Carl Armfelt idag:
Programledare: Vi kan ju titta på vad som är på gång i Funcom och du kallar de här för killer graph? varför då?
Carl: Det här är då en lite omgjord graf från Funcoms egna och de här är då lite vad Funcom fokuserat på… (tar upp 2005-2015, 2016-2017, 2018-2022)
Carl: Återigen. Ett bolag som omsätter 250 miljoner kronor, har ett börsvärde på 1 miljard kronor, mycket lägre peers än PDX och flera andra välskötta bolag, har en netto kassa och vad står dom idag då? jo tre kvartal i rad har dom visat lönsam tillväxt. min förhoppning ikväll är att bolaget fortsätter visa lönsam tillväxt, lagom mycket och göra de under lönsam tillväxt och de dom har gjort då är att tidigare tog det 5-6 år att utveckla 1 titel. Nu ska man ha utvecklingstid på 1-2 år, jobba med 2-3 titlar parallelt , jobba mer med expansioner, jobba mer med egna varumärken, göra strategiska deals med starka varumärken så återigen det påminner väldigt mycket om det paradox försöker göra och påminner väldigt mycket om take two också.
Carl: Så du får en låg värdering, återigen det här kommer inte bli en spikrak resa till richville. det kommer vara ganska bumby och därför är de viktigt för funcom att ha en stor netto kassa så att de alltid kan agera utifrån en större position.
Carl: De har inte alltid behandlat sina kunder väl men de har en otroligt stor insikt i vad de gjort fel , sitter med bra varumärken och är en spel studio som kan göra bra spel. Funcom är veteraner som har varit där och gjort alla misstagen. NYA Funcom är för mig lågt implicit värdering på något som ändå kan bli helt okej och de har kommit en bra bit på den resan.
Så markedet fokuserer på ebitda , eller at de “tapte” en haug med spenn?
Jeg håper Seff det første… fasit kommer i morgen
Det inkluderer skattene for hele 2017 på 1,6 MUSD. Hvorav 1,1 MUSD ikke vil bli betalt fordi de har framførbart underskudd. Hvis du først skal ta med det i betraktning, så burde du nesten se på hele 2017. Som gikk ganske bra.
Pokker nå begynner jeg å tvile litt på min investering i Funcom. Kan dette gå bra da ?
Hektar
I dag kl 21:08
85
Del
Rapportér
"Conan Exiles skal dra tunge inntekter"
- Nei, Conan Exiles MÅ dra tunge inntekter.
“Secret World blir oppdatert jevnlig i '18”
- Ubetydelig, spillet har ingen spillere
“Kostnadskontrollen er på plass”
- De fører utgifter som investeringskostnader
Beklager, men en sterk rapport er ikke et minus på over 20 millioner.
Edit: BARE KØDDA…
Ah Ok. Takk takk
Nå har vel Hektar uttalt her inne at han skal være mer kverulerende i 2018, han gjør jo det der med vilje
Nå må dere slutte å dra alt tull Hektar skriver inn her
Du kan tipse hektar om at det er tilbud på disse nå, grunnet stor etterspørsel.
Jeg har et par i 43, brukt en gang bare
Hvis det er noen som vil regne på P/E, så er resultatet for 2017 på 4991 TUSD. Gir vel P/E på ca 30 når Jebsen får konvertert lånet og gjort Funcom gjeldfritt.
En P/E på 50 kommer
Når Jebsen konverterer så er det mange som står klar til å ta imot aksjene hans
Jeg vet ikke om Jebsen må selge selv om han konverterer, det er jo vesentlig flere aksjer i omløp nå.
Nu får alla sluta EBITA 43% på helåret. Skuldfritt i slutet av detta år plus launch av CE plus nytt projekt samt Bearded. Joint venture dessutom samt Armfelt inne. Som jag sagt tidigare. Jag har alltid rätt. Detta kommer bli så extremt bra. Har fullt förtroende för management också. De är lugna och sansade i sin presentation. Svårt att inte gilla detta!
Godt du har begge bena på bakken og fortsatt bruker tiden på forum som oss dødelige!
Resultatet var 6.647 miljoner USD för 2017.
Det är 54.6 miljoner SEK i vinst efter skatt.
Om jebsen konverterar lånet finns 79 miljoner aktier.
Det är P/E 22.9. inte P/E 30.
«Resultat per aksje ble minus 0,01 dollar, mot 0,00 dollar ved samme korsvei i 2016»
Leste nettopp dette på Hegnar og ble litt bekymret. Er dette et dårlig resultat? Vurderer å selge alle funcomaksjene mine i morgen basert på dette, men tenkte det var greit å lufte det litt her før jeg tar beslutningen…
Haha ja sälj allt du har! Helt katastrofresultat, det är ju bara att lyssna på Hegnar.
Skal 1,1 mill legges oppå det tallet fordi Funcom ikke skal betale den skatten, for å få riktig P ?
4991+1,1= 6091
Du kan trekke 1,1 MUSD fra mcap