Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Fatter ikke at markedet ikke skjønner hvor stor suksess SWL har blitt…

Nevnte her tidligere at det er mulig vi har misforstått hvor stor suksess SWL er.

July revenue estimat, er før steamcut kom, og når hypen tilsynelatende var på topp. Noe som kan bety kraftig redusert inntjening fra og med august.

Kraftig redusert, bundel kom jo ikke før 31.juli. Var jo på top sellers i mange dager… Tror August var minst dobbelt så bra som Juli…

Det har jeg trodd også, samt steamdb antyder samme. Men det gjør altså ikke googletrends. Og steamcut var ikke en andel av July hypen, men er altså inne og tar 30% fra de bundlene du refererer til. Jeg har ståltro på Funcom, men heller mer mot 3m usd fra swl til q3, enn 6-8m usd som jeg gjorde ved første blikk.

For all del, kan ta feil, og vil bli positivt overrasket, sitter på aksjer som skal få være der til ut i neste år er planen. Men vil advare mot at der er rom for en feiltolkning, som vil være av markert størrelse. Likevel, 3m usd inntekt fra kun SWL for q3 er svært Bull i forhold til dagens prising av selskapet så vidt jeg kan forstå.

Har du tallene lett tilgjengelig?

CEO forklarte dette ganske godt på presentasjonen. Alle MMO som går f2p får en voldsom boost i starten både på spillere, men også inntekter for så å falle ganske raskt tilbake en god del. Håpet er at inntekts-tallene stabiliserer seg på et høyere nivå enn før skiftet.

2 Likes

Såvidt jeg vet, så har in-game kjøp på SWL, selv når det blir lastet ned fra Steam noe Steam-cut. Det eneste det er Steam-cut på er bundelen med aurum etc.

Hvis man bruker google trends som tegn på inntjening, så ligger august på ca 66% av juli, før evt Steam-cut. Steam-cuttet for august burde ikke være all verden pga det ovennevnte. Google trenden for september ligger vesentlig lavere, men Funcom har jo lagt opp til at man blir “Patreon” som gjør at man betaler en fast månedlig sum for noen faste fordeler. Ettersom SWL er rimelig stort, så er det sannsynlig at mange ihvertfall er Patron i 3 mnd.

Her er google-trenden:

1 Like

Ett øyeblikk @h3nk1

meglerkart

1 Like

Det er røfflig 350k som har lastet ned SWL på Steam på ca, 6 uker. Det som blir spennende er om vi kan bruke google til å få korrekte nok antagelser på att aktiviteten og inntektene ble redusert i omlag samme tempo.
Bare ett spørsmål, etter release av SWL på Steam så kastet jo div spill forum og gamingsider seg over spillet. Kan det være att de som var interessert i spillet fikk infoen de trengte via disse nettstedene og derav ikke trengte å bruke google i like stor grad som før release på Steam?
350K på Steam + de som lastet ned fra Funcom, tro hvor pokkers mange som spiller SWl egentlig?

3 Likes

Min spekulasjon er at engangskjøp for å få inventory-space o.l. er ting du gjør første måneden, og gjerne henger sammen med google trends. Patron-medlemsskap er noe du skaffer deg samtidig, men Funcom fører det over de månedene det gjelder for. Jeg tror man fortsatt vil få inntekter fra dette noen måneder etter at google-trenden har roet seg.

1 Like

Husk at kjøp av Aurum er løpende, mange som twitrer om at de brenner kroner på det. Men er ca. umulighet å generalisere over tid, dog.

Takk. Dette er altså tall for aksjer i netto kjøp / salg?

Er fersk på dette gamet og lurte på om noe kan gi meg tips i forhold små trading, har investert en del i funcom og skal sitte long. La si at jeg har solgt 10k aksjer på 2,50, i forhold til kurtasje (0,049), på hvilket kurs bør jeg kjøpe tilbake aksjene for å tjene på dette? Hva er minstegrensen, snakke vi om 10 øre minst eller hva? Har prøvd å regne på dette, men ble ikke klokere. Noen som har noe tips på dette?

Tror det er bare Pareto som bruker 0,049% som kurtasjesats. I hva du skriver er kurtasjen 12.25 nok på ditt salg. Du er på minstekurtasjen på 49 her om det er Pareto du bruker. Med andre ord en kost på omtrent ~0,2%. For å selge ut og kjøpe inn betaler du kurtasje 2 ganger, så ~0,4%, 98nok.
Selg 10k aksjer 2,5 = 25000
Kjøp 10k aksjer 2,49 = 24900
Kurtasjekostnad 98, 2 nok fortjeneste til deg.

Kjøper du deg tilbake dyrere fordi aksjen ikke falt til din bid, så er tapet forstørret med kurtasjen.

Og siden du bruker pareto er det vel årsak til å tro at du ikke spør fordi du lurer. Det at du stiller spørsmålet formulert som faller så nær 1 øre endring som mulig er jo påfallende. :wink:

Tips på trading, er å unngå det for min del. Jeg har 30k i kurtasjeutgifter i fjor i kun NTF(bruker flere meglerhus) som er billigere enn Pareto. Og hadde gjort det bedre om jeg hadde sittet rolig i selskapene. Funcom kjøp rundt 1,2 og Nano på 27, Axa på 2,04, B2H på 12, TRVX på 7,9, STB 44. Alle kjøp jeg hadde tro på, og ønsket å sitte i, men solgte for tidlig. :wink:

Pareto er ofte billigere når du gjør større trader. på Nordnet slår % inn når man passerer 55k på en handel.
Hos Pareto Må man over 300k før % slår inn. Ofte mange som ikke får med seg det.

Desuten pleier de fleste å betale 39kr hos pareto og ikke 49

1 Like

Hvis du trader 10.000 aksjer og kjøper de 10 øre billigere tilbake, så tjener du jo 1000 kr minus kurtasjen på 80- 100 kr ca.
Klarer man effektivt å trade sånn over tid, med en overvekt av trader du tjener 10-20-30 øre pr aksje på? Sikkert noen som klarer det, men jeg tror de fleste taper på det. Ref. Studenten her som ville tjent mye mer på å sitte rolig med aksjene over tid.

2 Likes

Yes it is (8 tegn)

1 Like

Er nordnet jeg bruker (normal kurtasje) ser no at jeg har regnet helt feil på en enkel matte her :stuck_out_tongue:

Takk for hjelpen :blush:

2 Likes

Siste spm: Hva er kilden?

Sparebank 1