Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Vel, nå har jeg ikke fulgt aksjen i like stor grad som tidligere, siden jeg har vært nede på et minimum i lengre tid. Men jeg kan forsøke med et forsiktig anslag, men merk at det blir litt fingern ut i lufta her. Men det er delvis basert på hva jeg har laget meg av estimat tidligere.

Jeg tror dagens plassering gjør at de håver inn over 200000$ pr. dag, og jeg tror på disse tallene for Q2 til nå.

April: 35000 enheter
Mai: 40000 enheter på PC

Vil tro at med PS4 og Xbox har de solgt godt over 100K så langt i Q2.

Det gir minst 1,5 millioner dollar i fortjeneste til Funcom så langt i Q2. Med TSW og det andre er vi kanskje oppe i 2,5 millioner og da er det ikke lenge før kostnadene er dekket så langt i Q2.

6 Likes

Enig i det untatt at 1.5 musd fra CE blir 2.5 mill totalt. Finnes ikke spillere i swl eller de andre.

Nærmere 100k salg allerede tror jeg. Pillars har nok solgt bortimot 100k allerede på steam, de andre tre er de mest populære spillene i verden.

Ikke glem at abb. inntekter fra TSW er periodisert over flere perioder.

1 Like

Tror ikke TSW tallene er så bull, ellers er jeg enig med deg, PS4 salget tror jeg kommer til å overraske mange… Xbox kan man vel si at alt her ifra bare er bonus med tanke på hvordan det har gått sålangt

Funcom kan også kjøre salgskortet på CE og da er det oppe på topplistene igjen, dersom det skulle droppe.

Når det gjelder SWL og de andre produktene så tenker jeg totalt for kvartalet. De kommer vel til å kjøre et eller annet salg nå i sommer.

Sist gang, så lot de det gå til påske før de kjørte salg, så 2 måneder+? Kan vel være de venter kortere denne gangen. Spillet er tross alt mye bedre.

2 Likes

https://www.whenisthenextsteamsale.com/

1 Like
  1. Spillet er mye bedre
  2. Som Christian nevner så kan de kjøre salg oftere nå pga. pkt 1.
  3. Det som er digg med survivalspill er at det overlever lengre enn f.eks GoW og da kan du ha påskesalg, sommersalg, julesalg, halloweensalg, nyttårssalg osvosv og fortsatt få inn løpende inntekter
3 Likes

Kan bruke antall salg på Dota 2 sitt battlepass som en pekepinn for å finne omsetning siste døgnet. 25% av salgssummen går til å finansiere deres årlige turnering. Må regne ut hvor mye den potten har økt fra originalpotten så kan du også finne omsetning.

2 Likes

Ok, gjorde noen kjappe regnestykker basert på potten til http://dota2.prizetrac.kr/international2018. Hvis CE hadde omsatt for akkurat like mye som Dota 2 battlepass så ville vi solgt 35 000 kopier på ca 20 timer. CE har tross alt ligget rundt battlepass på listen siste døgnet. CE har nok omsatt for mindre, så +/- 30k solgte på Steam siste 20 timene høres ikke så urealistisk ut basert på dette.

3 Likes

Ikke dumt å sammenligne med den, men de har to plasseringer på topplisten, det må tas hensyn til.

1 Like

Ja, är det nån skillnad på dem? Tycker de ser väldigt lika ut

2 Likes

At det blir problemer ved launch er ikke til å unngå, sånn er det med de fleste spill, det viktigste nå er at de må unfucke det som er blitt fucked… De fleste tenker vel på servere pga det samme skjedde sist gang. Summasummarum synes jeg det har vært et bra døgn, sålenge vi er blant GTS så
er det kroner inn i kassa

2 Likes

Som om det liksom skulle gått 100 % knirkefritt. Selvfølgelig er det litt bugs.

Latterlige overreaksjoner. Folk har bomba både Ark og PUBG med dårlige reviews siden launch.

Det er name of the game. Aksjonærer i Funcom leser et dårlig rage-review og selger i panikk. Helt idiotisk, men jeg begynner å skjønne at det er slik det er.

1,5 millioner solgte spill betyr mindre en et dårlig review.

Tillater meg et lite hjertesukk etter denne dagen…

Må si jeg er litt skuffet over tonen på forumet her etter å ha lest diverse som på ulike vis forteller meg hvor tett i nøtta jeg er og hvor lite kunnskap jeg har som solgte i dag. Jeg leser også om hvor nervøs jeg må være og hvilken skadefryd folk vil velte seg i når jeg selvfølgelig kommer til å bli stående på perongen å lide uten en eneste aksje.

Hva er vitsen med disse innleggene? De lyser jo bare av bitterhet og usikkerhet.
På toppen av dette ser det jo bare dumt ut i ettertid når kursen closer ned 14,29%. Det er liksom ikke de som solgte kl 0905 som er idioter akkurat da……

Jeg mener på ingen måte å si at de som solgte er smartere heller, ting går opp og ned. Noen ganger treffer man, andre ganger ikke, men hvorfor dette behovet for å slenge karakteristikker på grunn av andres valg? Hadde det vært så staselig om det ble slengt ut meldinger om intelligensen til de som gikk i tunge tap i dag, eller de som har sittet i tap i over ett år?

Og så skyldes det på algoer som vanlig :slightly_smiling_face: Men det var vel kanskje ikke bare den utspekulerte algoen sin skyld i dag? Det var kanskje også flere som meg, småsparere som tolket situasjonen annerledes. Som tenkte at tross Funcom 2.0 og en bra lansering for CE ville det ikke være nok……akkurat i dag. For kursen var allerede opp 100% og forventningen var enda høyere, kanskje så høye at de ikke ville tåle mindre enn 1 plass på lista og i hvert fall ikke mer servertrøbbel og skarp økning i negative reviews. Hjelper lite at reviewen er dum, den er uansett negativ i statistikken.

Det er en tendens her inne at positive fundamentale utsikter for Funcom legges til grunn som et statisk og uomtvistelig faktum. Jeg tror det er lite hensiktsmessig og mener at spesielt i det korte bildet så endrer det fundamentale seg stadig vekk og det prøver jeg å ta hensyn til fortløpende.

Tror også mange kan merke seg hvor mye mer det skrives om at man fyller på eller er fullasta enn det skrives om salg. Det er kanskje med på å gi et upresist bilde av kursens støtte.

Ber om å bli trodd på at jeg ikke postet mitt salg i dag for å ødelegge stemningen. Jeg postet faktisk fordi det føltes ærlig og redelig å opplyse om :neutral_face:

30 Likes

Om man mener at kursen kun kunne forsvares ved å ligge som nr 1 fra launch så har man nok urealistiske forventninger. Det selges store mengder spill. Hvor mange spill er vanskelig å si. Skjønner ikke helt hva et par negative reviews ekstra i en hektisk launch skal ha å si på kursen heller.

Men er det mange nok som er nervøse sammen så går kursen ned som i dag. Ja jeg synes det er utrolig rart. Ja, jeg angrer på at jeg ikke solgte selv også når jeg ser hvordan det utviklet seg.

3 Likes

Desverre er det sånn at når man eier aksjer i et selskap så har man en tendens til å bli litt forelsket, da er det mye følelser inne, stemningen på forumet idag har vært ganske trist etter jeg har lest alle innleggene… Mange oppgitt kanskje pga at det samme som skjedde i fjor skjedde igjen… Er selv tungt inne, men når man er langsiktig og tar et pust og tenker over situasjonen og hvor bra Funcom egentlig er per idag, så føler man seg litt bedre… Jeg har aldri gledet meg så mye til en kvartalsrapport før… Av og til er det bra og ta en pause fra det som skjer og gå ut og nyte det fine været… Ta dere en grillfest med noe godt å drikke i hånden :slight_smile: God sommer!

7 Likes

Tror bare folk er frustrerte fordi kursen ikke gir mening utifra det fundamentale. Og da blir det litt sur stemning. Heldigvis går det over :wink:

16 Likes

Er helt enig i at det er urealistisk å forvente at spillet skal ligge som nr. 1, foran PUBG. Nå er det ikke det fundementale som styrer, men det er vel heller investorer som spiller på frykten de vet finnes blant investorene i aksjen. Det skjer jo gang på gang. Uavhengig av hvordan det ligger an, dumpes kursen for å skape frykt i markedet. Det verste er at de får det til hver eneste gang.

Nå er det jo en del nye i aksjen (Avanza blant annet) som kan forklare hvorfor det fortsatt er sånn. Det er alltids noen nye sjeler som lar seg skremme og tror at forventningene var høyere på grunn av at “alle selger”.

Meget godt oppsummert.

2 Likes