Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

I seng 01.15, opp 06.35, småtasser… Bra diskusjon, mye input her, good. Typen spill som myz ser ut til å bli har tilsvarende klart seg godt tidligere, det er greit å tenke på. Likevel så kan det se ut som myz har elementer som skiller seg litt ut det blir spennende å se hvordan det tas i mot. Kostnadene er vel tatt så det blir bare “rett i foret” etter lansering?

1 Like

Kostnader har såklart tagits för Bearded spelet och de vill man ju gärna få igen. De viktiga är att kostnaderna har tagits i 2017. Tippar på att kostnader för GDC och fram till launch redan är tagna. Är det så är de ett smart drag av Funcom eftersom 2018 blir “rena” intäkter från Mutant spelet.

Dere får nesten gjøre som dere vil, men jeg forholder meg edruelig ifht MYZ ifht hva salgstall angår og potensiale, må som nevnt se mye mer av spillet først. Hvis alle hyper spillet og håper på millionsalg så er jeg redd dere kommer til å bli fryktelig skuffet.

Det som hadde vært moro å visst er hvor mange fans Mutant har ifht potensialet salg helt i starten, gratissalg ala CE ifht AoC fans. Skal de lage flere spill basert på ipen så vil vi få en synergieffekt av det også.

Sum av summarum ser jeg på dette som ren bonus, nå må CE utvikles til å bli spillet jeg tror det kan bli…

2 Likes

Ni norrmän är fantastiska entreprenörer. Ni har ett extremt grymt friluftsliv. Ni är fantastiska på vintersporter. Ni är fantastiskt duktiga vad gäller lax och naturresurser.

De jag upplever är att ni inte har någon gaming kultur i Norge.

Se på er granne Sverige.
Där finns:
PDX
THQ
Stillfront
Starbreeze
Massive Entertainment
Dice

M.m…

Och redan nu äger över 30% svenskar aktier i Funcom. De blir färre och färre aktier öppna för marknaden.

I år har vi tre spelsläpp (om man räknar S2 i SWL) som nytt spel, en fet kassa och en publishing verksamhet som kommer växa. Njut nu!

12 Likes

Norge har Funcom (och en del mindre studios), som bevisligen är en spelare i världsklass.

Problemet, så som jag ser det, är att norsk media och vissa läsare behandlar Funcom som ett oönskat styvbarn.

Jag trodde inte på det när jag först läste om problemet här på TI. Men det gick upp för mig när Hegnar skrev en nyhetsnotis med rubriken “Funcom säger” efter bevisad turnaround deras starkaste kalenderår i mannaminne.

Alla med någon stolthet över norsk gamingindustri borde kontakta redaktören på Hegnar och förklara att utländska investerare köper upp mer och mer av norsk spelindustri till en värdering långt under branschgenomsnittet. Och att deras nyhetsrapportering kan vara en bidragande orsak.

15 Likes

Det er sant, og når det gjelder en oljemygg som tilsynelatende har funnet en skvett olje er det halleluja stemning med en gang.

Når Hegnar engang omtalte Funcom som en en tulleaksje, så viser det en ignorans og kunnskapsløs som ikke er voksne mennesker verdi. Da det HO nivå, og du kan like gjerne si at store deler av befolkningen er idioter. Gaming samler og engasjerer og blir stadig mer anerkjent, i Norge tar det lengre tid, vi henger flere etter land som feks Sverige på veldig mange områder

2 Likes

Ja, det är viktigt att inte få för stora förhoppningar -där är jag helt enig med dig. Jag blandade mig i debatten för att jag kände att single player spel i allmänhet fick kritik som att de hade passerat bäst före datum för 10 år sedan. Och att du har bra mycket större chans för att lyckas om du gör multiplayer spel.

Det är jäkligt svårt att lyckas med multiplayer-spel; för varje bra spel som släpps (och som har stor kommersiell framgång) så släpps det säkert 10 som kan anses misslyckade eller som nätt och jämnt går runt. Det är samma när det gäller single player.
Jag försvarar bara single player som speltyp, inte konkret MYZ.

För allt jag vet kan MYZ floppa ordentligt (även om jag är något optimistisk :). Där får vi skapa oss en bättre bild i tiden som kommer över potentialen :slight_smile:

3 Likes

Skekk topp100 salgslisten. Der er 3 av de 5 øverste singel only. Grunnen til at studioer kjører mp only eller fokus der er at spillet lever lengre. Og det er billigere for studioet.

3 Likes

Tetris? :smiley:

Funfact: var i samme guild som jens i WoW før han ble SC star :rofl::see_no_evil:

4 Likes

Jeg er helt enig med deg her. Kommentere mest rundt dette med behovet av en multiplayer del.

Selv om XCom, nå senest Mario + Rabbits har lykkes i denne sjangeren og det er en del spill som selger, så er turn-based strategi nærmest ganske niche og en god del fnyser bare av ordet turn-based. Heldigvis er det ekstremt mange som spiller spill, men jeg tror ikke man skal forvente millionsalg etter å ha sett en CGI trailer og 5 screenshots av spillet :slight_smile:

2 Likes
7 Likes

Det var en fantastisk reveal av Mutant ur ett PR perspektiv. Det är dock inte självskrivet att de blir en succé. De får vi se när spelet släpps. Vi får nog en indikation vid GDC när vi får se mer kring upplägget av spelet och hur stort och avancerat det är.

10 börsdagar kvar till GDC. Tippar på att Conan marknadsföringen drar igång rejält då och blir ett hype maraton till 8e maj. Innan eller samtidigt som GDC kommer säkert den nya builden och combat

5 Likes

2 Likes

Jeg tror de venter minst 1.mnd til før de drar på med Conan, maks impact i ett kort tidsrom, typ 2 uker før launch

Kan det bety at Mutant kommer før Conan? siden Mutant hypen er nå, samt at Mutant skal vises på GDC?

Siden vi er inne på det, @evilfreud

2 Likes

Jeg har også den der liggende en plass. Dvs kona pakket den vekk ;(

Nei, gameplay skal vises for lukkede dører. Husk at da BL kom til funcom hadde de et spill som allerede da var spillbart så jeg blir ikke overrasket om det lommer tidlig høst.

Tipper sommeren, men ingen umulighet at det slippes før CE :crazy_face: