har peiling på hvor mye som eventuelt skal dekkes inn her/hva som gjenstår og hvilke hus som da vil stå bak?
Fra Shareville og HO
Hentet fra CoGe på hegnar forum
Greit oppsumert!
Funcom - Kjøpsanledning og inntekts estimater 2017
Henviser også til Orion Analyse som har produsert en grundig og utfyllende analyse rundt Funcom og Conan Exiles.http://www.orion.lt/Files/Funcom%20Equity%20Research.pdfTror mye av årsaken til siste tids nedgang (foruten short posisjoner i aksjen) ligger i at markedet har vanskelig for å forstå salgssyklusen for spill som Conan Exiles. I tillegg har Funcom vært svært forsiktige med å antyde mer konkrete salgsmål og i sin Q4 presentasjon vist til forløpet for RUST og ARK.Først avlive noen “myter”:KUN SALG HELT I STARTEN ?Det er ikke slik at det spillene kun selger i lanseringsperioden. Naturligvis selges det en hel del da, og Conan Exiles har hatt en svært god start og innfridd alle salgsmål (487.000 solgte) bare første måneden. Antall nye kjøpere pr. døgn vil naturligvis avta i perioder og antall nye kjøpere vil øke etter oppdateringer av spillet og ved salg på Steam etc.ARK som kom ut i Juni 2015 har på ett og ett halvt år akkumulert salg på 3.9 millioner spill på dette viset. RUST som kom ut helt tilbake i Desember 2013 har tilsvarende 4,6 millioner solgte spill.KUN SALG PÅ PC ?I tillegg kommer salget på konsoll (XBOX/PS4) som ikke viser i disse tallene, men som vi må anta er høye de også. Orion analyse fremholder i sin rapport : “(2 to 3 times this number with consoles)” I tillegg selges disse normalt til høyere pris enn tilsvarende PC plattform.FORTJENESTE PR SOLGTE SPILL ?Orion beregner at Funcom sitter igjen med omlag 20 USD pr solgt kopi av spillet etter betaling til Steam etc, men la oss av forsiktighetshensyn anta at de sitter igjen med 18 USD. 155 NOK pr spill.Så vil det også være perioder hvor spill produsentene kjører rabatter på Steam og derved oppnår salgsøkning til lavere priser/inntjening. (“Steam Summer Sale” f.eks.HVOR MYE VIL CONAN EXILES SELGE DE NESTE ÅRENE ?Ut fra den sterke starten så mener jeg det ikke er urimelig å anta at spillet vil kunne selge svært bra videre men har av forsiktighetshensyn lagt antallet i min prediksjon lavt her.Solgt allerede første måned og pengene allerede på bok. 500.000 solgte spill og inntekt Q1 allerede 77.500.000 NOK.Videre antatt salg resterende del av 2017 ytterligere 500.000 solgte spill og lavere inntekt forutsatt at spill prisen tidvis reduseres i kampanjer. Ca. 50.000.000 NOK i inntekt fra Conan Exiles.Konsoll Lansering i Q3 (XBox)vil først vise på Q4 tallene men 300.000 solgte er ikke usannsynlig. (Kfr. igjen Orion Analyse med : “(2 to 3 times this number with consoles)”. Om en regner dette med samme pris som for Steam plattformen selv om disse spill normalt selges til høyere priser vil dette kunne gi ytterligere 46.500.000 NOK i inntekt. Så kan det også legges til at Q4 normalt er et sterkt kvartal for salg av spill globalt.2018 Salg.Det er rimelig å forvente et sterkt salg også i 2018 og mange spill også solgt når PS4 konsoll lanseres. Noe som også fremgår av salgene til de to sammenliknbare spillene RUST og ARK.Ut fra disse forhold er aksjen betydelig underpriset i dag og en kan med all rimelig sannsynlighet forvente en sterk oppgang i aksje kursen.Her er fra Orion Analyse sine estimat av aksje kurs ved ulike salgsstørrelser for Conan Exiles.2017 EV/EBITDA og aksjekurs.1 million solgte totalt (hvorav halvparten allerede er solgt første måned)(lav) EV/EBITDA 7,5 : 5,31 NOKEV/EBITDA 10 : 6,95 NOKEV/EBITDA 12,5: 8,58 NOK(høy) EV/EBITDA 15 : 10,21 NOK2 millioner solgte totalt(lav) EV/EBITDA 7,5 : 10,74 NOKEV/EBITDA 10 : 14,18 NOKEV/EBITDA 12,5: 17,62 NOK(høy) EV/EBITDA 15 : 21,06 NOKEV/EBITDA for spill selskaper beregnes normalt med høye verdier, holder vi oss til laveste her og salg av 2 milloner spill i tabellen så vil dette selv med de mange forsiktighetshensyn her gi en stor oppside i aksjekursen fremover.Det er også verdt å merke seg etter den sterke starten at Funcom nå ikke bare har som mål å lande blant de mest solgte spill i sjangeren innen ett år etter lanseringen (der er de jo allerede etter kun 30 dager), men også nå selv sammenlikner direkte med salgsutviklingen til RUST/ARK i sin Q4 presentasjon med spesiell vekt på den lange og akkulumerende salgstakt slike spill viser til over flere år.Funcom vil også relansere “The Secret World” nå i mars og opplyser i sin presentasjon den 28.2 at dette "vil potensielt kunne gi betydelige inntekter (significant effect on income). Godt mulig, men ikke hensyntatt her. Viser at selskapet har flere ben å stå på og vi må heller ikke glemme at det vellykkede salget av Conan Exiles også gir synergi effekter vs. deres øvrige spill.Utfordrer med dette til å komme med seriøse motinnlegg og diskusjon rundt dette, gjerne med egne estimat selv om dette forum ikke alltid er det beste å fremme slikt på.Så selv om en skulle ha kjøpt på høyere nivå enn dagens kurs er det bare å vente slik jeg ser det. Selv om det psykologisk er vanskelig. Funcom aksjen har alltid hatt brå bevegelser begge veier, og etter nedgang kommer det alltid oppgang.
Dekket inn 1 mill i går?
Lett å være etterpåklok, men tabben er selvsagt kjøpe på for høye kurser…
Og ikke minst å ha for lite cash!