DN har i det minste latt Funcom uttale seg og publiserer en mer riktig og nyansert artikkel… E24 ser ut til å ha glemt alt som står i Vær varsom-plakaten, og spyttet ut med hån, edder og galle, både mot Funcom og aksjonærene, unyansert og mobbete, før de innså at de faktisk gjorde overtramp og har forsøkt å moderere artikkelen flere ganger i ettertid.
Jeg sitter som nevnt tidligere med lang tidshorisont, så det kortsiktige kursbildet bekymrer meg ikke veldig… men… Jeg blir eitrende forbannet på Funcoms vegne, som helt klart er utsatt for en svertekampanje av elitistiske gamle gubber. Eitrende forbannet på vegne av andre som på grunn av E24-artikkelen i dag tapte mye penger. Oppgitt og sliten av all feilinformasjon som fritt kan publiseres i finanspressen uten konsekvenser for mediene.
Glad for å lese svaret fra Ole i mailen til @Paddy80 - at Funcom krummer nakken og fokuserer på å bevise at de kan gjennom CE og fremtidige spill. Tallene vil peke nese til naysayers og tullete finans"eksperter" som kaller Funcom for en tulleaksje og aksjonærene for idioter.
Takk for kreativt innlegg lengre oppe @Halling , fikk meg til å humre godt etter å ha rantet høyt til både kone og hunder (som stakkars bare skakket på hodet og lurte på om det ikke ble tur, hundene altså).
Hilsen Siv, aka Madone. Funcomaksjonær for selvbestemt idioti.
Hei, for en gangs skyld har jeg fakta på bordet Og jeg fant det selv ^^
Kilde: En god venn har tilfeldigvis studert med personen som startet selskapet, diverse research/detektivarbeid fra min side.
Nøkkelperson og eneste ansatt i scam-bedriften: Toni Yordanov
La oss starte fra begynnelsen: I 2013 startet noen venner et selskap sammen for å tilby analyser av selskapers aksjekurser. CEO for dette var Toni Yordanov, med noen venner.(Gidder ikke nevne navn, det skjønner dere raskt hvorfor) Dette selskapet tilbød aksjeanalyser til selskaper og utga seg ikke for å være noe annet enn det det var: En studentbedrift ved siden av studier.
I 2015/2016 en gang, har ikke eksakt dato trakk flere av medlemmene seg ut av selskapet se RESIGNED: https://www.endole.co.uk/company/SC416781/indep-research-ltd
Samtidig startet Toni Yordanov opp Prestigo Ltd. Dette er IKKE Prestigo Research, som ble opprettet i 2010.
Under Prestigo Ltd har Toni produsert analyser og får distribusjonsgebyr betalt slik som er vanlig fra eksterne aktører som skal holdes uavhengige, men tar seg av distribusjonen av analysen selv. En annen vanlig metode er at analytikerne får betalt enten gjennom å selge analysen som enkelteksemplarer eller å gjøre dem tilgjengelige bak en betalingsvegg/for allerede eksisterende kunder som er mest vanlig i Norge.
Det er noe som skurrer allikevel. Jeg vet ikke om Toni har gitt seg ut for å være fra Prestigo Research eller om mixupen har skjedd uavhengig av hans drift. Uansett har han utgitt seg for å jobbe i et større selskap enn det han gjør og oppgitt falskt navn ved flere tilfeller, men ikke alle. Er nok lettere å få avtaler om man utgir seg for å være en seriøs aktør enn en student fra hybelen.
Hittil har jeg funnet 2 aktører og hørt om 4 andre(uvisst disse) som har brukt Prestigo til analyser med Toni sin mal som han har brukt på alle analysene sine.
Funcom har ingen seriøse aktører i Norge som dekker dem, og som et selskap på børsen mener de at de bør ha analyser fra eksterne uavhengige aktører slik at det blir lettere å følge med for aksjonærene, spesielt småaksjonærene. Analysen i seg selv ser litt amatørmessig ut, men fra det jeg kan se er det ingen store feil/problemer med den. Gikk egentlig mye i det vi har snakket om her inne, bare litt mindre dyptgående enn det vi holder på med. Så en “scam” i forhold til produktet markedet har lest er det ikke, men en scam i forhold til bakgrunnen for avtalen Funcom og andre har fått og break of trust er det definitivt. Litt som å jukse på CVen for å få seg penger til øl i helgene kan man si.
Konklusjonen min: Dette får følger for Toni fra det jeg kan forstå, men skal ikke ha noen effekt på Funcom da analysen som kom ut var en ok guiding i forhold til det som var allment kjent på det tidspunktet og Funcom har kommunisert at de tar dette alvorlig og følger opp situasjonen.
Med andre ord: Meh. Skjønner fortsatt ikke hvorfor E24 la fokus så hardt på Funcom i en artikkel og nyhet som hadde 1% med kundene hans å gjøre og 99% om hans ulovlige drift. Spennende sak dette, viser at om man leker med storfiskene på feil side av loven kan man fort bli bitt.
Han har jobbet i Indep Research Ltd. til august 2015 ser det ut til, vet ikke noe særlig utover det som står på siden. Men de hadde jo sitt på det rene. Mulig han får credit for tidligere arbeid?
Ja det er sant men jeg satt ikke med pcen i går, så la inn salgsordren rett etter at jeg kjøpte aksjene, hadde ikke egentlig trodd at den ville fyke SÅ langt heller.