det sier du
All strømming begynner kl. 16 på mandag norsk tid. Og spilles slippes kl. 06 norsk tid på tirsdag og da er det kvelden på USA vestkyst. Så tilbakemeldinger fra enkeltspillere vil komme inn utover tirsdag formiddag. Og salgstall vil først bli synlig etter noen dager slik jeg forstår det.
De som fikk se/høre “glippen” av en strømming på fredag kastet seg over kjøpsknappen, det vistes på kursen.
Vil kursen for første gang i historien på utgivelsesdagen overgå det som er antatt hypetopp tidligere i uken rett over 4 kroner? Jeg tror det. De som skulle ut er ute. Å se spillet på en kvalitetsstream og spille selv vil gi en aha-opplevelse for mange. Og mange vil gjøre seg antakelser om salgstall deretter. Jeg tenker også på når slippdato for Xbox One kommer, kanskje melding om dette kommer i feb/mars. Med gode salgstall da på PC blir det gøy å være i Funcom.
Listeplasseringen på steam sier veldig mye.
@BillyP Godt innlegg. Er i stor grad enig med deg. Det som jeg synes er vanskelig er mcap vs. salg. Hvilke salgstall skal til for å forsvare mcap på 1-2-3 mrd. osv.
Vet en del prises på det som ligger i pipe, men siden vi ikke enda vet hvilket nytt (nye) spill de kommer med i år / neste år, så vil jeg si kursen i dag bør gjenspeile mye av forventningene til salgstallene til CE.
Tror ikke noen vet eksakt kurs viss dette viser seg og være en hit og selger x mill eksemplarer ! Breakeven kurs ligger vel mellom 2-2.40? 350 k solgte? Syns og ha lest dette fra tidligere diskusjoner her inne ? Selger det 3 mill så bør vi jo se kurser som tilsvarer blanding av tsw og AOC ? Men dog fully diluted! Så noe lavere kurs!?
Edit: da er det jo ikke forventninger der prises på men faktisk salg og cash på bunn!
Bra fråga vad som motiverar börsvärde, vad som är positivt med Funcom och Conan exiles är att dem inte har en förläggare dem måste dela vinsten med, det är steam som tar 30% enligt rykte och sen motorn UE4 som tar 5% , Starbreeze delade ju sina pengar med steam och 505games som hade varit med och lagt in en rätt bra slant i bolaget, det betyder att Funcom kan tjäna väldigt mycket pengar om nu spelet slår så hårt som jag hoppas på, sen på intervjun så pratades det om ett annan Conan spel men som ingen vet ngt om, kan det bli ett singleplayer äventyr?
Break even ee litt difust. For å dekke utviklingen frem til nå trenger de ca 250k solgte. Men spillet skal jo utvikles minst et år til
Du vet han som deler ut nøkler svarte en på twitter at CE kommer til Xbox i mars? En som fanget det opp her noen dager siden
Det var testing?
Vanligvis er eg glad for begrenset nett tilgang på hytta, men eg kommer stort sett inn, selv om det tar litt tid, denne gang har det ikke vert mulig, så nå måtte eg ha meg en køyretur for å sjekke skuttkurs.
Utrolig bra med sluttkurs over 3kr, da ligger Funcom solid til i en stigende trend, kjempe bra, håper på en bratt reise, og at reisen blir lang, med gode salgstall som igjen vil genere inntekter nok til å produsere flere gode spill for fremtiden
På tide å kjøpe deg en softis og insider igjen
Kurs 2-2,40 på breakeven salgstall 350,000?? Det regnestykket bør du komme opp med. Jeg tror kursen endel høyere på 350,000 solgte copies
IP royalties må de nok betale, men denne avtalen er ikke kjent.
Jeg har ingen regnestykke på det men det er bare fra det jeg mener og huske fra tidligere spekulering før prisen ble offentliggjort ! Skal være noe om det høyere opp i tråden her! Som sagt i det jeg skreiv ovenfor , dette er noe jeg mener og ha lest!
Det er ingen fasit på hvordan noe prises. Markedet kan prise selskapet til P/E 9 i lanseringsåret som Starbreeze ble priset med, eller det kan prises inn masse optimisme og P/E 100. Det eneste du kan velge er hvilken pris du selv ønsker å gi, og det er riktig å kjøpe eller øke, og når du mener det er riktig å selge eller vekte ned.
Et viktig poeng her er vel at om Funcom klarer å overbevise om at de nå er i stand til å lage spill som funker kommersielt så stiger også tiltroen til fremtidig prising.
Minner mye om prekommersielle biotech, mange har en lang pipeline av produkter, men om ikke første kandidat lykkes så blir prissettingen av pipe veldig lav.
Noe jeg stusser litt over er prising av Funcom i forhold til tidligere launches. Da tenker jeg mest tilbake til 2008 og Age of Conan. Etter hva jeg husker så var Funcom priset til rundt 2,5mrd på det høyeste.
Ved hypen så håpet Funcom på 1 million spillere, spillet skulle bli en wow-killer. Hvis vi tar utgangspunkt i 800 000 spillere, at spillet kostet 500,- pluss 100,- per måned, at hver spiller betalte for 6 månedsabonnomenter i snitt, så dro Funcom inn 880 millioner.
Utgiver og Conan IP tok 50% av det, så Funcom satt igjen med 440 millioner.
For å få en tilsvarende inntekt totalt sett (880 millioner før steam/IP/etc.) så må Funcom nå selge 3,5 millioner spill, tilsvarende Ark suksess. Her er altså potensialet 3 gangern for Funcom kursen hvis Funcom selger som Ark og man sammenligner med tidligere kursutslag.
Jeg klarer ikke helt å se hvor folk får ville kursmål fra om at Funcom skal bli verdt 5, 10, 20 milliarder over natten. Ja, Funcom hadde store utgifter tilbake i 2008, og jeg forventer at de kommer til å få større utgifter om de skal ta en suksess CE videre også. Bottom line er at MMO-salg tilbake i 2008 ga mye bedre inntjening per spiller, og man trenger millioner på millioner av spillere for å forsvare tilsvarende kurser selv med høyeste pris $29.99 for CE.
høyeste mcap i funcom var 2,8mrd. Det var i 2008
Dette med market cap er det skumle. Jeg mener en market cap på en milliard priser inn betydelig suksess for CE samt fremtidig potensiale, samtidig så er den en god del å gå på i hva markedet er villig til å prise, når en ser Starbreeze er priset til 4 milliarder.