Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Etter ein liten de-rail av tråden fekk eg lyst til å fylle den med litt spekulasjon:

Eg tenker at det daglige salget skal få ein base-auke på grunn av årstid, utbetring av spel og den slags:

Tenker at vi gir eit base-salg på 3000 kopiar dagleg. 290 dagar = 870 000.

I tillegg tenker eg at steam summer og winter sale skal generere ca 280 000 ekstra (x2)
Så skal første content patch selge ekstra 50 000 kopiar
Første biome 60 000


Det blir 2 060 000 på steam
Så skal vi selge 1 mill på Xboxi 2017.

Eg har forøvrig ein ekstra teori:

Salget i Februar hadde ekstra stor andel barbarian edition. Mange av dei som handla då er blodfans.

3 Likes

Jag är ganska ny i Funcom så ni får ursäkta om jag är lite lost :wink: Men vad har ni för förväntningar på TSW relaunch? Tror ni att det kan ge några signifikanta intäkter under 2017 eller är det mest för spelarna?

Är inte riktigt insatt i hur det sålt och sådär, fann det här på wiki, stämmer det någorlunda bra eller hur ser nuvarande siffror ut? Ser att SteamSpy rapporterar ca 450k spelare på steam iallafall.

On August 28, 2012, Funcom announced that The Secret World had sold 200,000 copies, below company’s expectations. Funcom claimed that mixed and poor reviews, coupled with the proximity of Diablo III, Guild Wars 2 and World of Warcraft: Mists of Pandaria launches, cut the sales of the game.[54][55] After switching to a buy-to-play model in December 2012, Funcom reported that the player activity had increased by 400 percent as a result of the model change, and that an additional 70,000 units had been sold over the course of two months.[56]

Om du leser i tråden lenger oppe, så har vi diskutert det ganske mykje.

Stemninga er litt sånn: Mange tør ikkje ha for store forventingar, redd for flopp etc. Vil heller få positive nyheter.

Mitt problem er at eg har lest ein del på forum, og sett litt filmer… Det einaste eg kan konkludere med er at om Funcom har fiksa hovudproblema: Combat og -animasjon, så ligger vi an til å få ein særs positiv overraskelse i Q2.

Eg trur det vil bli eit veldig høgt antal nedlastingar, så spørs det berre kor mykje kroner vi kan lokke ut av dei :slight_smile:

1 Like

Tack för informationen. Jag ska läsa lite mer i tråden här och försöka bilda mig en egen uppfattning också :slight_smile:

@spararn TSW ble i solgt utenfor Steam i starten, så tipper det kanskje har 4-500k solgt utenfor steam + de 450k som steamspy viser.

1 Like

Ta å les litt reviews, sjå på reddit, sjå på youtube reviews. Stemninga er ganske konkluderande:

Fantastisk storyline (blandt dei beste av alle spill)
Ein unik nisje av MMO markedet (ikkje sverd og rustning) - kan være attraktivt for ny kundegruppe.
Dårlig combat (utdatert, gjentakende…)
Dårlig Combat animasjon.

Dei to siste har dei no gjordt eit forsøk på å “remake”.

2 Likes

Det jag läst/sett hittills stämmer ganska bra överens med dina slutsatser tycker jag. Känns lite som det är en underdog som kan överraska positivt.

Dags för marketing team att sätta igång med hypen snart, våren/sommaren kan bli spännande. :slight_smile:

Tycker förövrigt att dina uträkningar för CE inför 2017 känns fullt rimliga. Tråkigt att det bara är folk här inne som kan räkna. Synd det inte syns mer i media om caset, bara massa skräp i ett försök att få ner kursen eller svartmåla bolaget. Det är tydligen inte okej för ett företag att göra en turnaround. Once a failure, always a failure? :confused:

5 Likes

Var det eit skjult poeng her?
Med fare for at eg ikkje ser det opplagte - kan du forklare litt nærmare…?

Funcom har fått en ny CM.

Nicole Vayo
https://twitter.com/Spynosaur

12 Likes

Jepp, Jay_Ev beklaga seg på forumet for litt sidan - han hadde brukt for mykje tid til å lære opp nyansatte.

2 Likes

Til 0,55 når kursen er på 2,6 ville du vel det :slight_smile:

4 Likes

Aksjen trender fortsatt rundt en bunnformasjon med lavt volum og de neste dager blir spennende.

  • Bunn er testet flere ganger den siste tiden og negative nyheter i E24 gav oss en “overshoot” på nedsiden slik jeg ser det når kursen en kort tid gikk under 3 kr.

  • Lave volumer fordi potensielle kjøpere er “skremt” etter siste tids shorting i aksjen og noe avventende. Men samtidig er det liten salgs vilje på disse lave nivåer.

  • Det tekniske bildet ser meget bra ut, men gjenstår å materialisere seg.

  • Inndekking av short posisjon kan gi rally. Uvisst når denne må lukkes, men risiko for en vellykket utgang fra posisjonen er økende i og med at vi kan forvente oss kursdrivende nyheter innen måneden. TSW re-lansering, PAX nominasjon kan gi resultater, samt eventuelle andre nyheter. Vi kjenner ikke til hvor lenge posisjonen kan stå åpen.

  • Skulle jeg gjette (som jo er vanskelig nok). Så vil vi få nyheter som øker volumet i aksjen og gir et kursløft innen måneden.

Mulig det er et dumt spørsmål; men er det egentlig noen grunn til at indekking av short skal ha noe særlig å si på kursen?

Jeg vil jo anta at den kan dekkes inn over noen dager dersom volumet er lavt, slik at kursen holdes mer stabil. Eller ligger muligheten i at dersom kursen først stiger, så blir man tvunget til å kjøpe inn mye på kort tid?

  1. Når er release av conan exiles? (ikke alpha)

  2. Når er release til ps4/one?

Xbox One Game Preview and an additional Biome during Q3 2017
Full Release on PC, Xbox, and PS4 in Q1 2018

1 Like

Tror det kommer sälja bra på xbox/ps4 :slight_smile:

Dere som følger litt med på tekniske, hvordan anser dere sannsynligheten for at den dupper ned på 2-tallet igjen og evt mulighet til å drive litt bånnfiske der? Kan ørkenvandringen vi er ute på nå føre oss under 3 som jeg føler står veldig sterkt nå, eller må det da “dårlige” nyheter/drittpakker fra media til?

Hva skal vi tro om kursen på kort sikt i FUN?

Det tror jeg ingen vet. Stå klar med penga er vel greit akkurat nå.
Om noen større bestemmer seg for å gå ut og selger 1 millon aksjer så er det fare for stop loss trigging.
Men om noen bestemmer seg for å kjøpe 1million aksjer så trigges kanskje et rally opp.

Antall spillere er jevnt ned, og salget er jevnt ned som forventet.
Så trigger opp vil være annonsering av content patch
Mens trigger ned vil være en shitpack fra mediene.

En ting jeg så… det ligger en sperre på 3,25 hvor en selger har nærmere 700k aksjer tilsalgs.
Er det en sikkerhetssperre for oxford?

1 Like

700k er ingenting, og den “sperren” fjernes straks kursen kryper oppover.