Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Jeg regnet litt på det og har vel gått glipp av rundt 17k med tradingen kontra sitte rolig. Nattesøvnen har jeg også mistet når jeg har vært ute OG inne i Funcom, så aksjen er ikke helt god for nervene mine.

Men jeg tenker nok jeg også går inn igjen på mandag hvis den dupper. Jeg kan bare ikke gå inn med alt da deler av pengene er brukt på PCIB (sjakktrekk)… :disappointed_relieved:

2 Likes

For ha sagt det. Jeg solgte ikke fordi jeg har mistet trua. Den har jeg like sterkt som før. Men før denne oppturen satset jeg med 3 ganger så mye penger som før og når salgsordrene mine, som alltid er lagt ut lenge i forveien - langt opp, blir innfridd basert på tilgjengelig informasjon, ja da tjener jeg penger.

Det som jeg merker har skjedd er at jeg nå er godt vant. At jeg har Funcom aksjer for 180 000 er liksom ingenting nå. 60k føles alt for lite. Jeg har lyst på mer. 100k er vel egentlig en passelig mengde for meg nå når vi står her oppe tror jeg. (farlig?)

Tidligere har jeg tradet ut og fått kjøpt inn igjen en del under der. Er jaggu ikke sikker på at jeg får det til denne gang. Men nå skal jeg bare kjøpe 40k, hvis ikke kursen går ned til 2.73. Da tar jeg 50k til.

4 Likes

Gjorde også en tabbe i dag. Jeg solgte 50k på 2.73 uten at jeg var klar over at jeg hadde lagt ut en salgsordre der. Den hadde jeg helt glemt ut. Det er helt sant. De jeg solgte på 2.98 var planlagt. Trodde jeg kun hadde den salgsordren ute.

Sidenote: Får jeg bare 8% avkastning til på porteføljen så passerer jeg 1.000.000 på traderkontoen. Et mål jeg satte meg da jeg startet link kontoen i 2012. Yey! :slight_smile:

Håper Funcom og PCIB tar meg der i løpet av en mnd. Tror ikke cash posisjonen tar meg dit.

11 Likes

Tar av meg hatten for deg:)

2 Likes

Hvor mye startet du med @anon91440261 ? :slight_smile: så det for første gang selv idag . 7 siffer :sunglasses:

4 Likes

Vel det er jeg ikke helt sikker på.

La meg prøve å huske, begynte i hvertfall med 100 000. Så har jeg satt inn 5000 per mnd i ca de to siste årene. Pluss at jeg satte inn 100 000 nå for å ha nok penger i tilfelle pcib overtegning. Lurer på om jeg ikke har satt inn enda mer også andre ganger. Mulig jeg har satt inn 50 000 en gang. Nei, klarer ikke huske det nå. Skal prøve å finne det ut. Er det enkelt å se det på nordnet?

Uansett det er ikke så viktig. Jeg har ikke gjort 5 gangen for å si det sånn. Men bra. Gjorde en god trade i bitcoin også i fjor. Men den gjorde jeg ikke med link kontoen. Tror jeg tjente 73 000 der.

Uansett, bare det å se 1.000.000 på kontoen er jo en milepæl :slight_smile: Grattis Frodoen. Forresten så er Lord og the Rings favorittboken min :slight_smile:

5 Likes

Trodde ikke det for 3 mnd siden :slight_smile: men Funcom er ikke realisert så kan bli enten 0,8kr pr aksje eller. 10-15kr. Jeg har bestemt meg jeg sitter. Om ikke det kommer helt tydelige salgsignal. Once in a lifetime opprtunity .

3 Likes

Funcom kom seg inn på 14. plass som mest omsatte på Oslo børs i dag. Plassen foran NAS. Ikke hverdags kost det :slight_smile:

7 Likes

Trond Arne Aas mener Økokrim straffen må settes til ubetinget fengsel i tre år og ti måneder

Økokrim la også ned påstand om at Aas må tåle inndragning av 11,3 millioner kroner.

Northzone, Torleif Ahlsand, mener Økokrim også at en passende straff vil være ubetinget fengsel i tre år og ti måneder.

den påståtte gevinsten på 4,8 millioner kroner må inndras til fordel for statskassen.

Kjenner jeg smiler litt nå:)

7 Likes

De er ikke dømt enda :slight_smile:

True… men de sover nok dårlig allerede :wink:

10 Likes

Fullt utvannet så er Funcom nå verdsatt til ca en milliard. Selv om de får suksess med CE, så kan det godt være de ikke er verdt såpass. Med såpass gevinst som du har i Funcom så tåler du å sitte med en god del aksjer i Funcom, men å ikke sitte fullt lastet er ihvertfall noe jeg tror er lurt.

6 Likes

Definèr suksess, og hvordan de skal verdsettes sammenlignet med andre tilsvarende selskap, feks SB. Det er ganske delt mening om hva er suksess ikke sant. Viktig å snakke samme språk og da mener jeg med samme forutsetning. Feks mener jeg at det kan betegnes som suksess ved 1 million solgte FØR PS4. Dyrt nå?

Suksessfulle spilleselskap prises også svært høyt på P/E

Minimum av suksess er at de får dekket utviklingskostnadene sine + litt overskudd så de ikke har kniven på strupen og kan kjøre på med planen sin for 2017 og har litt til overs for å øke investeringene. Det vil ikke tilsi en prising på en milliard.

Du har også andre scenarioer, som ditt, hvor de selger en million før PS4 hvor de nok går greit i overskudd - det kommer litt an på hva netto fortjeneste pr spill for å si hvor bra det blir.

1 Like

Det er jeg enig i.
Greit å være litt spesifikk når man diskuterer, for ikke bare kan vi definere suksess forskjellig, men hvilke parametre for å “fastslå” verdi er sterkt varierende, en grunn til at aksjer kjøpes / selges, anbefales og ikke :slight_smile:

1 Like

9 Likes

Hvis de klarer 1 mill. FØR PS4 tror jeg dagens kurs er latterlig. Klarer de bare 2-300k er dagens kurs høy. Denne usikkerheten gjør at jeg ikke tør å sitte over launch, men prøver å ri de bølgene jeg kan.

Som mange nå vet tjente jeg OK på TSW men brant meg hardt på LMO da jeg virkelig trodde Lego-spill var innertier (kombinert med Mini figures). Har sittet med Funcom siden da og endelig kommet ut med god fortjeneste!

Men jeg tør ikke gjør samme feil igjen. Jeg håper likevel jeg tar feil og at Funcom klarer det denne gangen. Jeg har ingenting i mot å kjøpe Funcom til en høyere pris hvis inntjeningen forsvarer det (+ de annonserer noe nytt og fett i pipen). Men en ny emisjon gidder jeg ikke å være med på.

Hva tror dere andre? Vil Funcom klare det denne gangen?

2 Likes

Det morsomme HVIS det blir en suksess er at det er tre triggere: steam-releasen, xbox-releasen og ps4-releasen. Mao, lite dødperioder å kjøpe seg inn på.

Som vanlig veldig vanskelig å si. CE er jo ikke spesielt originalt, men det er ikke akkurat samme konkurransen som om de skulle levert et FPS. :wink:

1 Like

Jeg trodde de fleste var enige om at SB er villt overpriset i påvente av at de faktisk leverer noe i alle de lovende avtalene sine?
For all del, masse kule planer, og jeg håper fremdeles de får det til, men det er fremdeles mye luft.
Den garanterte megasuksessen Geminose leverte vel kanskje ikke helt som ventet, IMAX-eventyret tar stadig nye vendinger, og jeg har fremdeles ikke fått installert Payday2 på mobilen…

Ooh… jeg glemte helt den megapotente Smilegate-avtalen som ingen har snakket om det siste året…

2 Likes