Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

DEt kommer ingen nye spill i 2018 og det tror jeg bekymrer mange. VIrker også som mange tror CE er dødt. Dvs at full launch neste år ikke vil gi mersalg.

SWL er jo en joker, men spill fra 2012 er gjerne ikke så for markedet.

Viktigste er å gjøre et godt Q4. Få ut sesong 2 av SWL i Q1 og mer info rundt bearded.

1 Like

Så du menar att vi ska vänta till varje kvartal och kolla om den blir bra? :grin: då köper man aldrig aktier… i väntan på?
Tre jätte bra kvartalet och folk klagar iallafall… eee… siii… sååå

Att tänka att det pågår något spel med aktier då kan jag tänka mig…

1 Like

Spillet med Bearded kommer i 2018.

Jo mer håpløst det ser ut for mange, jo mer positiv blir jeg. Hver gang jeg ser at noen nevner ørkenvandring og kurser lant ned på 1,9-1,8 tallet jo mer smiler jeg. Hver gang noen ‘tar tapet’ på shareville jo mer bull er jeg. Bunnen er nære. Er er egentlig samma om kurden står i 1,6 eller 3,5 nå, selger ikke før neste år uansett. Folk kjøper denne aksjen med begge henda, bare den går opp, og det kommer så fort noen av gutta vil ha den opp. Før full launch av CE så blir det markedføring og hype, det er det Oslo børs trigges av. Hype om at det vil tjenes milliarde- kanskje - kanskje - kanskje . Så smeller noen på handel botene sine, så står kursen i altfor mye, akkurat som den nå er altfor lav.

12 Likes

Full release CE tycker jag man bör se som ett släpp. Kommer öppna upp för ny intäkter beroende vilket monetary system de väljer sen. (Dlc, crates etc).

1 Like

Enig i at det fort kan smelle - men tror det betinger at det blir en uventet nyhet, type at et fond kjøper seg inn eller at det begynner å svirre oppkjøpsrykter.

Endte opp med å selge aksjene jeg kjøpte på torsdag forrige uke. Det realiserer også tapet på aksjer kjøpt på vesentlig høyere kurset, så greit skattemessig. Så kan jeg overføre til ASK.

Sitter fortsatt med en god slump aksjer og har tenkt å drive med litt bunnfiske, så får vi se. Satser egentlig på å få kjøpt tilbake aksjene billigere, men kan jo hende vi får nyheter om Bearded Dragons prosjektet tidligere enn forventet. Som jeg tolker det, så har markedet null forventninger til det.

2 Likes

[quote=“Axelrod, post:11214, topic:1533, full:true”]
Folk kjøper denne aksjen med begge henda, bare den går opp, og det kommer så fort noen av gutta vil ha den opp.[/quote]

Funcom i et nøtteskall dette. Det er når den først har gått 20-30%, at folk begynner å kjøpe. Deretter er det som en pistolduell i det ville vesten. Hvem av de store trekker først (selger en stor post på topp)? Og vips så begynner skrekksalgene på vei nedover. Så er det tilbake til start :laughing:

4 Likes

Ja, det er synd at det skal være slik, før når spillene ikke ble noen stor økonomisk suksess var dette en naturlig kursutvikling, at den er slik nå når spillet CE er en stor suksess er synd for langsiktige spillinvestorer.

1 Like

Absolut, PS4 kommer bidra med en enorm marknad. Per juli såg marknadsfördelningen ut så här:

image

PS4 är mer än dubbelt så stor som Xbox. I tillägg får PS4-spelarna direkt tillgång till ett färdigutvecklat spel (inte EA). Det ger en mycket bredare potentiell köpargrupp då folk är mer försiktiga med att betala för spel som inte är färdigutvecklade.

Det sistnämnda gäller även fullversionen på PC/Xbox givetvis…

5 Likes

Og ikke minst, PS4 spillerene slipper buggy start fordi funcom har lært :wink:

3 Likes

Jeg tror mye av inntektene fra Xbox etter lansering vil komme fra folk som kjøper det retail. Markedsandelen for retail-kjøp er vel fortsatt rundt 40-50%. Etter bidrag: PS4 digitalt, PS4 retail, Xbox retail, PC digitalt, xbox digitalt.

2 Likes

Ja, pendeln är på väg att svänga över men ännu är det fler som köper fysiska kopior av spel än digitala. Orsaken kan vara att på PC är det större konkurrens bland digitalförsäljarna. Det innebär pressade priser.

På konsoll är oftast de digitala versionerna av ett spel 25-30% dyrare än
fysiska kopior.

2 Likes

Möjligheten på PS4 är som jag ser det enorm. Är spelet av god kvalitet till release så finns det en stor grupp potentiella köpare i PS4. Med riktig marknadsföring och fokus från marknaden genrellt så kan det blir stort… Väldigt stort.

3 Likes

Vid Xbox lanseringen körde de ingen större marknadsföring. Sen är retail betydandr för konsoll. Sen är priset något högre tycker de känns lovande

1 Like

Sist jeg sjekket, så var det ca 50/50 på konsoll, og 80/20 digitalt/retail på PC. Det kan godt være det er 60/40 digitalt/retail for konsoll nå, tallene jeg så på er ca et år gamle nå.

CE salget ved slipp var en enorm suksess, men CE utviklingen fra spillernes side må man kunne inrømme er under par. Selv for et ea-spill. Om det er dette som tok kursen fra nesten 6kr til 2kr er jeg mer usikker på.

Kursen steg i utgangspunktet til 6kr fordi folk er dumme. Så forlot alle traderene aksjen og litt etter litt slikket folk sårene og tapene sine. Er egentlig ikke så mye mer avansert.

De heldige gikk inn på 1-2kr og tjente gode penger. De uheldige kom inn på 4-6kr

2 Likes

Noe av problemet var også at CE startet veldig lavt nede, la oss si på 20% polish. Nå er det kanskje på 60%. En enorm forbedring, men fortsatt dårlig. Problemet på xbox var at de også startet på 20% polish, de er nå kanskje på 50%. Det syntes Funcom var langt under pari. Funcom har også manglet endel verktøy for å gjøre det lettere å få rapporter om feil og for å få tilbakemeldinger fra brukerne om hvilke feil som er viktige å prioritere. Dette er hovedsakelig på plass nå.

Funcom har en veldig vanskelig balansegang, ettersom de hele tiden legger til nye features. Dette er også en av årsakene til at det er blitt introdusert såpass mange nye feil. I perioder, så har de ikke hatt fokus på polish, men features, og det har medført at i noen perioder, så har nok spillerne følt seg ignorert.

Utsettelsen til Q2 er nok et direkte resultat av at Funcom forstod at den tekniske kvaliteten på spillet ikke kom til å bli god nok med en Q1-lansering.

4 Likes

Jepp, derfor Playstation er den beste plattformen for gaming.

*Jeg skal kjøpe CE på PS4.

4 Likes