Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Et pip i media om at salget går bra :grinning:

2 Likes

Ser ut som mange glemmer at CE kommer ut i Japan nå i sommer. Og det som er enda bedre er at releasen der kommer til å gå enda bedre siden bugs er fjernet og forhåpentligvis har Funcom bedre kontroll på serverne. Et kjempesalg der borte vil også gi en boost til salg i EU/NA.

Og så var det MYZ da. Tipper det kommer nyheter der også i sommer, noe som får enda mer fokus på Funcom, som igjen generer flere CE salg (tror jeg).

3 Likes

Disse får vi vel ikke får om 3 mnd. Og da skjult inni alle slags regnskapsmessige teknikker. Slik at konkurrentene eller investorer skal kunne lese så mye ut av tallene som vi vil. Altså salgstall, netto per salg, gjennomsnittspris osv. Alt det vil være skjult.

Totale inntekter for konsernet derimot vil nok ikke være så veldig gunstig nå i Q1. Men Q2 derimot, vil bli kjempebra uansett. Men det er jo lenge til det.

2 Likes

Spørsmålet er om det dukker opp en analyse eller ikke etter Q1.

2 Likes

Funcom selger mest i verden på flere plattformer. Fortsetter de med dette må de guide markedet. Og dette gjør de enten før- eller ved Q1 presentasjonen.

Funcom og CE eksisterer heller ikke i et vakum - fortsetter trend og salg vil kursen sige oppover uansett, da fler og fler lukter lunta.

Du kan liksom ikke tjene flere titalls millioner uten at noen får det med seg :sweat_smile:

3 Likes

Så som den handlas nu ser ut som att releasen har varit rätt dålig och att sälj för resten av 2018 kommer att bli okej men inte mer. Ser ut som att många glömt bort MYZ totalt.

Sånn generelt: Finnes det noen som er skuffet over salgstall/spillertall etter launchen forrige uke? Personlig er det langt over forventning for min del.

1 Like

Har sjelden sett så få storposter liggende i ordreboka. Ligger likevel mer enn 1 million aksjer på salg. Jeg sier ikke at kursen skal ned. Men at det er merkelig lite storposter liggende ute i forhold til når og hvor vi er akkurat nå.

@rokky
Jo jeg er imponert over salget. Spesielt på PS4 var over forventning frem til nå. XBox var jo så dårlig så da hadde jeg ikke superhøye forventninger der.

2 Likes

Er nok mange som ligger inne med skjulte poster.

1 Like

Lurer på om noen vet hva var markedsverdien på starbreeze før under og etter suksessen de hadde? Og har noen en graf på MV på funcom de siste tre år?

Nå må vi slutte å late som om man skal bruke ordreboka til Funcom til å spå kursutvikling - den endrer seg i løpet av tideler når ting rører seg. Vi har sidelengs robotjukking, som vanlig.

Ellers merker jeg at de som er ute av aksjen forventet at CE skulle selge bedre enn nummer 1 på samtlige plattformer. Underlig med det. Hadde dere fulgt med i disse dager, så ville dere sett at CE trender rake veien mot å bli den neste, store hiten i survival-sjangeren. En av de som selger i årevis.

De av oss med realistiske forventninger er mer enn fornøyd med både salg og trend. Selger CE brukbart i 2018 (~si 2 millioner kopier totalt på alle plattformer fysisk og digitalt - vel, da skal kursen langt over 40 med P/E 20 innen nyttår).

Dette før MYZ og andre ting i det hele tatt er medregnet.

Hvis man mener dette er uakseptabel risiko, eller dårlig R/R i Funcom så kan jeg ikke annet enn å riste på hodet.

Mørke skyer indeed :cloud_with_lightning_and_rain:

7 Likes

Jada det er jeg jo enig i. Men det er nå verdt å kommentere det syns jeg. At det nesten kun ligger småposter ute er uvanlig. Kanskje bare de store traderne er litt avventende nå slik resten er?

Hadde du skulle inn med store summer nå hadde du vist hele kjøpet ditt. Det har i perioder i dag vært vist poster på mellom 60-99k. ikke mange men noen.
Jeg hadde ivertfall vist så lite som mulig, tror ikke det skal så mye til for å jage kursen mye oppover med de listeplasseringene, spillertallene vi har nå om dagen.

1 Like

Men det samme gjelder alltid. Derimot pleier det likevel ligge flere storposter på lavere og høyere nivåer.

Dere som har vært med Funcom over en lengere periode, har de tidligere guidet de på salgstall tett opptil kvartalspresentasjoner?

Salget på PC er lavere enn jeg forventet. Høyere enn fryktet på PS4 og XB1.

Spillertallene er på vei til å bli høyere enn jeg forventet på PC og høyere enn forventet på konsoll

2 Likes

Det ligger jo heller ikke så store poster på salgssiden. Ratio er også i favør kjøpssiden.

Kvartalspresentasjoner har stort sett bare snakket i generelle vendinger. Great Launch. Very happy. Osv. Lite konkrete tall.

Målet er topp 10 survival spill. Det målet er oppnådd. Kanskje de vurderer å komme med et nytt mål for spillet. Topp 5 kanskje?

Jada det er selve ‘fenomenet’ Jeg kommenterer. Ikke minusveien spesielt.

1 Like

Ved å sette seg et nytt mål for spillet i kvartalspresentasjonen så sikrer de omtale av rapporten i spillmedia i hele verden. Setter de et nytt mål om topp 5 survival spill på markedet så gjør de noe lurt. Det skaper oppmerksomhet rundt Funcom og det forteller spillerne av CE at de er interessert i å videreutvikle spillet og ta tak i alt som er galt og fikse det. Det vil bli godt mottatt av spillerbasen. Derfor tror jeg dette er mest realistisk.

Dette igjen, kan gi @Evilfreud sin teori om ny analyse av Funcom etter rapporten, vann på mølla kan du si :wink:

1 Like