Aha, takk for info. Det klarnet opp situasjonen for meg Så aksjene er faktisk solgt og Jebsen vil konvertere mer. Så totalt sett er aksjen på vei til å bli utvannet litt, men risikoen for at Jebsen konverterer som har vært en av hovedgrunnene jeg har sett til at folk ikke vil kjøpe Funcom blir jo borte når det er unnagjort. Samtidig kommer alt vi vet om triggere i året som kommer. Tror dette kan bygge opp rundt en “perfect storm” om CE faktisk viser seg å komme seg opp på nivå med ARK og Rust når salget svinger opp igjen.
Aksjene har gått fra KGJI til Sundal som hadde en bookbuilding prosess i går så går de videre ut til de som bød høyest.
Mhm, men då hadde vi sett det i loggen om Sundal hadde solgt videre til Arctic?
Det står i meldingen at alle de 20 m aksjene ble solgt.
Skal vi først nevne nedside-risikoen i funcom før øyeblikket er det svært ofte utsettelsene som skaper krakket og kjøpsanledningene og her er det to ting.
- Funcom blir forsinket med ny biome.
2.Konsoll utsettes.
Det er her den virkelige kjøpsanlednings-muligheten ligger og ikke Jebsen sine krumspring etter mitt syn.
Utifra caset er jeg enig, men siden Funcom aksjen er såpass påvirket av psykologi tror jeg den kortsiktige effekten av Jebsen salg/konverteringer blir sterkere. Turen opp igjen bør også komme når aksjen er derisket.
KGJ Investments, et selskap kontrollert av rederarvingen Hans Peter Jebsen, har i dag solgt 20 millioner aksjer i Funcom til kurs 2,84 kroner, tilsvarende 7,9 prosent av aksjene. Det gir en rabatt på ti prosent i forhold til markedskursen på Funcom ved børsslutt torsdag. Jebsen måtte altså gi en rabatt på ti prosent for å bli kvitt aksjer som har halvert seg i verdi siden toppen ble nådd på kurs 5,37 kroner i starten av februar. Det kan man tolke som man vil, men det hadde vært å håpe - for å bevare illusjonen om et rasjonelt aksjemarked - at de som klarer å tolke dette som bullish tegn for Funcom-aksjen får plass i en telefonkiosk.
Følg utviklingen på Oslo Børs på DN Investor.
Jebsen og tilretteleggeren ABG Sundal Collier prøver å sukre pillen ved å forsikre om at Jebsen forplikter seg til en lockup som innebærer at han ikke skal selge ytterligere aksjer i Funcom før selskapet har lagt frem tall for første kvartal 16. mai. Det er halvannen måned fra nå, og må da være tidenes korteste lockup i det norske aksjemarkedet. Vanligvis vil selgende aksjonær forplikte seg til en lockup på minimum seks måneder for at det skal være noen vits. Hensikten med en lockup er at de som i dag kjøper aksjer av Jebsen ikke skal bli slått i hodet av et nytt aksjesalg kort tid etter som presser ned kursen ytterligere.
Slik sett kunne Jebsen like godt ha lovet at han ikke skal selge flere Funcom-aksjen denne uken. Den presenterte lockup’en har tilnærmet null verdi.
Dersom Funcom-kursen skulle holde seg på dagens nivå (som er meget tvilsomt) frem mot midten av mai, har de øvrige aksjonærene i Funcom all grunn til å frykte nye salg av Jebsen. Han er representert i Funcom-styret, og har dermed den aller beste innsikt i hva som skjer i selskapet og hvordan utsiktene er.
I børsmeldingen fra Jebsen heter det at han har til hensikt å konvertere 3,5 millioner obligasjoner i Funcom til 34,7 millioner Funcom-aksjer. Det betyr at han får en eierandel på 28,4 prosent, opp fra 26,5 prosent før dagens aksjesalg.
Jebsen eier ytterligere obligasjoner i Funcom, og inkluderer man disse som konverterte aksjer vil Jebsen ha en eierandel på 44,6 prosent.
Selv om Jebsens eierandel i Funcom-aksjene altså øker, er det ingen tvil om at han reduserer sin finansielle eksponering i selskapet. At han er representert i Funcom-styret er også et opplagt salgsignal. Man kan vri og vende på det at Jebsen konverterer obligasjoner til aksjer så mye man vil, men faktum forblir det samme. Dette er et salgssignal. At Jebsen ikke ønsker å forplikte seg til en lockup på mer enn halvannen måned er også et salgssignal.
DN Ekspress
Hvorvidt de mest fanatiske i Funcom-menigheten vil tolke dette som et salgssignal er en helt annen sak. Vi lever i et fritt land hvor det er lov til å kjøpe og selge aksjer som man vil.
Thor Christian?
Sterke ord, det værste er at han har hatt rett med tanke på kursutviklingen sett i ettertid. Jeg får gi han det. Men han grenser til mobbing av funcom-aksjonærene og tulle-aksjen funcom.
Jeg ser på meg selv som hvertfall top 10% mest fanatiske i Funcom-menigheten og jeg solgte i går, avventer litt nå for å se hvor kursen går. På 6mnd sikt tror jeg vi er over 5kr på et eller annet tidspunkt, så jeg er ikke så redd for å tape penger på å sitte med Funcom aksjer, men samtidig har dette et potensiale for å gi lavere innganger som det ville vært dumt å overse siden jeg nå har tid til å følge aksjen tett igjen.
Hehe korstoget mot Funcom fortsetter
Nja, nå synes jeg det har litt substans i motsetning til 95% av tidligere artikler. Fortsatt fullt mulig at SWL trumfer dette totalt og vi ser en god oppgang framover.
Btw Jebsen om du vanker her og leser dette, vent til etter steam summer sale med å selge! - går sikkert 500 000 enheter!
Det har vært kjent lenge at Jebsen ville selge i hvert fall en del
Jeg lurer på hva han synes om SF, STAR og PDX ? Er de også tulle-aksjer?
Tror ikke han har hørt om dem
Ja, vi får se hvilken reaksjon det blir etter i dag. Ser ut til at vi får ny topp i total owners i helgen på rundt 520k og det kan jo ha en positiv effekt på mandag.
Jeg synes ikke alt ser bra ut, blant annet utviklingen av reviews er ikke så god, men den ensidige mobbingen av selskapet og aksjonærene synes jeg en representant fra pressen skal holde seg for god til. Media skal være objektive, kritiske ja, men ikke drive med denne type mobbing som vi har sett.
Sleivspark av typen DN slenger ut, nei takk

Jeg synes ikke alt ser bra ut, blant annet utviklingen av reviews er ikke så god, men den ensidige mobbingen av selskapet og aksjonærene synes jeg en representant fra pressen skal holde seg for god til. Media skal være objektive, kritiske ja, men ikke drive med denne type mobbing som vi har sett.
Det er mulig han bruker så sterke ord for å advare folk mot å kjøpe på hype-toppen og kursen har gått ned betydelig siden han begynte korstoget sitt. Knallhard, brutal skriving dette her, helt på kanten.
Helt enig, mente bare at denne artiklen sett i vakum var helt grei. Sett sammen med resten av rekken av artikler virket den også relativt saklig. Jeg får i allefall ikke samme reaksjon på denne som ved nesten alt som er kommet ut fra norsk media i det siste.