Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det blir spennende å se neste stream :slight_smile:

1 Like

Det endres vel ingenting på shortlisten utenom at Oxford melder fra om det? Samme som når de setter shorten? De kan vel drøye det noen lange dager før det meldes inn?

Kommer de med store nyheter så beveger ikke kursen seg med 20-30% opp eller ned, den beveger seg med noen få %. Jeg tror Funcom 2.0 nå er fastsatt til en pris lik et stort stabilt selskap i Norge. Bare se på oppmerksomheten Funcom nå har bandt folk og presse.
Dette er jo bare tull for meg @Larsen.
Hvis Statoil fikk en ordre i størrelsesordenen selskapets verdi på 490 MRD, ville kursen gått noen prosenter? Det er derfor mindre selskap med “lav” mcap går hardt ene eller andre vegen, det betyr så mye med en fail eller hit. Nå er det mye usikkerhet og Funcom må fortsette å levere som de har gjort siste tiden over tid. Funcom er nå priset til 850 millioner, det er klart kursen går hvis markedet har troen på at de kan tjene mye penger. Så spørs det da om markedet har troen på det.

Shorterne kan jo spille på usikkerheten, fordi man vet ikke hvordan det går. Men etterhvert som Funcom evt.begynner å tjene mer penger må nye shortposisjoner settes stadig høyere fordi daglig drift forsvarer høyere verdsettelse og kurs. Treffer de med ett spill ala PUBG så blir det jo en reprising ut av en annen verden.Leverer de ett storspill som selger som The Park så motsatt.

5 Likes

Sant sant, må kje havna uttforbi!

1 Like

Er ikkje lett å være funcomskeptikar i desse tider… Kom med kruttet folkens!

6 Likes

Tror ikke det blir solgt noe mer enn 1,5-2mil eksemplarer av CE på Xbox fra lansering til enden av desember 2017 :moneybag::moneybag::facepunch::joy:

5 Likes

Jeg har sjelden sett en salgsside som i går, og min teori er at det er inndekking som skjer/skjedde i går. Når det er dekket inn vil ikke blodsugerne ha insentiv til å holde igjen kursen på den måten. Da tror jeg ordrebildet endres mye og Funcom vil respondere mer normalt på fine nyheter. En inndekking betyr også at inndekking forventer oppgang i seg selv.

Ett annet scenario er at noen større fisker ønsker å kjøpe mer og bruker denne skremselstaktikken for å kjøpe mer. Men, volum har var bra i går, og da skulle jeg mene dette ikke ville gitt den effekten de eventuelt ønsket. Det ble spist masse akjser og det var små kursutslag. Men hvis så var tilfellet så kan man forvente at de samme ønsker kurs høyere.

Begge alternativer over bør resultere i oppgang.

Ett mer negativt scenario er jo at alle mener Funcom ikke vil leverer salg av noen grad og ønsker å komme seg ut med 10-20-30 øre gevinst. De må bevise mer før kursen kan gå. Det er vel den mest kommunistiske varianten som tjener de fleste best.

Fordelen med siste er at det er mer attraktivt for de som har fokus på faktiske tall og ikke hype. Med gode resultater over tid kommer jo analysene og kanskje større mer langsiktige investorer?

7 Likes

Til siste setning, er veldig enig og ser frem til en den dagen en særiøs analyse kommer, basert på tallene.
Da tror jeg mange kan bli positivt overasket, såfremt Funcom 2.0 klarer å holde dette gående, det er
jo ingen tvil om at de har forbedret seg vesentlig.

2 Likes

Var ikke orions analyse seriøs nok? Eller var det bare ett bestillingsverk for Stig myrseth å komme seg ut på høyere kurs? Mistenker det siste men analysen i seg selv så jo fornuftig ut syns jeg

Jo da, problemet er jo at den ble svertet ihjel av media som bestilt og betalt, så hvor mange som
legger sin basis i den aner jeg ikke…

Hele tiden snakk om at funcom må bevise det ene og det andre.
Jeg synes de er ferdig med å bevise, mtp hvor mye de har gjort det siste året synes jeg de skal ha cred.

Det som gjenstår nå er å se til hvem grad markedet ønsker å kjøpe det de leverer, og her kan selv de aller største bomme grovt, som f. Eks blizz med det “wow2,” prosjektet og lignende.

Om markedet vil ha 100k eller 5mill eksemplarer av ce ut året er for meg irrelevant med hensyn til hva jeg synes om Funcom 2.1 som et firma. Dette er det markedet og tilfeldighetene som rår over, ikke Funcom.

Jeg synes de har spilt absolutt alle kort de hadde riktig hitill.

12 Likes

Jeg er helt enig med deg, problemet er at dette er veldig kortsiktig alt sammens. Cred skal de ha, for all
del, men det er mange investorer som vil se det over tid før de gjør seg opp en mening.

Personlig tror jeg det kommer :).

2 Likes

Husker Rui sa i CC etter Q1 at de hadde hatt mange engangsutgifter ifbm lansering av CE. Tenk derer Q3 med dobbelt så høy revenue å mindre utgifter…

Hugsar godt at han sa det på kvartalspresentasjonen. Alikavel må dei vel ha brukt ein del kapital på å gjere xbox og biome klart? I tillegg till litt ekstra i forbindelse med SWL relaunch?

Dei skulle jo også investere 5-10m$ over prosjektperioden, så sjokkerande lave utgifter kan eg ikkje sjå føre meg. :slight_smile:

Når det er sagt så var poenget til Rui veldig viktig - dei har ingen ambisjonar om å gå på budsjettsmell med det første. Sunn økonomistyring der penger inn gir meir penger ut. Funcom 2.

4 Likes

Meget betryggende at de nå har fått inn en CFO med bra CV også

2 Likes

Biome gruppen har vel jobbet med den hele veien så kan ikke se at det skulle bli så veldig kostbart. Xbox kostnader får vi kanskje se mest av nå i Q2. Blir spennende å se utviklingen til CE på steam etter 16, klarer vi å etablere oss på topp 50…

Her må du huske på at de ikke skrev de skulle bruke 5-10m$ utover det vanlige, så spørsmålet er jo da hvor mye de bruker til vanlig i perioden de er nå hvor det utvikles mye nytt.

Jo, de var vell ganske presise på at det er 5-10m $ ekstra de spytter inn i prosjektet grunnet pågangen.

1 Like

Ja, biome gruppa har nok jobba heile vegen. Men ikkje gløym at det er snakk om 5-10m$ ekstra i budsjettperioden. (Fram til full release?)

Outsourcing kostar. Dei har hyra eksterne til å arbeide med AI til NPCs, dei har heilt sikkert watta opp graphine budsjettet og outsourca enda meir enn dei først trudde dei kunne. Det kjem vi til å merke den 16. August. Eit så forskjellig spel mellom februar og august trur eg ein skal leite ei stund etter :wink:

Har ikkje snøring på kva eg pratar om, men sjølv om eg forventar lågare utgifter enn ved Q1, så trur eg ikkje det nødvendigvis Funcom har vert svinbilleg i drift Q2 og Q3. Men det vil lønne seg, og det er det viktigaste…

3 Likes

“Om markedet vil ha 100k eller 5mill eksemplarer av ce ut året er for meg irrelevant med hensyn til hva jeg synes om Funcom 2.1 som et firma. Dette er det markedet og tilfeldighetene som rår over, ikke Funcom.”

Om dette var sant hadde vi nok droppet markedsføring :slight_smile: Salg varierer med reach+engagement, og Funcom har rimelig lav reach, men høy engagement. Med unntak av launch-eventen for CE hvor Lirik og andre på twitch sto for reach-delen. Funcom tjener i etterkant på det ved at steam-gruppen, facebook og twitter har fått et større antall følgere som vil gi Funcom større reach i framtiden. Derfor skulle jeg ønske at Funcom investerte mer i markedsføringen enn i utviklingen i forhold til hva de gjør i dag. Liker ikke 0-cost markedsføringsstrategien når de har valgt å investere mer enn nødvendig i CE. De kunne brukt 1mill kroner på å få 5-10 store streamers på twitch/2-4 store youtubere til å lage content om CE sin expansion etter min mening, og brukt mer på Facebook markedsføringen. Potensielt ansatt fler til markedsføringsdelen av selskapet.

8 Likes