Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Kjøpe tilbake ett par mill nå og emisjon på det samme H1 2018. Kunne vært veldig god butikk for funcom om de gjorde det!

Hva skjer 30. juni 2017? 1/3 av de 5 millioner opsjonene utstedt her, kan utøves. Får vi se massivt innsidesalg eller får vi se massivt innsidekjøp? Begge deler?

Håpet mitt, og noe som er en massiv trigger, er at de ansatte “vet” at de kommer til å klare målene sine, og at de vet at de til slutt kommer til å bli et nytt Starbreeze og nå sitt mål om å bli en av top 10 utviklere/utgivere i Europa. Eller frister det for mye å kunne selge aksjene sine til dobbel pris? Vil release av TSW 26/6 påvirke valget til hver enkelt?

Blir det himmel eller helvete?

  • Massivt innsidesalg. Kursen i dass.
  • Massivt innsidekjøp. Kursen til himmels.
  • Litt av hvert, de kjøper litt, selger litt. Ingen effekt på kursen.

0 stemmegivere

1 Like

Er alternativ 4 mulig? : MEh, vi har hatt plenty av opsjonar, men gidd ikkje utøve dei?

1 Like

Nei det er ikke mulig med mindre kursen halverer seg, eller at de hater penger. De får alsjene til NOK 1.0928,.

1 Like

Du mangler “massivt innsidekjøp, ingen effekt på kursen” og “Opsjonene blir ikke brukt 30. juni men i løpet av en 12 måneders periode etterpå”. Hvis jeg har forstått meldingen da :stuck_out_tongue:

Of the total number of options granted, one-third (1/3)
will be vested one year (12 months) from the date when
the grant of the options was made (i.e.: on 30 June
2017). The remaining two-thirds (2/3) of the options
will be vested on a pro-rata monthly basis - 1/24 of
the 2/3 for each month that expires - over the course
of the next two years (24 months) that commences
immediately upon the expiry of the first year (12
months) following the date when the grant of
the options was made (i.e.: on 30 June 2017). All
(remaining) options will expire five years after the
date of the grant of the options. The exercise of these
options is subject to the Standard Terms for employees
under the Share Incentive Program of Funcom N.V.

Sliter litt med å lese denne, men såvidt jeg forstår, så utløper de opsjonene de får 30. juni 2017 tolv måneder senere? I så fall skjer det høyst sannsynlig ingenting på en god stund?

1 Like

Nei mener det er 1 år etter at opsjonene er tildelt. De ble tildelt i juni 2016.

1 Like

Så de kan kun innfri opsjonene på denne ene dagen?

Det er da de kan begynne å utøve opsjonene, men løper først ut etter 5 år.

1 Like

Så sannsynligheten for kjøp-og-hold er 0% 30 juni mao? Hvis man ikke har tenkt å selge er det bare å vente opptil 5 år?

Tor Egil Andersen utøvde sine til kr 1,87. Funcom presiserer også i meldingen at han ikke selger. Det samme gjorde de for Rui Casais og Frederick Richardson til en gjennomsnittspris på kr. 1,66. Jaja, det var ikke store potten med aksjer, men nå har vel de fleste normale lønninger i Funcom, så det er nå litt penger for dem likevel. Samtidig tror jeg presiseringen av at de ikke selger opsjonene er for å vise markedet at de har tro på framtiden. Ellers ville vel den setningen vært unødvendig? De har ikke hatt den med tidligere så vidt jeg vet.

Og nei, de har ikke alltid solgt etter å ha utøvd opsjoner.

1 Like

Vet du om disse holdt på å løpe ut?

Jeg har ikke sjekket alle, men prøvde å finne ut hvilke opsjoner Rui hadde utøvd. Han ble tildelt 400000 opsjoner på ekstraordinær generalforsamling 25.02.2016. Disse så ut til å ha en utøvelsespris rundt omkring det som var tilfelle i melding 6/4.2017, hvor han kjøpte 50000 aksjer til 1,53.

Richardson og Casais kjøpte jo også aksjer 28/9.2016, til 1,27 kr.

Ingenting er solgt.

1 Like

Tippar: Relativt beskjedne kjøp, og små sal for nokon som treng raske penger :slight_smile:

Veit du når begynner opsjonane å utløpe?

Det var det eg meinte med eit alternativ 4 - mange av dei har jo hatt opsjonar lenge, utan at dei har nytta dei. Meinar det står forklart i annual report 2016 rundt side 47, men eg har ikkje tid til å sjekke det opp >_<

Om Casais hadde solgt de aksjene nå så ville kursen vært på ~1kr ganske fort så det tviler jeg på han våger før han ikke er innsider lenger.

Ja skjønner hva du mener, men det ville jo være dumt å ikke utnytte opsjoner på kr 1,09 når kursen er 2,40. Opsjoner som har vært tidligere har også vært en god del dyrere enn hva de fikk dem for denne gangen, i.o.m. at de ansatte, nokså beleilig, fikk tildelt disse etter emisjonen på 0,55.

Det sagt, så er det klart at noen kanskje ikke har råd til å utøve opsjonene der og da, og må vente litt. Men i meldingen antydes det at 1/3 må utøves 30/6, ref.:

one-third (1/3) will be vested one year (12 months) from the date when
the grant of the options was made (i.e.: on 30 June 2017).

Mulig jeg tolker den feil, men skriver at opsjoner “will” bli utøvd “i.e.: on 30 June 2017”. i.e står for id est og betyr “det vil si”. Det kan godt være sånn at de har god tid på seg til å utøve disse. 3 år og 6 måneder er vel hva de har skrevet tidligere i forhold til at opsjoner utløper.

Løper ut etter 5 år

Hvor finner man “Funcom share incentive program”? Har vært 3 år og 6 måneder tidligere, når jeg ser på tidligere meldinger, som f.eks. denne:
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=356316

Slik jeg tolker det løper de ut etter 5 år målt fra 30 juni 2016:

“All
(remaining) options will expire five years after the
date of the grant of the options”

Ok, de har nok utvidet utløpstiden da :slight_smile: