Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Jeg vil tippe funcom får 10-20% av innntektene her.

Funcom hanka 2,461 000 USD i Royalties i 2015. Har ikkje sett på 2016 tala.

http://cdn.funcom.com/investor/2016/FUNCOM_NV_Annual_Report_2015.pdf side 51

3 Likes

Ca det samme som 2 dager med CE salg :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

1 Like

Blir nok ikke de store summene fra Dreamfall chapters. RTG hadde ca 15 mill NOK i omsetning i 2015 og det er vel vanlig å betale mellom 5% og 15% i royalties

Håper virkelig det er bedre enn 5%. Hvis så er tilfelle, har Ragnar fått “låne IP” litt for billig. Husker Schreiner skrev til Bagger’n for lenge, lenge siden at det var en god avtale for funcom…

Tror heller de har vært ganske generøse med sine gamle kollegaer og kamerater.

4 Likes

Når den avtalen ble inngått så var vel Funcom fremdeles i mmomodus så tror det ligger nærmere 5% enn 15

Dette er vel omsetning fra distributører som f.eks Steam?

“In 2015 the royalties
from distributors recognized in revenue amounted to USD 2,461 thousand and represent 24 per cent
of total revenue. In 2014 the royalties from a distributor recognized in revenue amounted to USD
2,224 thousand and represented 18 per cent of total revenue.”

2 Likes

Tror det var @Burnside som var fullstendig overbevist over da det så som mørkest ut for funcom at mye av “verdiene” til funcom ville bli flyttet over til RTG. Slik gikk det nok ikke, selv om noen personer meldte overgang og god avtale for Ragnar da.

1 Like

Da har jeg snittet meg godt ned den siste tiden :blush:Håper på et løft i kursen frem mot Q4.

2 Likes

Dagens case, tall hentet fra Baggers analyse som han postet på HO i dag i tråden “FUNCOM Huff og Huff, selger nå som #13” og bearbeidet litt.

Endringer: Høy skattefot, fully diluted, solgte eksemplarer, P/E multiplikator.

1,250,000 solgte totalt 2017

total omsetning CE: 287 mNOK
Funcoms inntekt: 248 mNOK (198 mNOK CE + 50 andre spill)
Utgifter: 118 mNOK
EBITDA: 130 mNOK
EBIT: 112 mNOk
EAT: 84 mNOK(hoderegnet 75% av EBIT og håper det kan brukes)

MarketCap(P/E 10): 840 mNOK
Antall aksjer: 323m(antatt fully diluted)
Target kurs: 2.6 NOK per aksje

MarketCap(P/E 15): 1260 mNOK
Target kurs: 3.9 NOK per aksje

1,500,000 solgte

total omsetning CE: 344 mNOK
Funcoms inntekt: 287 mNOK (237+50 mNOK)
utgifter: 118 mNOK
EBITDA: 159 mNOK
EBIT: 141 mNOK
EAT: 106 mNOK

MarketCap(P/E 10): 1060 mNOK
Target kurs: 3,28

MarketCap(P/E 15): 1590 mNOK
Target kurs: 4,92

1,750,000 solgte

total omsetning CE: 401 mNOK
Funcoms inntekt: 326 mNOK (276+50 mNOK)
utgifter: 118 mNOK
EBITDA: 206 mNOK
EBIT: 188 mNOK
EAT: 141 mNOK

MarketCap(P/E 10): 1410 mNOK
Target kurs: 4,37

MarketCap(P/E 15): 2115 mNOK
Target kurs: 6,55

NB,
kan ikke dette, EAT er regnet som 75% av EBIT
Så Bagger hadde brukt 18 mill i differanse på EBITDA og EBIT, så beholdt de 18 mNOK.
Videre, har hoderegnet alle tall untatt target kurs, omgjøringer av Baggers orginal, så fare for feil estimater(og mange avrundinger).
Rundet ned ved alle avrundinger, så tallene bli en hel del lavere totalt enn om du bruker kalkulator til det samme. Spesielt siden P/E er et multiplikatorvertøy blir det synelig ^^

2 Likes

En liten korreksjon her, etter melding til AFM. Han har under 40% nå.

https://www.afm.nl/en/professionals/registers/alle-huidige-registers/substantiele-deelnemingen.aspx?id=26117&q=funcom

5 Likes

Om jeg husker rett nå. Funcom nær konkurs gir pris på 1 kr aksjen. Funcom med en over middels stor suksess og snart relaunch av swl hvor beta Keys er særdeles populære gir kurs på 2,7?

3 Likes

Etter fadesen av en emisjon, ble det veldig mange flere aksjer i selskapet. Med samme antall aksjer som på den tiden, ville vi vært oppe i en kurs på 7-8 i dag (hvis man ser på mcap).

Huff, den emisjonen der var virkelig tragisk…

3 Likes

Alternativet var vel konkurs?

1 Like

Nei det var ikke eneste alternativ til en emisjon på 0,55. Denne diskusjonen har jeg hatt mange ganger her inne og orker ikke ta den opp på nytt igjen.

10 Likes

Det trenger ikke å være noen diskusjon, “skaden” er jo allerede skjedd, men hva var alternativene?

Si markedet er litt tilbakeholden nå, slightly negativ. Med ett kvartal som vil gi meget gode tall så vil flere bli nysgjerrige, men ikke overbevist? Conan Exiles er foreløpig treg ifht ett skikkelig suksessscenario. SWL lansering med terningkast 3-4 suksess og melding av nytt storspill etter dette vil sette fart. Med fail på SWL så må vi kanskje være 100% avhengig av suksess på summersale for å få nevneverdig økning i kurs? Vi trenger flere bein eller en skikkelig boost i CE for å ta neste steg opp tror jeg, med Funcom som er ett tulleselslap i minne.

Xbox release har jeg som merkedato mer enn alt annet i år. =)
Tiltro til at ting skjer før q1 som vil vises sterkt, men redd det blir bare ett blaff med voldsom volatilitet. Usikker på hva slags forventninger mann kan ha til markedet i forhold til summersale.

2 Likes

Det jeg tenker er at jeg blir overrasket om det kommer noe vi ikke vet :slight_smile:

2 Likes