Kva tenkjer de om den her?
Føler det blir helt feil å sammenligne med SB . Det er bare å se på hva de har solgt av PD2 og DbD og itillegg har de 2 spill som kommer i år som sannsynligvis vil selge like mye eller mer. De har også “et par” andre prosjekter på gang. Hvis man absolutt skal sammeligne Funcom med et svensk selskap så er det kanskje mer naturlig å sammeligne med Stillfront ? Stillfront omsetter for ca 100 MSEK i 2016 og er priset till ca 500 MSEK.
En liten detalj er at Starbreeze har 700 msek i kontanter og at de har allerede investert mye over flere år i flere prosjekter som nærmer seg lansering.
Velkommen etter i optimistklubben, da dere. Begyndte å bli ganske tynt i rekkene her i slutten av forrige uke og enda tynnere til omtrendt torsdag denne uka. Men så snudde stemningen ganske markant i løpet av freddan Hvorfor det mon tro, har dere skiftet mening igjen angående Funcom og CE.? Kan vi faktisk være vitne til att ett selskap som veldig mange dømte nedenom og Hjem, faktisk reiser seg fra asken . Funcoms ledelse og ansatte,har sammen lagt ned ett imponerende stykke arbeid de siste to årene. Gidder ikke ramse opp detaljer rundt dette, det har vi vært igjennon før. Stort sett alt vi har sett til nå anngående CE til nå har vært prima vare . Vi har jo hylt i kor hvor umåtelig bra dette var, allikevel tar frykten oss. Jeg er ikke noe unntak, da vi var nede på 2,50 sitret det ganske ubehagelig i kroppen. Jeg måtte ta meg ett skikkelig tak i nakken og fortelle meg selv att det er ingen ting som er forandret av det jeg har brukt som argument for å sitte over release. Pussig nok var det noen "pupper"og en galning av en tyvstreamer som skulle redde min nervøsitet og få flere av dere til å snu anngående CE. Vi er langtifra i mål ennå, men som jeg har mast om tidligere, jo mere jeg ser jo sikrere blir jeg på att funcom sitter med en versting av ett spill. Selv om jeg tvilte på attjeg skulle få rett anngående spådommen min om att kursen er på sitt høyeste rundt 31.Nå begynner jeg jaggu å få trua påatt det kan Gå.
Sitter fortsatt fullastet og har trua på nye Funcom
Prøv å sette opp et AoC salg fra 2008 til EV/EBIDTA, da skulle Funcom være verdt en del milliarder mer enn hva den toppet ut på av høyeste aksjekurs.
Hvorfor skulle et meglerhus fra Litauen være eksperter på Funcom, en liten aksje på Oslo Børs? Hvorfor kjører ikke noen av de norske meglerhusene analyser hvis Funcom er så knallbillig?
Det som er sikkert er at en del profesjonelle aktører fikk emisjonsaksjer på 50 øre, og de har nok bedre kontaktnettverk til å få lagd analyser og rapporter enn Tore Småsparer. Men at man måtte til Litauen for å lage en bullrapport gir lite mening uansett.
P/E 9 då ? 200miljoner plus 2017 1,8 miljard i bv är det ok?
Ikkje veit eg. Men prøv å finne linjen mellom Norge og Orion…
Jeg er ute etter å tjene mest mulig penger! Og før den streamen ble lekki var jeg skeptisk på gjwnnomslagskraften på grunn av mye kuk med streams. Men nå! Ka-ching
En ting du må huske på at det er forskjell på å diskutere aksjen Funcom og selskapet Funcom.
Selskapet mener jeg ser sprekere ut enn jeg kan huske, uten at jeg er i target segmentet for CE synes jeg det ser ut som kvalitet. Og finansieringen til Funcom virker ganske forsvarlig.
Men, det er stor forskjell å kjøpe Funcom på 2,5 vs å kjøpe den på 4, både pga market cap som vi har snakket om, og ikke minst fordi man vet at en stor del av aksjene besittes av ganske durkdrevne tradertyper som er helt komfortable med å selge seg kraftig ned når aksjen er høyt priset, for så å kjøpe seg inn igjen når den er billigere.
Det er ikke uten grunn at vi avventer releasen på CE med stor spenning, den vil avgjøre mye om veien videre.
Spørsmålet er også hva som vil skje selskapsmessig om CE blir en suksess, slik jeg forstår det så er dette ca. prioriteringene til Funcom:
-
Holde Funcom igang for enhver pris (ref 50 øre emisjon), de er helt sikkert interessert i å hente nye penger til videreutvikling av CE og nye prosjekter. Se QEC, AXA, SDSD om dagen, man trenger ikke å tjene penger for å finansiere vekst, det går over emisjoner.
-
Holde Jebsen fornøyd. Den hvite ridderen med alt for mye tålmodighet og kapital bundet opp i Funcom. Signaliserte klart ved 50 øre emisjon at han ikke ville spytte inn mer. Jeg tolker det dithen at han ønsker en exit, eller hvertfall å redusere eksponeringen, spesielt om Funcom blir verdt flere milliarder ved stor CE suksess.
-
Opsjoner til ledelse og ansatte. De har klart tryllekunsten å gjøre om en miniemisjon på 60 millioner om til milliardverdier. Her skal opsjoner innløses og aksjer selges på høye kurser for å finansiere porschene utenfor Funcom HQ.
-
Øvrige større aksjonærer og fond. Noen har sittet tålmodig og tenker exit. Funcom må tenke på å holde de profesjonelle aksjonærene fornøyde med strategi og økonomiske planer etter eventuell suksess.
Nå er vi et godt stykke ned på prioriteringslisten. Det er mange som skal ha mulighet til å selge aksjer og få en fin exit.
- Langsiktige småsparere som har sittet igjennom alt. Aksjekursen svinger fram og tilbake, papirverdien er der. Kan Funcom gi avkastning tilbake til aksjonærene? Her nede begynner Funcom å vurdere utbytteutbetalinger, gitt at de har en knallsuksess med CE og tjener inn mer enn de bruker på nye prosjekter.
Selvfølgelig kan småsparere selge underveis, poenget er at det er mye “gammel moro” og gamle investorer som skal blidgjøres før det er snakk om at Funcom vil betale ut regelmessige utbytter til aksjonærene. Spørsmålet er om papirverdiene fortsatt er der over lengre tid, selv etter en suksess så kan neste spill bli en fiasko.
Jeg tenker sånn her: Funcom mye kjent som et møkkafirma hvor masse folk har tapt spenn. Hold deg unna. Mange argumenter for dagens aksjekurs er basert på at folk er skeptiske, og det med rette. NÅR de nå viser at dette får de til, så regner jeg med at på et tidspunkt vil folk inn i dette nye omorganiserte ‘stjernefirmaet’. Aksjekursen risikerer da selvfølgelig å bli fiktiv høy, men det er ikke meg i mot. Funcom kan gjerne selge glorifiserte marsipangriser, bare aksjekursen går opp opp opp. Gjelder bare å selge før lufta går ut… Lener meg på gutta som analysere det tekniske nå videre utover i uka, og når de tekniske gutta her inne ser selg. Da selger jeg.
Phase 1: buy shares
Phase2:-------
Phase 3: Profit
Du verkar väldigt pesimistisk till Funcom Allsang. Om man tittar på Starbreeze historia så var det ett bolag som inte tjänade pengar innan payday2, det var då Bo gick in och styrde upp bolaget, de kom med en stor hit, som har kunnat finansiera bolaget mer eller mindre fram tills dead by daylight. Om dem tjänar pengar på Conan exiles vilket jag tror dem flesta är övertygade om nu (iaf dem som läst på om spelet och survival rent generelt som genre) Så kommer det inte komma en nyemission på 60öre.
Optioner är väldigt vanligt så det ser jag inget problem med, det jagar bara på dem att göra ett bra jobb som gynnar oss aktieägare, och jag ser hellre att bolaget skapar en stor kassa istället för att ge utdelning, det skapar mervärde i framtiden. Det var min syn på det hela
Nå kjenner jeg ikke veldig godt til Starbreeze og hvor mye penger aksjonærene betalte inn før det ble suksess, men poenget er at store eiere i Funcom ser ut til å ønske exit og legge press på kursen om CE plutselig er en knallsuksess. I min verden betyr det at man må se på konservative anslag når det kommer til EV/EBIDTA, P/E og mcap i lys av at det må finnes kjøpere der ute til å ta imot store poster med aksjer. Funcom har jo ikke hatt noen god historikk før evt. CE, så kjøperene vil nok ha rabatt på grunn av det også.
Hører hva du sier men skjønner ikke hvorfor!? Hvorfor skal jebsen selge viss det kan gå mot milliard butikk ? Isteden for og dumpe aksjer og ødelegge kursen ? Jebsen er jo mer tjent med og sitte på ett av de mest lukrative aksjene på Oslo børs , VISS CE klarer og fikse det denne gangen !? Det får vi svar på innen utgangen av februar.
Jeg vil også se et reelt regnestykke. Jeg har også lest 300-400k kopier tilsvarer break even, men hvem står bak disse tallene? Jeg stoler ikke på Baggers regnestykker hvor han priser Funcom med en p/e på 50.
Jeg mener det blir feil å sammenligne Funcom med Starbreeze (slik Starbreeze er nå) slik han gjør.
Ville vært interessant med en kommentar fra Funcom omkring dette. Regner med de har regnet på dette når de satte prisen på spillet?
Hvis Funcom prises til feks. P/E 10 etter launch av CE over tid, si ved 500m årlig resultat i 2017, så har Funcom en mcap på 5 milliarder. Jebsen vet bedre enn noen andre hvor mye “hit and miss” det er ved spillutvikling og Funcom generelt, og ville helt klart tatt en exit eller delvis exit med et par milliarder ekstra. Spørsmålet er om det finnes kjøpere på P/E 10 til store poster, eller om man må et godt stykke ned i verdsettelse.
Til sammenligning nå så er Jebsens aksjer låst, tradere og småsparere har hoppet på Funcom for alt det er verdt. Hvor mange som tenker å sitte ultra langsiktig er dog usikkert. Feks. om Jebsen begynner å dumpe større volumer over børs så kan det bli stygt om mange forventer en evig oppgang.
Kronisk negativ, ser du noen lyspunkt svensken?
Edit av pdx, upassende
Etter mine utregninger tror jeg breakeven vil være i område 450-550k solgte. Når man sammenligner med andre survival spill, som ark, rust osv. som har solgt mange millioner, så bør ikke et salg på 700-1000k være ganske oppnåelig. CE ser jo faktisk bedre ut en disse gjør etter 2-3 år i EA allerede før det er sluppet som EA… Er andre streamer like opptimistiske som han der Houdini så tror jeg vi sitter på gull.