Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

I aint’t sellin…men som @holmes er inne på så er jeg som mange andre lastet til ripa med det jeg har.

1 Like

Sitter å klør meg litt i hodet av denne:

• Mr. Joel Bylos, Creative Director at Funcom, exercised stock
    options and transferred the rights to receive shares for 60,000
    stock options at an exercise price of NOK 1.87. After the
    transactions Mr. Joel Bylos holds 408,331 stock options and 500
    shares of the Company.

Så, hvis aksjene blir solgt til closing prisen fra i dag, så tjener Joel 34.800 kr før skatt på dette. Vet ikke helt hvorfor han gjorde dette nå? Etter skatt blir jo dette bare smuler. Er det fordi disse opsjonene utløper nå? I såfall kan jeg forstå det med tanke på at han sitter på 400k opsjoner. Han er mer enn nok eksponert til hvordan selskapet gjør det.

3 Likes

Er ikke sikkert han kjenner til hvordan SWL gjør det :wink: Uansett, enig med deg, jeg skjønner ikke hva han driver med for å være helt ærlig.

Lol :joy:

Kan det ha noe med dette å gjøre? :smiley:
image

Kan anbefale Joel å starte med boksing i stedet for å lesse frustrasjonen sin over på utviklerene :stuck_out_tongue:

Hvis noen føler for å lese litt Funcom hype, så er det verdt å lese responsen til patchen Funcom dyttet ut døra nå rett før helgen: https://twitter.com/ConanExiles/status/903711885370982401

5 Likes

Vi får håpe de fikk bedre enn closing som var dagens laveste, men heller nærmere snitt 2.54. I såfall 2.54-1.87, 40200. En vanlig bonus som de ansatte får i form av opsjoner, og som jeg unner de å ta ut som lønn. Alternativet hadde vært å satse egne sparepenger 1.87*60000 = 112 200, det er ikke alle som kan hoste opp det selv om man tror på selskapet man jobber i.

Mange ting man kan basere investeringen sin på i Funcom, men akkurat dette tror jeg ikke er en av de viktige.

14 Likes

Det er penger å tjene for de som holder kontroll med opsjoner i Funcom. Me på HO og @nofun her på forumet har stålkontroll på dette. (Jeg selv har bare flaks da jeg har solgt alt siden kona vil ha skilsmisse. Viser seg at hun har hatt et forhold på siden siste 3 mnd- digresjon)

I stedet for å hisse seg opp over det burde folk heller la logikken styre. Og spørre de vise om råd. Begge pleier å svare. Nå har jeg sluttet å lese HO så jeg vet ikke om Me er der lengre. Men Nofun er jo her! Og alltid hjelpsom 🖒😃

Eksempler på spørsmål dere kan stille er f.eks. følgnde.

• Hvor finner jeg oversikt over opsjoner som utløper?
  • Hvor sannsynlig er det at ansatte velger å selge i stedet for å beholde aksjene?
  • Hvordan pleier kursen å reagere på at ansatte selger aksjer fått som bonus gjennom opsjoner?
  • Har resultatfremleggelse noe med timing av opsjoner og ansattes salg av aksjer å gjøre?
  • Hva betyr “silent period”.
  • Hvem kan mye om dette? Er “jeg” (som i du) en av dem eller bør jeg søke råd fra andre her på forumet i stedet for å lange ut mot selskapet etter jeg har tapt penger?
  • Hva kan jeg gjøre for å forstå sammenhengene bedre?
11 Likes

Kjipe greier @anon91440261. Lykke til, kom deg videre og ikke gjør noe overilet. Velmente ord.
Lykke til.

2 Likes

Selv om man har kontroll på opsjoner, er det vanskelig når de har 12mnd+ på å utøve dem. Da må man bare holde seg ute av aksjen for dette kan skje nesten når som helst. De er ikke fri for opsjoner enda.

1 Like

Dette er et viktig poeng. Det er ikke alle som sitter med 100000 i cash klare til å kjøpe aksjer i eget selskap. Da kan det nok være greiere å bare ta ut gevinsten i cash som bonus for all innsatsen de har lagt ned det siste året

2 Likes

Godt poeng, spørsmålet mitt var egentlig hvorfor de gjorde det nå. Hvis det var opsjoner som utløp, så er det en grei forklaring. Ellers kan det bli sett på som risk-management, men den forklaringen liker jeg dårligere.

Bra innlegg generelt og selv om det hadde vært en bra trade å selge på 2,8 - 3,1 og kjøpe seg inn på 2,45 (og nedover?), så er det ikke noe jeg taper nattesøvn på. (Og WTF med menn/damer som har et forhold på si i stedet for å bare si i fra at det ikke funker når det ikke funker.)

Anyway, sa det tidligere, og jeg kommer nok til å kjøpe ved videre fall i kursen. Risk/reward blir bedre jo lengre ned vi kommer, så da er det mer aktuelt å ha en større beholdning. Xbox-salget og Steam-salget av CE ser ut til å ha falt skikkelig av så det kan nok bli en lignende periode som i slutten av mai hvor markedet ble veldig negative til Funcom.

Risikoen ser jeg på som vesentlig redusert i Funcom nå som vi vet hvor bra SWL har gjort det og inntektene derfra nok blir vesentlige en god stund framover (vesentlig lavere enn i juli, men fortsatt vesentlig bedre enn før TSW til SWL overgangen). Jeg foretrekker to ben (SWL/CE) som gjør det bra enn at alt satses på ett kort (CE).

5 Likes

Hvis det er noen som er interessert i en fundamental analyse av Q3 inntektene til Funcom, så er det bare å bli insider https://beta.tekinvestor.no/t/inside-funcom/1552/1363 :wink:

2 Likes

Den faar mye hat i Facebook publiseringen, men foler generelt de folka paa Facebook er syykt negative alltid

Det twitter-innlegget får han jo til å fremstå som han har kjeftet utviklerne huden full, ikke akkurat hva du forventer av en leder. Hvis han mente noe annet, så hadde sikkert en forklaring vært på sin plass. :slight_smile:

1 Like

Regner med at ledelsen vurderte det som et greit tidspunkt i forhold til innsideinformasjon som foreligger og ga klarsignal til de som ønsket

2 Likes

Han elsker American Gods (som bildet er fra) eneste jeg veit… Det viser også ovenfor haterne at iallefall han ikke lar dette gå hus forbi, viktig med syndebukker og straff for disse. Samfunnet krever alltid at noen blir tatt, ikke så nøye hvem…

Helt enig, kvartalsrapporten ga veldig mye info som man kunne bruke til å anslå Q3, det eneste som manglet var noe konkrete salgstall for xbox. Samtidig, de går ikke ut med den type tall, noe jeg forstår godt.

50 Likes

HAHAHA, Bylos har god humor :smile:

2 Likes

Da fikk vi et godt svar på hvorfor han brukte opsjonene nå, og hvorfor han solgte aksjene.

8 Likes

Vel, det kan være en tanke å benytte seg av muligheten til å kjøpe aksjer når man kan, hvis man faktisk har troen framover. Det skal ikke så mye til for å havne i innsideposisjon, og da er sjansen plutselig løpt fra deg, og man får ikke lov å kjøpe.

Nå skal det sies at Bylos fortsatt har 150000 opsjoner til kr 1,09 og 150000 opsjoner til kr 2,56, så han lider ikke noen nød sånn sett. Jeg skjønner at han selger disse nå som de utløper.

4 Likes