Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Hvorfor ikke?

Da har du ikke cash til å snitte ned.

1 Like

Sånn sett ja. Jeg har bare aksjer i ett selskap, men har satt inn mer cash og snittet ned der.
Er vel en gyllen regel å diversifisere i aksjemarkedet ja, og det er nok generelt smart.
Men har man høyere ambisjoner enn 10-15% i året, og skikkelig tro på ett selskap, ser ikke jeg noe galt i å satse.
Cluet er vel å satse det man har råd til å tape, ikke gamble gård og grunn.

3 Likes

Det er svært risikabelt å satse alt på en hest, Det sier seg vel selv?

4 Likes

Regelen blir viktigere med mer kapital man har inne i markedet. Trenger jo ikke diversifisere i like stor grand om man sitter med 50-250k kr i aksjer enn 5 millioner av kapialen. Eier du hus, har man jo også diversifisert :slight_smile:

3 Likes

Det er mange grunner til at CE har gått bra økonomisk og nå har relativt lave spiller tall i forhold til de andre konkurrerende spillene. Men at spillere ikke vil ha kopier av andre spill er bare tull, de mest populære spillene i verden er så og si direkte kopier av andre populære spill/ideer som var populært tidligere. (League of legends/Dota2, CS: GO, ARK, Skyrim, Minecraft osv. er alle kopier av tidligere spill.) Det kreves ikke noen form for innovasjon for å selge flere spill, bare interessante gameplay trailers som deles mye, lovnader om kontent ut til potensielle kunder og ikke bare til de som allerede har kjøpt spillet/oppsøker informasjon om det og helst mer eksponering av mod-delen av spillet. Har lagt til noen ideer jeg ville sett på om jeg hadde jobbet hos Funcom:

De har ikke dårlig tid på å få til dette, da Funcom overlever fint framover, men om alt skal effektiviseres vil jeg gjerne se mer aktivitet på områdene over. Gjennom å bruke ideene som folk liker å bruke mye tid på:

Kopier ARK sin ide om å betale de beste modderne, kopier ARK sin taming mechanic for dyr, kopier Skyrim sitt magi-system, gjør spillernes ting rimelig sikkre ved å gjøre thralls mye sterkere enn i dag og få inn et quest system med repeatable quests som i SWL og legg til 10-20 slike i verdenen som folk kan reise for å få extra xp/mats fra. Og til slutt kopier Gurubashi Arena fra WoW hvor det spawner en kiste i midten 3-7 ganger i uka som alle på serveren sloss om uten at clan tags gjelder for legendary våpnene som allerede er i spillet eller muligens noen nye uniqes. Alt dette er kopier som hadde gjort spillet bedre og ville dratt inn flere spillere+ gitt content til nye interessante gameplay trailers.

Jeg stemmer for at de kopierer andre ideer mer enn de har gjort hittil.

6 Likes

Joda, jeg eier eget hus, så er sikret der.
Har satt sparepenger i Nano , og en god del gevinst fra Funcom, som jeg har råd til å tape. Har også litt belåning på relativt kort sikt, og skulle alt gå galt klarer jeg meg godt likevel. Satser ikke over evne, selv om det ville svidd bra å tape alt :sweat_smile:

1 Like

Tapere jeg det jeg har investert så får jeg ikke kjøpt unødvendig drit som jeg kan hvis det motsatt fall går bra. Familien merker ikke noe om jeg mister det jeg har satset, det er viktigst.

7 Likes

Hehe merkelig men føler meg litt truffet her. Skulle Funcom havne i 0 så taper jeg gård og grunn :joy::joy: så får nå virkelig ikke håpe at det går så ille med selskapet. Da har man virkelig dreti på draget. Hvordan jeg havna oppi dette uføret trenger jeg vel egentlig ikke utdype men kjerringa blir iallfall ikke blid…på en måte :sweat_smile::sweat_smile: men har heller tro på kurs 4 igjen i løpet av 2017 enn 0. Og så kurs 5,5-6 i løpet av 2018 med full release av PC og alle konsoller + ny hype av storspill som kommer i q1 19?
Jeg har troen pga selskapet er forandret en del etter at Rui tok over.
Men såklart all in i selskapet skulle jeg aldri ha gjort uansett

10 Likes

Huff, ja da har du nok satsa for mye, men det vet du vel selv…
Men som du sier, har du tålmodighet til å vente under 1 år, Dvs hype ifm full release, PS4 osv, så er du nok godt i pluss :slight_smile: Ønsker deg virkelig lykke til!

3 Likes

Da hadde jeg solgt halvparten, UANSETT hvor lovende du synes funcom er.

Og da ta ett tap på over en halv million? Hehe den svir

Svir mindre enn å miste gård og grunn vil jeg tro :slight_smile:

2 Likes

Spesialepisode av luksusfelling incomming? Vi kunne samla ein gjeng frå tekinvestor og spelt inn ein episode?

4 Likes

Det er også en mulighet på å prøve tjene tilbake pengene i andre papirer fremfor å sitte og vente. Så kan man gå inn igjen når man ser Funcom skal opp igjen. Men for all del, dette er ikke ment som et råd. Bare et innspill. Det er uansett ikke verdt å miste nattesøvnen eller familierelasjonene over… :slight_smile:

Humorkongen Joel :joy:

20 Likes

Må du snitte nedover så befinner en seg i en aksje i nedtrend og hvor andre aksjer gjerne er mer fornuftige å sitte i … ?

Derav Stopp Loss og «aldri bli forelsket i en aksje»…

1 Like

Risikostyring er alfa og omega, henger du lenge nok på forumet her ser du at endel tar tilsynelatende stor risiko som å kjøpe aksjer med kredittkort eller kjøre gearing. Forskjellen er at det ligger et gjennomtenkt risikomoment bak og i endel tilfeller er det lettere å belåne et kredittkort sjapt enn å øke huslånet. Angående det å ta tap, så er det kjipt men av og til nødvendig. Akkuratt nå er det mange som sitter i funcom med tildels store tap, men alt tyder på at kursen er høyere om 6måneder. Men det kan også slå feil.

Jeg hadde en opprydning i portisen i August ifjor. Kasta all bionor ut og tok et tap. Får 100k igjen på skatten iår pga det tapet. Men samtidig så gjorde det at jeg kunne flytte restpengene andre plasser. Idag er de pengene verdt 2,5x mer enn det de var i August ifjor. Men hovedforskjellen er at jeg har råd til å tape alt jeg har på Børs da den daglige økonomien ikke er avhenig av det. Jeg har vurdert om jeg skal belåne huset til 80% for å 3x antallet Funcom aksjer jeg har, men konkludert med at jeg liker risikoen slik den er.

11 Likes

Hvorfor taper du gård og grunn da?

Er det lurt å selge Funcom på disse kursene vi ser nå ?
Jeg mener bestemt nei, selg heller viss sommersalget flopper.
Kjøp inn igjen i god tid før X-box hype starter.
Ett spørsmål, tviler vi på CE i sommersalget?
Da er i såfall CE gått i fra å være ett spill som " alle" her inne lot seg begeistre av ved lansering og nå etter utallige oppdateringer fra Funcom er vi litt i tvil på om det er bra nok til å gjøre seg gjeldende ved salget.
Jeg har ihvertfall klokketro på att dette går veien, før meg gjelder bare ett spørsmål, når slutter kursherjingen?

2 Likes