Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Må si jeg er mye mer happy med ±1-3%/dag enn -5-15% hver dag i en uke :stuck_out_tongue:

3 Likes

1-2 % opp er fint. Trenger ikke gå ned. Hehe

4 Likes

Pyramidespill?

Mange uttålmodige som selger nå, kjenner det litt selv også…Blir nok en ørkenvandring nå men lavt volum og små endringer i kurs., men velger å sitte med mitt lille bet, Men like rik som 22 åringen blir jeg ikke. Urolig dyktig kar😊 Får heller kjøpe mer om kurs går under 3👍🏻

3 Likes

Et bra innlegg fra HO, skrevet av CoGe;

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2373851

Som kjent 500.000 solgte første måneden er allerede dokumentert solgt og pengene på bok.

Som for øvrige slike spill (ARK/RUST) så avtar salgshyppigheten deretter raskt for så å øke igjen med mange nye salg og økt salgstakt ved større oppdateringer og lansering på andre plattformer (konsoll).

For å underbygge dette bedre kan en for eksempel også vise til at ARK solgte 1 million spill første 4 måneder og deretter ytterligere 1,5 millioner over de neste 8 måneder. Conan Exiles selger nå på Steam som ARK/RUST (samme salgstakt p.t.)

Funcom lanserer spillet til XBox i Q3-17.
Normalt er salget høyere og inntekt pr enhet noe høyere i og med høyere utsalgspris på konsoll. ARK solgte temmelig fort 1 million spill her (4 mnd):

(4.1.16) http://www.gamespot.com/articles/ark-reaches-1-million-downloads-on-xbox-one-daily-/1100-6433476/

Funcom lanserer spillet til PS4 i Q1-18.
Ark solgte også en million spill her.

(17.2.17)

Så la oss anta med forsiktige tall:

Enhetsinntekt : 150 NOK i snitt.
(noen versjoner selges til høyere pris, og i noen markeder til lavere pris etc).

PC Steam : Hittil solgt 500.000-515.000
Salg resten av året ytterligere 500.000,
nedjustert mønster i forhold til ARK ovenfor.

XBOX : Salg i fjerde kvartal 2017
500.000 spill x 150 NOK
Tall halvert i forhold til ARK av forsiktighetshensyn. Q4 er det kvartalet det selges mest spill i (blir litt som en leketøybutikk og salget før jul).
Enhetsinntekt er holdt like lav som for PC Steam her også for å få en forsiktig estimering selv om utsalgspris normalt er vesentlig høyere enn for Steam/PC.

PS4 : Salg i fra Q2-18 (legger inn at spillet kommer ut på slutten av Q1 her).
Ytterligere 500.000 solgte enheter hver 150 NOK.

Som kjent har akkumulert salg av ARK og RUST som Funcom trender med og selger like mye som over årene kommet opp i ARK (fra Juni 2015) solgt på PC 3,9 Millioner pluss konsoll salg 2,5 Millioner hittil. RUST (fra 2013) har kun Steam tall (PC) med salg 4,6 Millioner spill.

I modell ovenfor har jeg lagt til grunn at Funcom vil gjøre det halvparten så bra som disse spill har gjort det. Men heller ikke usannsynlig ut fra den sterke starten at de ikke skulle kunne selge tilsvarende.

Antall spillere vil for alle spill dabbe kraftig av i perioder for så å øke igjen når det slippes større oppdateringer, salg på Steam, konsollversjoner etc. Noe vi ser tydelig ved å sammenlikne med ARK som selger bra første kvartal, men som bruker dobbelt så lang tid etter det på å øke tallene tilsvarende.

I teori betyr det ingenting om vi i en periode kan ha 0 spillere for å sette det helt på spissen. Det er det akkumulerende salget som oppstår hver gang det strømmer til nye kjøpere ved hver større oppdatering/lansering som betyr noe for inntektsøkningen i årene fremover. Slikt sett er et vellykket spill en “pengemaskin” som tikker store inntekter over flere år fremover i tid.

Funcoms eget kommuniserte mål er uttalt både forsiktig og romslig som: “between 500.000 - 2.000.000 units in 2017”. I tråd med selskapets langt mer nøkterne/forsiktige uttalelser nå i forhold til tidligere.

Dette er kun for spillet Conan Exiles. Nå relanserer jo også Funcom “The Secret World” med det første og skriver at spillet har potensiale til å ha “significant effect on company income”.

Ikke regnet med i tallene her, også av forsiktighetshensyn. Poenget er at omtrent uansett hvordan en regner på det og kun med “halvparten” av suksessen til ARK/RUST (som de har åpnet tilsvarende sterkt som).

Så reflekterer dagens kurs stort sett kun startsalget og penger på bok og fanger i liten grad opp inntektspotensialet fremover. Conan Exiles og Funcom er priset som om spillets “glanstid” var over, selv om en ser tydelig ut fra de “gamle” spillene ARK/RUST m.fl at slike spill genererer sterke inntekter over mange år fremover.

Så basert på disse nøkternt beregnede tall verdier skulle inntekter fra Conan Exiles med totalt 1,5 millioner solgte spill på PC/Xbox i løpet av 2017 gi en inntekt på minimum 225 millioner kroner.

I tillegg kommer inntekter fra øvrig portefølje og med TSW som den store “jokeren” om relansering gir nye store inntekter (vil minimum kunne gi økte inntekter i en periode slik jeg ser det).

Så om noen begynner å regne, negativt vinklede presse oppslag avtar, short salget ikke skremmer flere ut av aksjen så har vi å gjøre med en attraktiv inngangskurs på disse nivåer og gjerne en kursdobling ganske snart (selv med lave P/E verdier til grunn).

  • “short” selgerne fikk “fri bane” bl.a. grunnet selskapets egne svært forsiktige uttalelser under q4 pres. 28.2 kombinert med at tallene for spillere naturlig nok avtar kraftig etter startsalget.

Hvor lite dette betyr er forklart ovenfor og ble også søkt forklart av Funcom under presentasjonen. Hvor de for første gang sammenliknet seg med ARK/RUST ut fra den sterke starten spillet har fått salgsmessig.

Også positivt at et fond som pleier å treffe svært bra Renaissance er inne med en betydelig beholdning med snitt kurs rundt 4.22 kr. (Google ev. dette fondet for å sjekke ut hvordan de pleier å treffe)

8 Likes

Fant dette på TSW forum.

https://forums.thesecretworld.com/showthread.php?98483-FYI-Official-Info-about-quot-THE-Update-quot-coming-at-quot-End-of-the-Month-quot

2 Likes

https://forums.thesecretworld.com/showthread.php?98487-Design-the-Next-Spin-Off-Game!

Funcomene mine har gått fra pluss til minus :scream:

2 Likes

Mange fine forslag der :slight_smile:

Ble litt inspirert av å være innom chatten i dag, så jeg tok 50K til.
Sitter med litt mye nå men dette går vegen, garantert ikke tvil i min sjel.
Go helg.

4 Likes

Økte i dag og er rundt 100k i minus. strategisk plassering kaller vi det

4 Likes

Dere har sånne store poster dere, har bare mine 50k eg

God helg :+1:

4 Likes

275k eller noe sånt har nå. Yolo!

3 Likes

Sitter med todelt pott på ganske likt antall aksjer den ene er snitt på 2,53. fra før release
Den andre snitt på 3,64 kjøpt nå i det senere.
to forskjellige kontoer

1 Like

Men eg kan selge Giggene mine, så kan eg nok ordne meg ett “knipe” til

3 Likes

Hvordan ser du at aksjen er shortet? Er grønn på dette jeg.

1 Like

Det ser du her https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NL0000062461
Linket til Funcom siden det var funcom tråd. Siden forteller ikke hele sannheten, den viser kun short posisjoner over 0,5%. Vet fra flere andre selskaper at det er mange som er under 0,5% short som dermed ikke dukker opp. F.eks har 10 forskjellige 0,4% short, kommer det ikke frem her. Det utgjør en god del %

Etter å ha Google etter noe helt annent: fra 2013:

12 Likes

I USA har et pussig faktum vakt en viss oppmerksomhet i det siste: Historisk sett banker avkastningen på tirsdager alle de andre ukedagene på S&P 500 (indeksen for de 500 største selskapene på Wall Street). Mens tirsdager samlet sett har gitt 77 prosent avkastning siden 2004, har nest beste dag gitt bare 10,1 prosent (torsdag). Den dårligste dagen, fredag, har gitt minus 2,3 prosent samlet avkastning siste ni år.

Dette understøtter litt min teori om å kjøpe i closing på fredagen, men det første sier vel kjøp torsdag i closing. Når børsen åpner i USA fredagen så begynner det ofte nedover. Da kan man få et lite rykk tilbake i Norge. Funcom kjøp fredag i closing har i hvertfall vært en mulighet som ofte har dukket opp. Men det er jo ikke noe man følger slavisk. Heldigvis passer det slik at jeg nesten alltid kan sitte foran PC skjermen akkurat da. Det er ofte lurt.

2 Likes

Mekker du “Fredagsporteføljen” da @Marqviz ?Kjøper seg inn i alle smallcaps på oslobørs hver fredag :smiley: