Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Virker vel sånn ca. Ikke noe krise/himmelferd enda ihvertfall.

Husk at hele børsen var ned denne morgenen. Kronekursen synker osv. Dette hjelper ikke akkurat Funcomkursen heller (selv om tallene ikke var uberbra, ut fra hva enkelte forventet).

1 Like

Tydligen var det helt enligt förväntningarna. Funcom kommer göra ett resultat för 2017 på vaddå, 90 miljoner?

Ska tydligen ändå värderas till 600 miljoner, även fast 2018 ser ut att kunna bli minst lika starkt som 2017.

Vad missar jag här? :blush:

3 Likes

Tallene er bare “dårligere” fordi det er en større investering i Bearded som folk ikke hadde regnet med.

Markedet er ikke betrygget. Det tar lang tid å bygge opp tillit vet du, men bare sekunder å ødelegge den. Med historikken til Funcom friskt i minne hos mange aksjonærer tror jeg det er først neste år du vil se høyere kurser. Ser ingen triggere her før Q2 2018 nå.

Ser ut som du glemmer 2 av de 3 triggerene i 2018. Sesong 2 av SWL og bearded ladies spillet. Begge deler er antatt Q1.

Tror ærlig talt SWL sesong 2 vil løfte kursen like mye som SWL launchen gjorde, altså lite eller ingenting. Når det gjelder Bearded Ladies spillet så har de ikke gitt noen dato på det? Er du sikker på at det blir 1. kvartal?

1 Like

Ved første øyekast synes jeg resultatet var litt skuffende. I løpet av presentasjonen fant jeg det positivt. Har derfor lagt inn en liten kjøpsordre.

De har utgiftsført en betydelig sum vedrørende et nytt spill.

Bearded Dragons Cooperation
o The cooperation announced on 23 June 2017 regarding development
support and publishing of a new game is underway
o The game is in the “tactical turn-based strategy” genre, to be released in
2018 for PC, with console launch to be evaluated later
o More information to be revealed when PR and Marketing activities are
initiated in late 2017
o This activity is part of Funcom’s strategy of releasing multiple game titles
per year, providing significant activities more often and building a larger
portfolio of products

Dette er det jeg ser etter. De følger strategien. Det kan bli mange gode inntektskilder i 2018.

CE-pc, CE-xbox, CE-ps4,SWL, Nytt spill, diverse gamle spill.

6 Likes

Forsto det sånn at dere forventet rundt 3 mill $, og alt under det var skuffende? Mulig jeg husker feil da. Men inkludert Xbox inntekter i regnskapet ble overskuddet 1 mill? Ikke akkurat hallelujatall…

Jeg tippet 3,2. Men det var to ting som jeg ikke hadde beregnet med. 1. xbox pengene så ikke kom. og investeringen i bearded ladies.

Hadde de fått pengene og ikke investert i bearded hadde de endt opp på ca 3,2musd i cashflow. mao helt innenfor.

Xbox pengene er vel inne i regnskapet for Q3 som de presenterte? Så da er det iberegnet vel?
Hvor mye investerte de i bearder?

1 Like

De er ikke i cashflowen, men de er i regnskapet.

1 Like

Se på EBITDA, eller cash. Dersom de har brukt 1200 TUSD på nytt spill er jo EBITDA egentlig 3000 TUSD.

Ser du på cash må du legge til utestående fra Microsoft.

Det gir 798 TUSD+ 1200 TUSD (brukt på nytt spill) + ca 2500 TUSD utestående mer en normalt.

Dersom du ønsker å se på EBIT må du ta stilling til avskrivningene. Er det samsvar mellom disse og levetiden til CE og andre spill ? Dette blir mer komplisert og jeg har ikke tid til det nå.

2 Likes

Jeg forventet revenue på 7,7 MUSD, det ble 6 MUSD, også ble Operating Costs på 4,2 MUSD ikke 3,1 MUSD. Dette er mao klart dårligere enn det jeg forventet. Noe av dette kan tilskrives Bearded Dragons som jeg ikke hadde regnet med, men selv om det er ført som en Operating Cost, så er det en investering i et produkt som kommer i 2018. Skulle likt å visst hvor mye det stod for. Tipper 500TUSD - 1000 TUSD. De har nok hatt endel høyere utgifter til lanseringen enn jeg har regnet med også.

Hvis man ser på cash flow, så endte den på 633 TUSD, men Trade receivables har økt med 1800 TUSD, og mye av dette er inntekter fra Conan Exiles på xbox, og utestående inntekter fra Paypal/HiPay (SWL). I tillegg så har short term liabilities økt med 1300 TUSD dette er til en hvis grad ubetalte royalties (de betales etterskuddsvis) og andre forpliktelser. Hvis man summerer disse, så får man et greit bilde av den faktiske cash-flowen, så 633+1800-1300 = 1133 TUSD. Estimatet mitt var en positiv cash-flow på rundt 2000 TUSD.

Alt i alt, et resultat som er en god del dårligere enn det jeg hadde håpet på, men så mente jeg også at aksjen burde ha ligget på 2,5 - 3,40 utfra det bedre estimatet. Kursen nå sett, i forhold til hva Funcom faktisk leverte, synes jeg er helt ok.

Personlig har jeg litt mye aksjer, jeg kunne godt tenkt meg et litt større handlingsrom, men det stresser meg ikke veldig hvis jeg blir sittende på aksjen fram mot Q2-lanseringen. Jeg tror Funcom først og fremst vil levere positive nyheter fram til da. De har jo f.eks. nevnt at de skal utvide kartet før lansering, så det ville ikke overrasket meg hvis vi fikk en utvidelse ala Frozen North i Q1 med dertil tilhørende Steam-salg. Hvis da ikke Funcom bestemmer seg for å kjøre det low-key, og heller vente med PR-en til Q2-lanseringen.

11 Likes

Takk for en oppklaring, er ikke lett å forstå disse tallene og hva som er iberegnet og ikke når folk sier helt forskjellige ting :slight_smile:

2 Likes

Det er ikke bare du som er forvirra! ( og det er før vi har begynt å prate om skatt! ) :smiley:

Christian: Du er muligens mer nøyaktig enn det jeg er.

Jeg tok ikke med valuta endringer (dette er + og minus) fra kvartal til kvartal. De 1300 TUSD i økt kortsiktig gjeld virker som det er mer enn royalty. De sa at royalty betales kvartalsvis, det er derfor rart med en så stor økning. Endel er muligens feriepenger. I så fall er det noe som er endret fra 2016. Den 30 juni 2016 var samme posten også 2000 TUSD. I q3 2016 var denne redusert til 880.

1 Like

Jeg er helt enig, økningen i short term liabilities er mer enn royalties fra salg, jeg tror bare de står for 4-500 TUSD av økningen. Jeg sendte inn spørsmål til Funcom om hva dette var, og de nevnte feriepenger som du også tar opp, og som du sier, hvis det er resten av forklaringen, så må Funcom ha endret måten de fører feriepenger på, for det stemmer ikke med tidligere år.

Om jeg skal gjette er deler av dette 3. parts bistand utover planlagt omfang til Xbox QA og AI i CE.

Sen är frågan hur de kostnadsför porteringen till ps4 (där är ju jobbet i full gång) samt samarbetet med Koch media…