Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det finns inga facitsvar, bara estimat så vitt jag vet? Guerilla gick ut med salgstall för Horizon: Zero Dawn tidigare i sommar vill jag minnas. Det spelet är exklusivt på PS4 och c:a 30% av försäljningen hade varit digital vid den tidpunkten (c:a 3,5 millioner sålda). Det är ett förhållandevis nytt spel och ger en ganska bra indikation tror jag.

Mycket av försäljningen i exempelvis Playstation Store är spel som är på tilbud, diverse gratisspel osv. För att jämföra potentialen för ett nytt spel utan rabatter tror jag det ger en bättre bild att jämföra med ett annat spel som inte varit på tilbud digitalt ännu (som exempelvis H:ZD).

Men när det är sagt så rör vi oss ändå mot att försäljningen sker digitalt. Att kapa bort distributionsleder bidrar till förbättrad bunnlinje och bör i utgångspunkten också ge bättre pris mot konsumenter. Det tror jag vi kommer se framöver

Edit: H:ZD har varit på tilbud, men inte innan Guerilla gick ut med salgstallen vid 3,5M sålda

2 Likes

Husk å oppdatere denne da folkens @funcom
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jnwTyNBZSlT1KpooQSMmtXxKPtm4_7D6qd8nvLRMoTo/edit#gid=0

3 Likes

Veldig interessant, det skulle jo tilsi at Conan Exiles på Xbox kan selge bedre enn jeg har regnet med som retail i Q2 2018.

2 Likes

Det skulle kunna innebära det ja… Som sagt så tror jag det beror mycket på prisbilden. Funcom har bekräftat att priset skall upp till release, skulle gissa att det innebär ett digitat pris på strax under 600 NOK (598 är en klassiker). Retail skulle jag gissa att det säljs för 498 NOK.

Som en jämförelse till så kostar Wolfenstein: the new colossus 639:- i Playstation Store. Jag köpte spelet på Power för 498:-. Då är troligtvis marginalen till Funcom något lägre, men man ska inte räkna bort fysiska kopior som ett medium. Sett till antal sålda så ligger det en stor potential där.

Men “allt” är beroende av prismodellen som Funcom väljer. Blir spännande att höra -de skulle ju släppa den nyheten innan året är slut

1 Like

På digitale salg, så betaler de ca 30%, på retail så blir det vel ca de samme 30%-ene til distributør/butikk, mens Microsoft/Sony skal ha rundt 10-15%. Såvidt jeg vet, husker ikke kilden min akkurat nå. :wink:

Jeg forventer samme prising av Conan Exiles som ARK har, dvs 59,99$ på konsoll (digitalt/retail) og 49,99$ på PC (digitalt/retail). ARK solgte bedre, utfra omsetning etter at de gikk ut av EA og satte opp prisen fra det samme som Conan Exiles selges for nå.

Fant denne, som gir litt andre tall en det jeg ga ovenfor:
https://www.forbes.com/2006/12/19/ps3-xbox360-costs-tech-cx_rr_game06_1219expensivegames_slide_1.html#2c0d39867d06

3 Likes

Utfordringen på retail på “småspill” er at de faller kjapt i pris. Starter på 499-549 så ned i 299 etter få uker

1 Like

Det tapet tar vel ikke FC? Er vel mer butikker som har bestilt opp større parti enn etterspørselen tilsier og vil selge unna?

1 Like

Enig der, kjøper CE på PS4 jeg og. Kanskje man kjøper litt Funcom utpå neste år og rir hypen før full release? :slight_smile: :money_mouth_face:

1 Like

Hadde gjort seg med et innsidekjøp nå :roll_eyes:

1 Like

Får bare smøre seg igjen

2 Likes

Sitter och leker lite med potentiellt releasedatum för CE till alla plattformar. Funcom har vid ett flertal tillfällen tryck på hur viktigt det är att hitta ett releasefönster där man får så mycket fokus som möjligt från marknaden. Man vill undvika att släppa ett spel samtidigt som en AAA-titel; dels har folk inte råd/tid att spela men man drunknar också i all information som AAA-titeln ger ut på marknaden.

Ser man lite i spåkulan så ser 2018 ut så här (vad man vet idag):

image

Skall man rangera dessa så bör CE till varje pris undvika Red Dead Redemption 2. Det är i princip lika med ett misslyckade innan spelet ens har kommit ut. Sen är Rockstar ganska kända för att försena sina releaser. Men nu har de redan gjort det en gång med RdR -jag tror inte det händer igen.

Med den information som föreligger idag så skulle jag säga att tidigt april vore bästa timingen för Funcom och CE. Vad tror ni andra? Är det några stora spel jag har missat?

3 Likes

Du har fått med de viktigste. Her er noen til:

Kingdom Come: Deliverance 13.02.18
Shadow of the colossus: feb. 2018
A way out : early 2018

Disse har ikke fått dato:

Darksiders 3: TBC 2018
Metro Exodus: TBC 2018
Detroit: become human : TBC 2018
Final Fantasy 7 remake: TBC 2018

Disse er annonsert men kommer nok ikke i 2018:

The last of us part II : TBC
Beyond good and evil II: TBC
Cyberpunk 2077: TBC

Jeg tipper God of War kommer i mars / april. De andre titlene i serien har kommet i denne perioden.

2 Likes

I Q3 snakket det også om store spillermesser. Pressen opptatt ect… De er sikkert ikke alene om å tenke sånn…

Hey hey! Far Cry 5! :+1::+1: Da blir den og CE kjøpt på PS4 neste vår :slight_smile:

2 Likes

Føler på meg at det er en dump & pump på gang :joy::joy:

3 Likes

Da nærmer det seg igjen adventstid, eller tid for å eie Funcom som jeg kaller det med julerally pga. opptakt til launch 2018 :slight_smile: God jul!

6 Likes

Jeg har en god følelse for Funcom nå. Jeg bare sier det.

2 Likes

Kan ikke helt se grunnen til at den plutselig skal opp nå. Aktørene som har solgt denne ned vil nok teste 2 ettertrykkelig og mulig få den enda lenger ned.
Er for lite av nyheter som kan gi denne en kraftig boost.

Du har virkelig endret deg etter at du solgte

Det er vel ofte en grunn til at man selger, ikke tro på stigning i nærmeste tid for eksempel. Tror nok den går en del på hypen før full release da.

1 Like