Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Det tror jeg ikke men du kan jo håpe :wink:

1 Like

Rent fundamentalt, så ser det jo ut som Funcom går i riktig retning?

  • Økt omsetning
  • Økte marginer
  • To produkter som de tjener penger på samtidig (SWL/CE)
  • Diversifisering (Bearded Dragons-investeringen)
  • Profit på 7 376 TUSD hittil i 2017, mest sannsynlig litt ned etter Q4, så kanskje 6500 TUSD for hele 2017
  • Pipeline for 2018 med en større utvidelse til CE og en mindre til SWL
  • Antatt 1-2 spill i 2019
  • Antatt 0-1 spill i 2020
  • Hvis man ser bort fra lanseringskvartalene, så er operating cost på rundt 2 MUSD, så en ganske trimmet organisasjon.
  • Ledelse som virker veldig kompetente når det kommer til viktige besluttninger (lanseringstidspunkt, time-to-market, etc)
  • Attraktiv arbeidsgiver
  • Har gått fra å kun levere til PC til å levere på PC, Xbox og PS4.

Det jeg synes Funcom har å jobbe med er QA og oppfølgingen etter lanseringer, de kuttet til beinet, og det synes.

Fullt utvannet rundt 330m aksjer, null gjeld i såfall og kurs på 2 kr = 660 MNOK i mcap. Med beregnet 54 MNOK i earnings, så får man da P/E på 12. Det kommer litt an på hvordan det går med skatten. Hvis man regner 22% skatt på hele beløpet, så blir det ca 45 MNOK og P/E på 15.

Jebsen har 3-4 MUSD (?) i et konvertibelt lån med 0,55 NOK (?) i vekslingskurs pr aksje og gjelden utløper 31.12.2018, og hvis han ikke har tenkt å by på hele selskapet, så må han selge før han konverterer. Jeg ser ihvertfall for meg at en større investor kan finne på å ta en bit av den kaka.

Alt i alt, så synes jeg det fundamentale ser bra ut, det eneste unntaket er at Funcom er i spill-bransjen og de er så små at en dårlig lansering av CE på PS4 i Q2 vil påvirke selskapet sterkt negativt.

Tror du vil treffe her, Q3 ble ikke fundamentalt sterkt nok til at Funcom skal bryte opp av den negative trenden.

9 Likes

Jepp jag er klar over att funcom går i riktig retning. Men selskapet er fortsatt dyrt på papiret. Att det går i rett riktning er det ingen tvil om. Det var ikke det min kommentar baserte seg på heller.

Sen att de høster nærmere 290 millioner aksjer på markedet … det går ju ann att diskutere.

2 Likes

Hvis du justerer antallet aksjer så må du også regne bort rentekostnader som har belastet resultatet

1 Like

Hvordan ligger dere an med “regnskap for dummies” @holmes og @Christian ? :smile:

1 Like

Hva er det som gjør dem dyrt på papiret, fundamentalt sett? Jeg spør rett og slett fordi jeg ikke ser det selv. Teknisk, så har aksjen oppført seg som du har forventet, så hvis du mener Funcom er svake fundamentalt sett også, så setter jeg pris på en utdypning. :slight_smile:

Tror det er ca 3,5 MUSD med 3,5% rente, så 122TUSD i året? Nå hadde de større gjeld tidligere i år, så kanskje 200 TUSD?

1 Like

Men vi kan snu på det. Funcom leverte sin rapport 15 November. Siden dess har aksjen falt ~12%. Og det var funcoms beste kvartal noensinne, så åpenbarlig er det ikke bare jag som synes selskapet er dyrt. Noen eller flere aktører hadde tydelig litt for høye forventinger. Tror absolutt funcom kan bli ett turn around case om de fortsetter prestere. Men ikke nå.

1 Like

Så din fundamentale vurdering går ut i fra endring i kurs? Blir ikke det en teknisk analyse? Funcom sitt beste kvartall var nok Q1, ikke Q3. :slight_smile:

Well en kurs nedgang reflekteres i den fundamentale utviklingen. Er aksjen for lavt vurdert går kursen opp og vice versa.

Q3 var best om vi prater vinst og oms:

Men ting går i riktig retning så om noen kvartal kan jag tenke meg selskapet går mye bedre.



3 Likes

Vi prater om to forskjellige ting, du snakker om de fire siste kvartalene, jeg snakket om ett kvartal.

Ett selskap vurderes ikke utetter ett kvartal, de vurderes i sin helhet. Hvordan har det gått for selskapet, og hvordan kommer det til å gå. Det er derfor vi har disse verdiene. Og i sin “helhet” har funcom bedret seg, og kommer mest sannsynlig bedre seg fremover.

Kan godt hende jag misstolker deg, i så fall får vi skylde på svorsken.

Først og fremst kommunikasjonsproblemer ja. :smiley:

For mindre spillselskap så får man fort flere elendige kvartaler på rad før man får et par som går virkelig bra. Det er selvfølgelig viktig å se på mer enn bare det siste kvartalet, man må jo se på det i sammenheng med hva selskapet har drevet med.

Flott diskusjon, men ikke teknisk analyse dere holder på med :stuck_out_tongue:

Bra vi er i småprat-tråden da :smile:

4 Likes

Bagger sier han har tett på 5 millioner aksjer nå. Og at han har solgt et selskap av børs, og skal øke…:wink:

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2417852

Haha, snakk om skivebom!

3 Likes

Aaarh. Gått flere måneder uten å klikke inn på HO. Så legger du ut en link… :sweat_smile:

5 Likes

Hvordan er det mulig å ta ham seriøst? Hvis han hadde 5 mill hadde man vel sett det på aksjonærlisten? (Som jeg ikke har sett på altså, forgive me hvis jeg tar feil).

Man kan ha aksjer i forskjellige selskap etc

Er flere måter å skjule seg fra listen på og han har absolutt “muskler” nok til å snakke sant, men jeg skal ikke si han gjør det :wink:

2 Likes