Definitvt. Brent barn vender tilbake i ilden osv
Man må ikke være dum for å kjøpe Funcom-aksjen, men du verden som det hjelper.
Spillaksjen Funcom har en stund nå vært en av børsens mest omsatte aksjer, og selskapets egenkapital verdsettes til 1,3 milliarder kroner. At denne aksjen kan handles mer enn Statoil, som har en markedsverdi på 480 milliarder kroner, burde være en vekker for de fleste om at her snakker vi om en helt spinnvill omsetningshastighet i Funcom-aksjen. Det er et stort antall småaksjonærer som pumper opp volumet, som oftest kun basert på drømmer og grunnløse spekulasjoner. Tar man en titt på hva som skrives om Funcom-aksjen på diverse aksjefora, er det rimelig enkle resonnementer som legges til grunn for at Funcoms markedsverdi skal stige til milliarder av kroner. Er det noen som prøver seg på kritiske merknader til aksjen blir man raskt satt på plass i en rimelig usofistikert språkdrakt.
Funcom har vel ikke tjent èn krone på årevis og driver med utvikling av forskjellige slags spill på internettet. Nå sist er det nye spillet Conan Exiles som begeistrer selskapets aksjonærer som ser for seg enorm inntjening i årene fremover. Funcom advarer selv i sine resultatpresentasjoner om at det er meget vanskelig å spå omsetningen av et spill, og at det finansielle utbyttet av nye spill er usikkert. Men det forhindrer åpenbart ikke Funcoms aksjonærer fra å ha meget bestemte oppfatninger om volum og inntjening fremover.
Og her er vi inne på det største problemet med Funcom-aksjen. Å utvikle ett spill som selger bra er utrolig vanskelig. Å utvikle spill år etter år som selger bra er tilnærmet umulig. For det er nemlig inntjeningen år etter år inn i evigheten som er basis for verdsettelsen av et selskap. Med dagens prising av Funcom på 1,3 milliarder kroner forutsetter det en betydelig inntjening i år etter år. Anta en P/E på 13, og investorene priser inn at selskapet skal levere et resultat etter skatt på 100 millioner kroner hvert eneste år. Anta en lavere P/E, som ikke er urealistisk gitt den store risikoen i aksjen og null dokumentert vekstpotensiale, og inntjeningen må være enda høyere for å forsvare dagens prising. En P/E på ti krever 130 millioner kroner i årlig inntjening. Da blir det et tøft møte med virkeligheten når vi vet at Funcom ikke har tjent èn krone på mange år.
Det bør også være et varsko for investorene at det er ikke ett eneste seriøst meglerhus her i Norge som dekker aksjen.
Legg til den skyhøye risikoen ved at selskapet kun baserer seg på en virksomhet, utvikling av spill. Det er som om Orkla skulle leve av å produsere bare pizza. Hvert tredje år skulle så Orkla komme med en ny type pizza, og på diverse aksjefora ville det vært endeløse diskusjoner om den nye smaken ville passe konsumentene. Man skal ha en rimelig ureflektert holdning til risiko for å investere i en slik aksje.
Det dummeste med den artikkelen er at største eier er MR FUCKING JEBSEN!
-ikke akkurat den dumme investoren du møter bak rattet på taxien…
Hahaha, tenk at han fyren her hever lønn. Bokstavelig talt retardert metafor.
Har du sendt denne til han? 
Skal sies at artikkelen ble publisert 08.02.17. Så bortsett fra en respektløs første og siste setning og en merkelig Orkla-analogi, så traff han vel ganske klokkereint fra et risikoavers perspektiv 
Han traff vel egentlig ikke på noen ting. Funcom som selskap tjente masse penger. Men traderene valgte å ta gevinst 
Konturene av Funcom 2.0 begynner virkelig å ta form. Dette skal bli gøy å være med på videre
God påske! 
Classic! 
Når SWL øker spillertallene og CE krabber oppover på div lister, skal jaggu denne viktigperen få spise disse ordene i seg igjen.
Vi får vel også MYZ utpå våren, tidlig i høst. Mottagelsen så langt ser meget bra ut. Det ser ut som den litt corny settingen, trigger noe i spillerene. Hvor bra det blir, vel det gjenstår å se.
Men att MYZ vil gi meg en ny mulighet til å fortelle denne selvgode forståsegpåeren en sannhet eller to! Se det tror jeg det er en meget god sjanse for.
Sørg for å lade batteriene godt nå i påsken, bruk ferien til å øve dere opp i å ikke trykke for raskt på Funcom salgs knappen når børsen åpner igjen på tirsdag. 
Forbered dere mentalt på å bli angrepet av ett muligens flere alvorlige utbrudd av høydesyke 
Dyp depresjon vil vi ikke ha noe av. Den kan du få viss du har vært for rask på labben og står igjen på perrongen. Du trodde dette var endestasjonen, men oppdaget ikke tidsnok att jernbaneverket hadde utvidet sporet oppover i hittil ukjent terreng. Hvor langt dette sporet går?? Det finner du ikke ut av, uten å være med toget oppover. Jeg vil ivertfall ikke være den som ikke var med, men får høre etterpå hvor fantastisk denne reisen hadde vært 
Til alle dere tekkere som er så heldige, att dere har funnet veien hit til verdens beste forum. Ha en fortreffelig påske, med en velfortjent pause fra pc skjermen. ( Litt er lov da
)
Halling
Hadde jeg hatt 1 million norske kroner så hadde jeg ikke lurt engang. Ikke pga av CE. Men pga MYZ. Enda mer all in!
Hm… mulig du har glemt at han skrev denne advarselen på den dagen som innledet et kursfall fra over 5 til 2. Det er det jeg sikter til med klokkereint, om tradere hadde skylden eller ikke.
Mulig du også har glemt din egen kommentar til slakten han fikk på forumet her den samme dagen:
Så virker som vi var enige den gangen i hvert fall, men ting kan jo endre seg 
Sidecomment:
Jeg for min del tenker aldri at en bestemt gruppe mennesker eller maskiner er skyld i bevegelser i en aksje, om dette er riktig eller ikke blir litt likegyldig for meg, er bare at mentaliteten bak den tankegangen har for meg vært litt bortkastet.
Tradere, Asp, algoer og småsparerer bruker liksom hele tiden store mengder penger på å trykke kursen ned, yess… Hva får jeg ut av å tenke sånn?
Jeg velger heller å tenke at “markedet” lager disse bevegelsene, deretter prøver jeg se for meg hvorfor “markedet” velger å gjøre som de gjør.
I dette tilfelle med funcom etter 5.8, så tør jeg påstå fallet kom fordi Ce ikke var spillbart i flere uker pga servere, deretter var det ikke spillbart i flere mnd pga bugs, cheats og gennerelt et uferdig spill. Salget stoppet midlertidig etter 350k elns?
Men pga haus, penger på gata, ta som kun pekte opp, gode tips som “Is i magan”, “sitte på hendene” og Warren Buffet quotes så valgte jeg å bli med lengre ned enn hva jeg nå annser som fornuftig.
Har solgt ca 700k hittil
Redigert til “stoppet midlertidig”, takk for rettelsen.
Salget stoppet rundt 600k, så har det vært sneglefart fra 600k til 700k.
I dessa påsktider kan man ju alltid gå tillbaka till en del klassiska uttalanden från Stian.
Väljer att nämna från senaste Q4 presentationen då de pratar om Koch Medias del i satsningen
“We are also happy to see the believe they have in the game because they been pushing quite attractive upfront payments”
Kanske tom räddar hela Q1-18?
Tack stian!
22.37 in i klippet : https://www.youtube.com/watch?v=lM-pYb2FrTQ
Ser MYZ nevnes flere steder på upcoming games i 2018/19 men veldig lite om CE.
13:31
CE er ingen nyhet lengre, er nok grunnen.
EA lansering regnes som lansering