^^ Glad jeg skrudde av pcen da aksjen var på 3.01 for å hindre at jeg skulle selge. Fikk sett en god film og gjort litt annet jeg ville og kom tilbake til 3.35. Får gjøre dette mer om dagen tror jeg Tror vi ser aksjen rundt 5kr i korte perioder neste uke, men vi får se. Virker nå som at aksjen oppfører seg veldig i tråd med den nye strategien til Funcom, jevne positive resultater og generelt god stemning selv når den ikke fortsetter å skyte i været. Har ståltro på motstanden rundt 3-3,10 nå, så er ikke redd. Tenker mer på om jeg har satt et for lavt kursmål på kort sikt med 4kr.
På 4 kroner er Funcom igjen blitt verdt 1 milliard med dagens aksjekapital. Jebsen har også mulighet til å konvertere aksjer til kurs 1,5, så reell market cap er noe høyere.
En market cap på 1 milliard burde tilsi at det er mye verdier i et selskap, eller at det er forventninger om positiv bunnlinje med gode resultater i mange år fremover. Hvis vi tar høyde for en P/E på 10 pga. volatilitet i spillbransjen, at Funcom får 200 kroner per solgte spill, og en margin på 50%, så må Funcom selge 1 million kopier CE i året for å forsvare prising på 4 kroner.
(gevinst per spill etter utgifter = 200*0.5 = 100 kroner, årlig bunnlinje for å gi P/E på 10 = 100mNOK)
100mNOK/100 = 1 million spill per år
Er enig med regnestykket ditt og synes prisingen på selskapet begynner å nærme seg en smertegrense uten salgstall. På et eller annet tidspunkt kan man ikke bare ri på hype alene. Det jeg i midlertid setter spørsmålstegn ved, er det du skriver Funcom vil sitte igjen med pr. solgte spill.
200 kr hørtes i overkant høyt ut? Selv Bagger på HO mener de sitter igjen med 170 kr pr. spill?
hoho… hi hi
Hvis selskapet faktisk legger salgsprisen på ca. 30 USD, så sitter Funcom igjen med mindre enn 20 USD per kopi. Steam tar nesten 10 USD selv i provisjon, så litt royalties sikkert til Conan sine rettighetshavere. 15-18 USD per kopi mer sannsynlig da.
Bra trykk i pre handelen vertfall
Hva med spillporteføljen de har allerede?
Den ble priset til praktisk talt ingenting i forrige emisjon, det er forventninger om CE som er av “verdi” nå sånn som jeg ser det. Det er gamle spill, og Funcom sier selv at de kommer til å gradevis gi mindre og mindre inntekter.
Den drar inn småpenger men holder fint liv i brandet. Kommer dog mer oppdatering til TSW ila Q2.
Blir veldig spennende å se stream på fredag. Mest spennende stream til nå. Hvis spillet da virker ganske bugfritt og combat virker bra så kan launch gå fint hvis ikke bør de definitivt utsette EA.
Bagger på HO mener de tjener rundt 80mnok i året på eksisterende spill. Det høres mye ut synes jeg. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Jeg er ikke så god på å lese regnskapstall skal jeg innrømme
Hehe det er nok ingen som snakker om å utsette EA nå
Det stammer vel fra Orion Analysa meinar eg?
Er det mange som står utenfor nå? Synes det er mye negativitet til at kursen suser så mye opp?
Det er ikke negativitet men spørsmål om hva man baserer dette på. Hvis du mener dagens prising forsvares av CE alene så må CE levere langt bedre enn det mange (inkl. meg) tror. Hvis ikke kan det ende med knall og fall for Funcom som ved tidligere lanseringer, selv om CE selger OK (3-400k). Slik tolker jeg det i allefall
Veldig mange husker hva som skjedde rundt TSW, euforien er ca sånn den var dagene før vi var på ATH, selv etter at vi snudde ned forsatte euforien. At folk har solgt med 150%-200% gevinst er ganske sundt. Er bare å nyte pengene. Mcap på funcom på topp under TSW var 1,6milliarder NOK. TSW skulle levere 100 mill usd i året…
Vi har nå passert 1 milliard ca. Om man ikke regner inn Jebsen og alle andre bonds som kan konverteres. CE kommer ikke til å levere 100mill usd i året.
Survival spill er populært.
Edruelig å påstå at hvertfall 5% av dei som har testa Ark, H1ZXXx, Rust skal teste CE.
Det tilsvarer 300 000.
Er også mange som tror de klarer lett å selge minst 1 mill i løpet av et år. Ikke glem konsoll salg.
Det er alltid morsomt å se hvordan kommentarene forandres fra posetiv til negativ etter om man er ute eller inne.
Det er såklart spekulasjon, men min intuisjon seier at 1 mill skal gå relativt lett.
Derfor sitter eg. Skulle eg ta feil så får det så være, har vert morsomt så langt!