Dette begynner å ligne svært mye på fjorårets oppgang☺️
Noen som har en formening om når eller hva som skal til for at belåningsgraden på Funcom aksjer blir revidert?
DnB har, sist jeg kikka, kun 30%
En revidert (høyere) belåningsgrad vil være en viktig indikator på at Funcom oppfattes som mer seriøs og kan, om ikke annet, indirekte, innvirke på kursen.
Absolutt. Hadde jeg kunne belånt så hadde JEG klart gjort det.
Revidering gjøres i ny og ne. Hos Pareto gjøres revidering av hele listen samtidig. 30% på funcom er Bra, Nordnet og Pareto har bare 20% sist jeg sjekket.
Tviler på vi ser høyere belåning på en stund.
Absolutt. Hadde jeg kunne belånt så hadde JEG klart gjort det.
Du kan belåne, du må bare signere en lånekontrakt og en kredittkontrakt, tar det ca 40sekunder.
Hvordan fungerer belåning? Skjønner at hvis jeg har 1.000.000 i Funcom så kan jeg låne og kjøpe for 300K med 30% belåning , men hvordan fungerer det mtp tilbakebetaling og renter?
Først må du ha en låneavtale som gir en ramme. La oss si at du får en ramme på 500k. Det vil da være MAX mengde penger du kan låne.
Så kjøper du funcom aksjer til 1mill kr som kan belånes 30%. Det betyr at du ved å bruke de aksjene som sikkerhet kan låne opp til 300k å handle aksjer for.
Når du har har kjøpt aksjer for 300k til.
Vil verdien være 1,3mill og du kan låne enda mer.
Rentene trekkes automatisk dvs at tilgjengelig cash blir mer i minus. Blir minusen over 500k som er rammen får du mail eller telefon med beskjed om å skyte inn mer penger.
Edit her kommer litt bilder.
Her har jeg belåning på Paretokontoen og jeg er 70k i minus. Dvs at jeg har trukket 70k på den rammen jeg har.

Edit 2 : Hos Pareto betaler man rente pr måned.
Sånn ser det ut.
Motstand på 3,24, men godt momentet i aksjen nå, så godt mulig den ryker. Det er ikke bare de samme som kjøper og selger lengre.
Skjønner, takk for gjennomgang!
I SKBN har Funcom 20% og GIG og Nano 50% belåningsgrad!
Merk viktig ting. Om du kun har aksjer i et selskap på kontoen blir ofte % halvert!!!
Viktig å lese vilkårene
så slipper du likvideringsmail.
Ikke noe stress i DnB
dog må dere ha god økonomi så dere kan få kreditt 
Men det er viktig å være klar over at du bruker verdien av aksjene dine som sikkerhet og at ved kursfall vil banken tvangsselge aksjer (det begynner vel strengt tatt med at de ber deg selge selv) slik at de sikrer sitt utlånsbeløp.
Jeg hadde dessverre den mer enn tvilsomme gleden av å befinne meg i den situasjonen med aksjer i REC for noen år siden, da kursen ble halvert over natta. Og siden har det ikke fristet særlig å gjenta det stuntet. Tapte en god del der gitt.
De tvangselger ingeting før de har snakket med deg. Om de ikke får kontakt kan de tvangselge. Normalt er å overføre mer penger til kontoen for å slippe salg
Hos IG Trading kan man ha opp til 300K Funcom-aksjer med 25% EK. Deretter 40% EK.
På egen risiko.
I mitt refererte tilfelle var summen for stor, belåningsgraden for høy, selvbildet enda høyere og jeg var nødt til å starte nedsalg.
I ettertid ble flere ting redusert, selvbildet mer på realistisk pygmenivå.
Du har sikkert rett i at de (helst) vil snakke med deg, men mener at det ligger en klausul der om at utåner står veldig sterkt til å sikre seg.
Mener dette er viktig å ha i bakhodet for den som vurderer belåningsgraden.
Jeg kan vanskelig se for meg et plutselig kursras i Funcom per i dag, så kanskje burde det vurderes.
Men da med aktiv trailing stop loss
Ouch ;/ det er kjipt ja.
De har klausul hvor de kan nuke deg ja. Og om aksjen er i frittfall gjør de nok dette. De gangene jeg har vært over har jeg fått mail + telefon.
Skal skrive en guide senere ikveld rundt temaet, skal ta med likvideringsbiten. Takk for infoen.
2,60 er sementert med panser nå skulle man tro.
Hva mener dere at de ekstra 80 mill som de får inn skal brukes til? Nyheter rundt dette kan dra denne fort opp i 4.
Tror dem allerede har funnet et prosjekt for de 80 mill. Tipper et nytt spill 
Kommer nok ikke nyheter om de prosjektene kommer før Q2.
Mellom nå og da har man uansett Skjeggete damer og SWL sesong 2 og sansynligvis CE full launch
Før Black Thursday hadde jeg belåning aksjene mine. Da tror jeg satsen var 50% på funcom. På Black Thursday ble funcom kursen mer enn halvert, og jeg solgte unna alt annet for å dekke inn. Dagen etter at jeg hadde fått ordnet nok penger til å ikke bli tvangssolgt justerte skandiabanken belåningssatsen på funcom til 20% og sendte mail om at jeg hadde til klokken 1400 dagen etter med å dekke inn. Jeg pratet med de og fikk tre ukers utsettelse. Etter det har jeg vært litt forsiktig med belåning av aksjer. Det er nesten bedre å bruke kredittkort, for da blir du ikke tvangssolgt. Men jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det heller. (jada, jeg brukte kredittkort etter Black Thursday jeg også)