Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det fine er att viss en tredjedel kjøper CE blir dette kjempebra.

2 Likes

Hehe krever da ingenting, men liker å holde ting realistisk. Vandregutten er vel avlet fram av HO og har såvidt sett noen av tallene hans fra før. Jeg er imot at aksjen hypes, å liker at det stiger litt fundamentalt :slight_smile:

1 Like

Jeg tar gjerne litt hype også! :wink:

1 Like

https://www.afm.nl/en/professionals/registers/meldingenregisters/bestuurders-commissarissen?KeyWords=Funcom+N.V.#results

Dette er vel kun tildeling av nye opsjoner?

2 Likes

Ser sånn ut, innsiderne kjøper over 1 million aksjer til kr 1,09. Da kommer det melding på mandag. Forhåpentligvis holder de på aksjene, det blir bull.

Ikke tildeling, men utøvelse av opsjoner? Er litt usikker, får se på mandag. :slight_smile:

7 Likes

Min utheving?

Tror du virkelig på det du skriver her? Den første tida solgte AoC rundt 700k, mens TSW solgte 300k. Markedet var mye mindre når AoC kom. Det er helt klart at AoC har et mye større publikum enn TSW.

Jeg er ikke helt stødig på nederlandsk, men burde det ikke fulgt med stemmeretter om de hadde utøvd disse opsjonene? Sånn som jeg tolker det er dette kun en tildeling av nye opsjoner, og så står det ingenting om at de har kjøpt noe (enda).

Det har vel vært (minst?) 3-4 ganger så mange spillere innom AoC som TSW ? :slight_smile: Fordelen til SWL er uansett at de har en f2pmodell som funker mye bedre enn det som AoC hadde. AoC sin var jo tragisk . F.eks så måtte man ha abonnement for å få tilgang til Khitai selv om man hadde betalt for rise of the godslayer.

1 Like

Tror du virkelig på det du skriver her? Den første tida solgte AoC rundt 700k, mens TSW solgte 300k. Markedet var mye mindre når AoC kom. Det er helt klart at AoC har et mye større publikum enn TSW.

Hmm, tja, kan være du har eit poeng der med tanke på antal spel på markedet… Men breiare publikum med tanke på at du ikkje må like sverd og øks for å spele det, det er noko “unikt” i den forstand. Vi får sjå. AoC vart nedlasta 300 000 gangar på 30 dagar, eg trur SWL går over 300 000 nedlastingar kort tid etter steam-release. Det er såklart basert på å stikke fingeren opp i lufta og kjenne på trekken, eg synes trekken er god.

Hehe, jada :slight_smile: Eg vil berre at folk skal bli litt meir hypa, fordi eg trur Funcom har ein aldri så liten gullfugl her.

Men for å ta uthevinga:
Kva er prisen på Funcom i dag - stemmer det overeins med det fundamentale?
Bør aksjen kanskje, fundamentalt sett, prisast høgare?
Er det ikkje derfor ein kan tene penger på aksjer? For lav pris --> bør gå opp i pris --> realiser? (Så kan ein jo trade på hypen såklart…)

Vi har vert igjennom mølla hundrevis av gangar før:
Historia til selskapet, media, short, jebsen-dumpe-frykt, antal solgte første vekene - frå himmel til “helvette”, frykt for at CE skal floppe (eit konstruert drama), SWL klarar kun marginale inntekter (totalt feil, trur eg)

Kva folk meinar selskapet bør prisast til og selskapet sin pris… 2 forskjellige ting.

Etter ørten dypdykk i verdensveven og samtaler med spillere/streamere for å få et inntrykk av potensiale:

Jeg tror SWL vil kunne utfordre titler som FFXIV, ESO, GW2 eller BDO. Og det sier mye, for jeg hadde INGEN forhåpninger i utgangspunktet. Tvert i mot.

Første og viktigste datapunkt blir ved Steam-launch, hvor ca. spillertall kan måles.

Uansett: Som @lassar tror jeg SWL vil få mange til å sette kaffen i vrangstrupen i positiv forstand. Så vær litt forsiktig med å snakke om “realisme” når en annen her (@vandregutten) sier at 45.000 betalende spillere kan være realistisk.

Jeg har lekt med tilsvarende og større tall. F2P-økonomier er fascinerende og potente greier :slight_smile:

6 Likes

DEI SEIER VI ER IDIOTAR, men sann mine ord, vørde sekt. Dykk skal få setja kaffigruten i vrangstrupa og spytta den rett i fleisen på nabokååååna!

SANN MINE ORD.

14 Likes

Og hvis de først skal få kaffegruten i vrangstrupa så kan vel du bistå med at det ihvertfall blir god kaffe! :smile:

4 Likes

Noen som har tanker om hvorfor Oxford ikke har dekket inn shorten sin som er satt 23.06 kurs til ca 2,25?

Begynner å tvile på at kursen skal ned under 2,40 før X-box release. Kan det være at de gambler på at CE blir en flopp eller at “alle” skal sikre gevinst noen dager før release?

Denne shorten plager meg litt:)

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NL0000062461

Vi så algoen til Oxford dekke inn litt i området 2,70-80. Så kan tyde på at den først kicker inn på dette nivået. Etter kursen falt tilbake økte algoen shorten tilbake til 2,00 prosent av aksjene. Noe som er småpenger for den typen aktør og (med all verdens sannsynlighet) rent robotstyrt.

Algoen opererer ut i fra rent tekniske signaler. Og vi vet jo hvor “lite” TA har betydd hittil med kursbombinger ned gjennom alt av sperrer og glidende snitt. Takk til ASP. Dette som har vært x-faktoren i papiret de siste månedene. En eller et fåtall aktører har tegnet kurs…fordi det har latt seg gjøre ved rent volum. Og de har vunnet hver gang, så hvorfor ikke fortsette.

Dette tar ikke slutt før nok aksjer beslaglegges av små- og fortrinnsvis større og noe mer langsiktige penger.

Uansett: Ingen grunn til å tillegge shorten “fundamental” relevans. Tvert i mot bare fint for oss med tro og kontroll på det fundamentale. Inndekning kan øke moment opp når aksjen stiger.

10 Likes

Meget bra post. Kudos! :+1:

"Lassars kaffi-smaker like godt på tur opp som ned, til og med i vrangstrupen " :grin::+1:

4 Likes

Siden det ikke kom noen melding på dette måtte jeg undersøke hva som var tilfellet. Ser at dette er tildeling av nye opsjoner etter vedtak gjort på generalforsamlingen.

5 Likes

Paddy80
INSIDER
2t
Mtp Funcoms strategi om å bruke mye av sine egne ips, hva kan man forvente av neste storspill? Vil blåse liv i Anarchy Online 2.0 være noe mat, kommer ytterligere ett spill fra Conan eller noe nytt?

Jeg tar det i denne tråden siden dette ikke er CE.

Jeg tror Funcom kommer til å lage et lite Conan spill (@Morti style), og hvis det blir ny Conanfilm lager de et spill til filmen. Utover det så tror jeg de kommer til å kjøpe opp et annet spillfirma og utnytte ipen de har.

Ao2 kunne vært spennende, men det begynner å bli gammelt. Når det er sagt, så er det mye remakes av gamle filmer om dagen, så det hadde kanskje ikke vært så dumt.

Det er vel trolig at Durham-kontoret ønsker å bygge videre på tsw-ipen, og hvis SWL slår an er nok det ok. Jeg har ikke noe forhold til tsw, så jeg vil ikke spekulere mye på det. Jeg klarte aldri å motivere meg til å begynne på spillet.

3 Likes

Jeg håper SWL slår i den grad at mange laster det ned og spiller det. Om de i tillegg legger igjen penger så er det selvfølgelig bra, men…

Jeg skjønner at det er mange bra stories i Secret World og med en potensielt stor spillerbase kan disse stories gis ut som som småspill, en type spill som kan gå i dybden på disse. Da snakker vi gratisboost i salg.

1 Like

Det er nok et bra potensial for småspill utfra tsw/SWL, men jeg er usikker på om de klarer å dra ut et stort spill fra det. Men igjen, jeg har ikke noe forhold til tsw