To momenter å nevne, historisk og guiding.
Historisk utvikling ser ut til å være noeange bruker i sine handler. Dette er et forventet rally i markedet, til en aksje hvor det fundamentale gir rom for nevnte rally. Mulig tekniske detaljer som RSI vil være gunstig også.
Angående guiding, kanskje et naturlig tidspunkt å komme med mer informasjon om XBone? Andre produksjoner? Markedsføringsstrategier? Hvilken julegave de skal gi til norsk finanspresse i år? Vet ikke hva en kan vente her. Men kan bli spennende.
Den andre ser ut til å være Stockholm-børsen.
Det ville være OK for min del, eg har mer cash og eg ønsker gjerne mer Funcom, dersom eg får lavere enn mitt snitt.
Q1 resultatet vil være en trigger som vil løfte kursen igjen, så eg tror inngang nå vil være lukrativt
ja, q1 bør være en vekkerklokke for både markedet og pressen. Det neste blir første rabatterte salg, forhåpentligvis da med mindre bugs, mindre exploits, mer innhold og servere som fungerer knirkefritt
Man kan vel ikke totalt utelukke at ce plutselig kan selge godt en periode utenom summer sale?
Hitill er det vel stort sett nye bugs eller nye exploits hver patch, dette er selvfølgelig normalt og som forventet tidlig i ea.
Men jeg synes ikke man skal heeeeeeelt utelukke at salgstall kan hoppe litt hvis f. Eks mange store bugs blir borte + påsketider, eller noen andre tilsvarende scenarioer?
Jeg holder ikke pusten for et hopp i salg, men vi vet også hva et boost i salg/spillere muligens/kanskje/forhåpentligvis kan gjøre… … just sayin…
Salget vil hoppe markant selv ved et mindre salg utenom summer sale, ark f.eks har salg ofte og det fungerer hver gang.
Funcom har ventet med å bruke dette verktøyet til de har løst de mest grunnleggende bugs, exploits og fått på plass mer innhold. Det mener jeg er riktig, men det blir feil av markedet å late som om dette verktøyet ikke eksisterer bare fordi Funcom sparer det til et tidspunkt der de får mest mulig igjen. Det er også greit å jevne ut inntektene mellom kvartalene og Q1 blir allerede veldig bra.
Godt sagt, og noe som viser langsiktig styrke. Ingen dlc i EA, fokus på bugs og exploits over content i starten og at ledelsen opptrer sindig og profesjonelt. Synes Funcom har vist mye styrke tiltross utfordringer som serverne og media. Enda en betrygging hvordan gjelda deres ble halvert.
For et aprils narr
Hva tenker dere om et eventuelt resultatvarsel imorgen?
Funcom får jo en enorm oppsving i inntekter i q1 kontra q4.
Men nå har de vel guidet markedet såpass at det ikke er noe krav?
Tviler på det kommer noen slik melding
Trur ikkje markedet sine antakelsar er så veldig langt vekke frå realiteten nei. Legger man sammen all informasjonen tilgjengelig, så er det vel ikkje så langt unna. Jokeren er om andelen solgt barbarian edition overgår veldig…
Funcom kan ikke fortsette ned mye mer nå, det er salget og fremtidsutsiktene for salget for bra til. Det kommer ett punkt hvor mcap er lavere enn reell verdi, og jeg tror vi er godt under der nå på CE alene. Med salg på mellom 1.5-2millioner i år pc og xbox kombinert så ser det trygt ut å sitte med Funcom aksjer i høyt antall.
Når fremtidsutsiktene i tillegg betyr med dette salget at de neste utgivelsene vil kunne finansieres uten å måtte hente penger, ser det enda bedre ut.
Ved en ok suksess med SWL og ett nytt annonsert spill etter dette fra USA med påfølgende hype så har man nok elementer fremover som gjør at dagens nivå trolig er alt for lavt.
Vedrørende suksess på Xbox og PS4, samt bra inntjening på SWL og potensiale om suksess på nye spill så snakker vi vel en del høyere PE enn 10, da man med CE alene vil gi gode kvartal i minst ett par år alene.
Deler av gjelden er vekk, og den totale gjelden er trolig borte ila året, som jeg har sagt før verdsettes selskap uten gjeld med høyere PE enn om det hadde gjeld.
Shortingen vil kunne funke frem til markedet skjønner potensiale og får dette svart på hvitt. Det begynner da allerede om litt over 1mnd og Q1. La oss holde ut folkens og for de med mulighet og lyst, fyll på litt på disse nivåer. Det er bare penger…
Det er et hvis her og det er om xbox blir ytterligere en del måneder forsinket og muligens ny biome også. Hvis så kan det komme en god kjøpsanledning.Det har neppe noensinne vært så trygt å sitte tungt lastet i funcom som nå etter en lansering. Men mange vil nok tolke Jebsens salg/kjøp på værst mulig måte så det kan godt hende aksjen blir enda billigere. Savner en ny analyse fra en meglerfirma som høres kjent ut. Håper den kommer snart.
600.000 eksemplarer x 299kr = 179.400.000kr
Børs verdi = 693.259.170
En pris som er ca 3,86x høyere med andre ord bare basert med CE salg.
Kan noen gi meg et bildet for ca hvor mye de adre Ipene tjener inn?
Tenkte ikke på kostnader bare inntjening.
@implotion du burde kanskje trekke fra steam sin cut, det de betaler i royalty for Conan IP-en og Unreal-motoren, og ikke minst moms?
Såvidt cash-positive. TSW får en relaunch mer i stilen av et action-rpg enn et mmorpg. Kan endre på det.
Joa, men så bare veldig grovt bare på inntjeningene før kostnadene.
Ble veldig skeptisk at de andre kan generere inntekter nærmere 4x mer enn CE.
Hvordan kan man da forsvare dagens kurs?
Tror du at et selskap må ha mer i inntekter enn børsverdi?
Fordi Funcom selger frukt:
Eplene solgte veldig bra i Q1 (over 500k)
I sommar skal dei selge Appelsiner (Steam summer sale) Og Kiwi (SWL)
I haust skal dei selge Baner (Xbox, biome)
Til jul må alle ha dadlar (Winter-sale)
Q1 2018 blir mandariner (Full release, PS4)
Og rundt nyttår + - skal dei fortelle om den nye, eksotiske frukta som ingen veit noko om ennå
Så er det vanlig å prise sjappa til noko meir enn kontantbehaldinga, samt forventa fruktsal framover