Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

En kombinasjon av å sette ting på spissen, for å få i gang en diskusjon og noe uheldig ordlegging. Har noe å gå på der. Jeg er gaming novice så det kan jeg forstå. På den annen side, innleggene er basert på tilbakemeldinger fra de som er i og har greie på sektoren.

Jeg lever godt med SP men håper på MP på sikt både med tanke på spredning, levetid og $ flow:

SuperData claims that while multiplayer games are in the spotlight, it’s not all doom and gloom for single-player games as they “still have legs.” In October, South Park: The Fractured but Whole, Middle Earth: Shadow of War, and Assassin’s Creed: Origins collectively generated more than $160 million through digital full game sales. However, SuperData doesn’t expect either of these games to enjoy long-term success because single-player games are “harder to monetize through microtransactions.”
Read more at http://www.playstationlifestyle.net/2017/12/02/single-player-vs-online-games-report-oct-2017/#CflXXYYcM08xM1iT.99

1 Like

Det er en ærlig tilbakemelding på gjentatte svar med sarkasme og påstander som ikke er riktig.
Ikke ment spydig.

1 Like

Hvor ser du det?

Aja kan vi släppa diskussionen om E-sport, avsaknad av MP och TA nu? Den blev både onödigt lång och har tappat mening.

Ingen av oss vet hur bra Mutant kommer sälja. Det har dock alla förutsättningar att kunna sälja bra med tanke på det initiala mottagandet av spelet. Med infon vi har JUST NU kan vi ju enas om att Funcom verkar gjort en bra investering. Med det menar jag att chansen är väldigt stor för företaget att få tillbaka satsat kapital mer därtill vilket är det jag vill se: Väl investerade pengar som kan skapa aktieägarvärde genom bra produkter.

Det Funcom behöver för att skaka av sig sin historia är ett bättre trackrecord och det håller man på att skapa med aktuella titlar imo.

5 Likes

Du kan se spilltid pr spill, så jeg gikk over alle de spillene jeg vet jeg har spilt mye :stuck_out_tongue:

image

Got life? :stuck_out_tongue:

1 Like

Den statistikken stemmer ikke, har rundt 4000 timer i counter strike som ikke er der :frowning:

1 Like

Noen som ser paradokset i at @Tinvest får kritikk for å henvise til utsagn fra gamere, samtidig som kritikernes gamingerfaring legges til grunn for at de har rett? :thinking:

4 Likes

Ingen av oss som har kritisert @TinvesT Jeg er en av de som setter pris på hans og alle de andres ta innspill

1 Like

Du glemmer faktisk at det ble postet ganske mange linker til diverse undersøkelser og ikke minst salgstall… Som underbygger påstandene som kom fra de som var uenige med @TinvesT. Noe han også var enig i fordi han hadde oversett den posten. Så det er faktisk en konsensus her nå. Mulig du ikke har sett det enda :wink:

2 Likes

Nei, jeg glemmer ikke det. Det var jo det jeg begynte med å påpeke for 5 timer siden:

1 Like

Jeg mener at pr nå dominerer multiplayer de største spillene /markedet, det har med konkurransesituasjonen som jeg tror trigger flest spillere. Det betyr ikke at singleplayer ikke kan selge mye.

Se på PUBG, som lanserer ett spill i ett segment hvor du har flere spill av samme type, hvor du har king of the kill, som er EKSAKT samme spill. Jeg er sikker på at hadde vi hatt samme diskusjon om Funcom skulle gitt ut PUBG, så ville det vært naturlig å tenke at dette kunne være ett segment det ville vært vanskelig å slå igjennom i, du hadde ett spill som kom noen år i forveien som var det samme spillet. Men er spillet godt nok, så ser du at det kan slå igjennom, på tross av at det i tillegg har vært plaget av cheatere, over 4 millioner spillere er bannet fra PUBG mener jeg.

Når det kommer til Singleplayer så er dette ett segment som pr i dag har dødd litt ut, utviklerne har kastet seg på den populære bølgen av hva som fenger flest pr nå. Jeg tenker da at om MYZ er bra nok så kan det slå bra i fra seg, jeg mener dog det er alt for tidlig å si noe om potensiale da jeg ikke har sett nok eller prøvd spillet. Det er mindre konkurranse her i dag, som gjør at om spillet er bra så har det lettere å trenge igjennom.

Det at @TinvesT har fått høre at det må være multiplayer fra gamere tror jeg så absolutt på, det er det flest spiller pr i dag, med god margin. Men desto verre å slå igjennom i også pga konkurransen, men jeg skulle likevel ønsket at MYZ var noe jeg kunne spilt samme med kompisene mine. Som 2 barnsfar er også det en av grunnene til at jeg spiller, det sosiale rundt det.

3 Likes

Du vet at PubG var 3dje forsøket på et king of the Hill spill før de tok helt av? og at de to andre forsøkene også var ganske ok. Dvs at den eneste konkuransen var fra mods de selv hadde laget? :wink:

Hvordan har SP spill død ut? Spilt skyrim i det siste elller?

3 Likes

Det jeg lurer mest på…er hvor mye Funcom får inn pr. solgte spill…altså hvor mye som er vanlig ved slike avtaler? Om det feks er 20 % vs 50%? For om de får 50% så spiller det jo mindre trille om kompisen min helst ville ha banket meg i spillet. Mens på 20% så har det mer å si :wink:

1 Like

En tommelfinger regel er 50%. Publisher dekker normalt alle kostnader ved PR.

2 Likes

Här diskuteras det flitigt på lördagskvällen! :smile:. Som småbarnsfar så sitter jag och läser ikapp på de tiderna jag får.

Jag har varit gamer i 25 år; började med C64, sen Amiga och PC innan det blev Sega MS, NES, SNES, Sega MD, N64, gamecube, PS1/2/3/4/4pro och igen NES/SNES/N64 (nostalgi;) :sweat_smile:.
-detta är egentligen oväsentligt för min poäng; alla spel, MP eller SP har möjlighet att slå igenom och bli ”hur stora som helst”. Efter den stora singleplayer-eran fram till slutet av 90-talet/tidigt 2000 (då det inte fanns några MP-spel och man istället spelade SP-spel med kompisar fram för samma skärm) så följde ett antal år som dominerades av MP (wow, eve, cs osv).
Nu tycker jag att marknaden har hittat en sorts balans där det finns utrymme för båda delar -man kan lyckas med båda och sälja miljontals kopior. Det har bevisats flera gånger och i olika genrer för både SP & MP.

Nej, nu ska det sovas! God natt

6 Likes

Hehe her kom det jammen meg inn en til.

Selvfølgelig finnes det spill som er kun singleplayer som selger bra med spill, det tar derimot ikke blir bort påstanden min om at dette er en variant som er tilnærmet borte i den store sammenhengen. Det blir som jeg sier at mannfolk generelt er stjerne enn damer, hvor jeg blir konfrontert med at “jeg kjenner ei dame som hadde banket deg”.

For å illustrere hva jeg mener, Hvor mange på listen er kun single? http://store.steampowered.com/stats/?l=norwegian

Dette har dog ingenting å si for hvor mye jeg har troen på spillet og gjøre og potensialet for salg. Jeg ser på det som mer positivt at det er ett spill litt på siden av mainstream da det som tidligere nevnt vil ha mye mindre konkurranse fra større titler.

2 Likes

En må også se på katogeri og type spill når en diskuterer hvor stor fordel det er å ha multiplayer. Dette er slik jeg forstår et story based spill som er alla XCOM spillene. XCOM spillene har hatt stor suksess og hoved fokuset på disse spillene er singel player delen. Tror også det ville kunne dra med noe ekstra spillere med multiplayer, men en må da også ta i betraktinign at det er vesentlig mer utviklingskostander, og ikke minst vedlikehold.

Dersom spillet blir en stor suksess så er det ingenting i veien med å f.eks. bygge dette på etterhvert i form av expansion eller en tittel nummer 2.

2 Likes

Deilig å se beholdningen min i pluss, og at alt går på skinner på Funcom, men her var det mye jobbing for å få kursen ned😂la nå disse ta-folkene få holde på. Alle vett jo at Funcom skal opp fra disse kursene. Ingenting går rett opp og dyktige folk utnytter dette til å tjene litt ekstra👍🏻

1 Like

Det er en trend blandt de større aktørene (EA/Activision) å pushe spill som en service, store multiplayer spill coop, eller pvp for å få spillerne til å komme tilbake i lang tid og kjøpe innhold løpende. Det er den nye gullfuglen slik som MMO var tidligere. Det var en bølge som alle kastet seg på tidligere, men det er ikke mange andre MMO’er enn World of warcraft og Final Fantasy XIV som har mange betalende abonnenter i dag, og det medførte en rekke konkurser i bransjen hos de som ikke klarte å holde på spillerne. (Funcom var vel ikke så langt unna de heller).

2017 var et av de årene hvor singleplayer spill har gjort det/solgt best på mange år, fordi det kom ut en rekke kvalitetsspill, med mangle titler som solgte flere millioner kopier

Det har også vært en god del backlash mot pushet for at alle spill skal bli en service, noe som har fått blandt annet Bethesda til å “stille seg på spillerens” side og kjøre en “Save player one”, altså save single player kampanje.

Det er ingen tvil om at en suksessfull mp/coop evigvarende service er det optimale for inntjeningen, men det er ikke alltid det medfører de mest fornøyde kundene på sikt, og det er ikke en nødvendighet for å tjene gode penger.

En interessant “sidenote” er at de top 10 spillene som har fått best anmeldelser i gjennomsnitt i 2017 i fjor, så er det kun single player spill: http://www.metacritic.com/feature/best-video-games-of-2017

9 Likes