Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

spararn, du tar ikke inn over deg historisk perspektiv.
*Siste to år har antall aksjer økt fra rundt 90m til 280m, og selskapet var med tærne ved stupet.
*Tidligere ledelse(ikke en del av Funcom nå) med innsiderhandel som de har vært i retten for i år.
*Flere spillutgivelser fra Funcom har prestert under forventet i deres historikk. Så tiltro til CE og SWL for eksempel er ikke veldig stor. Funcom har endret strategi og kuttet hardt på bunnlinja, så det som tidligere ville vært økonomisk tap, er altså nå suksess å regne uten at det trenger å være best i klassen.
*Selskapet har bare 2 kvartaler levert positivt på papiret nå. Det er ikke nok til endel problemer som de hadde i løpet av ~10 år før det?

Årsaker jeg tror står bak at selskapet er svært rimelig i dag, og kan bli verdt svært mye mer om de fortsetter å prestere over tid om du sammenligner med for eksempel Starbreeze.

6 Likes

Funcom må jo være veldig attraktivt å investere i per dags dato. Cash flowen er bra, gjelden er ikke så gale, det frynsete ryktet er i ferd med å bli sydd sammen. De kan lage gode spill noe de har vist med CE og SWL.

4 Likes

Absolut, jag köper det med den dåliga historiken. Men alla turnarounds måste ju börja någonstans, och det här verkar hittills väldigt lovande.

Redan har dom ett resultat för 2017 på över 6 miljoner USD och Q3 kommer säkert fylla på med ytterligare 1-3 miljoner USD. Sen kommer full release av CE på samtliga plattformar framöver vilket kommer bidra ännu mer.

Känns bara som att ingen tar resultaten och deras turnaround på allvar, “jamen det er jo funcom vi snakker om…” :smile:

Det är lite samma läge som Starbreeze innan Overkill kom in i bilden, då var det inte mycket som var roligt i det bolaget. Nu är det annat läge (även om det går åt helvete med aktiekursen för tillfället men det är en annan sak :wink: )

7 Likes

Q3 vil dra inn langt mer enn 3 musd :wink:

SWL drar inn 15 - 30 mnok (ref. @Christian), så kommer Xbox salget av CE på si 200 - 300k (ca. 250,- i inntekt per salg - 12,5 % til Microsoft), som gir 50 - 75 mnok.

Ca-ching.

5 Likes

Ja du ser… redan där har vi isåfall över 10musd i resultat efter 3/4 kvartal.

Kursen skulle utan problem kunna dubblas nu utan att för den saken vara övervärderad och dyr om man ser på hur andra spelbolag är värderade.

11 Likes

IMG_0195

6 Likes

Steg ett på vägen är nog kanske att stänga ner HO forum. Har fan aldrig läst så mycket skräp på ett och samma ställe. Att det finns en sån stor grupp människor som ägnar timme efter timme med att smutskasta ett bolag/aktie trodde jag fan inte. Dom är ju helt toxic hela bunten.

Nåja… en vacker dag kanske vi får se lite uppvärdering! Hoppas den kommer snart…

9 Likes

Ikke glem:

E24 “Funcom betaler for falske analyser —> SE AKSJEN STUPE LIVE HER”

Hegnar “Funcom er en tulleaksje, og selskapet tjener ikke penger!”

DN “Alle Funcom-aksjonærer er idioter”

NRK “Johnny Depp lager TV-serie på norsk SPILL-FLOPP”

13 Likes

Sant… Norsk finansmedia verkar snarare håna och skratta åt ett norskt spelbolag som faktiskt börjar bli en större spelare internationellt. Deras mantra verkar vara: “Norge ska fan inte syssla med spel, det är bara tull…” :roll_eyes:

7 Likes

Er det ikke olje, offshore eller laks, så skjønner ikke finans-Norge det…

10 Likes

Finans-Norge må nok få det inn med spiseskje… Funcom må ha mcap i milliardklassen for at dem skal innse det

Bare å sende noen stikk til godeste tomnordnet på twittern :smiley:

2 Likes

Ikke bare bear-tolkning av tallene, men han bruker jo helt feil tall også? Det var jo 3014 reviews for 3 dager siden, ikke 1074 som han skriver :joy:

Han finner ikke noen statistikk på hvor mange kjøp det er pr review, men der har vi heldigvis noen som har samlet på data for CE på PC, og der ligger det på ca 60, ikke 25 som han regner med. Personlig har jeg tatt fingeren i været og justert det tallet ned med 25% for å ta høyde for at de med free trial kan legge inn review. Nå har jeg ikke noen tall for antall reviews på xbox vs pc da…

Du kan lese resten av den fundamentale analysen min her: https://beta.tekinvestor.no/t/inside-funcom/1552/1363

Momenter som har kommet til etter analysen er at inntektene nok er for lave, men at utgiftene skal opp tilsvarende pga hvordan lisens/ip penger blir håndtert. Jeg har også fått noen kommentarer på at SWL tallene mine kanskje er for lave. CE på xbox tallene mine er samme hva veldig usikre, men jeg vedder penger på at de er i nærheten. :stuck_out_tongue:

Konklusjonen er ihvertfall EAT (E-en i P/E) på 2100 TUSD.

3 Likes

Shorten er ikke oppdatert siden 30 august. Står på 0.78%.

Om dem oppdateres ved endring eller helt random skule vært moro å visst? :slight_smile:

Oppdateres kun ved endring

Dvs evt. inndekking i går oppdateres i dag?

Er det ikke 16.30 i dag da? Hadde håpet de hadde dekt inn mer.

15,30? 8 Teg…

2 Likes

La mer i det at kineserne er villig til å kjøpe opp deler av seadrill og at man fikk ett løft pga det…ja jeg vett. Hodet under armen.

1 Like