Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

ok, da bør de nok som du sier komme med en mer detaljert guiding enten før eller på Q2 presentasjonen!

Morti du verkar vara ute eller? Syns en del iaf på det som du skriver :grin:

1 Like

Sette et mål som de allerede har nådd?

Hehe, enig i at Morti høres veldig ute ut :wink:

Jeg synes @anon91440261 høres veldig ute ut fordi han 8. mai (eller var det 9.) skrev at han hadde solgt seg ut.

Spørsmålene og infoen han kommer med her er omtrent så nøytral som du kan være. Greia er vel at infoen som blir lagt fram her stort sett kun blir vinklet positivt. Når noe blir lagt fram nøytralt, så virker det negativt. :stuck_out_tongue:

14 Likes

Ja det er to leire ingen tvil om det, uten å putte verken den ene eller den andre i noen leir.
Slik vil det alltid være noen kjøper noen selger osv.

Nei jeg sier ikke det. At Funcom skal komme med noen detaljert guiding på noe som helst mener jeg er helt urealistisk å vente på. Men de gir “en slags” guiding når de setter et nytt mål. Men tar alle forbehold om at dette ikke nødvendigvis kommer til å inntreffe. Har du lest en rapport før? Ta og les gjennom et par før den som kommer nå. Et godt råd. Så ser du hva slags ansvarsfraskrivelser som finnes der hehe. "Risk factors"m.m.

Nei det er jo vanskelig å spå fremtiden for slike spill. Da interesser endrer seg og plutselig så kommer det et nytt spill på markedet som endrer hele bildet totalt. Men de setter nok sikkert et nytt mål for spillet. Og da kan man se på listene hvor mange spill topp 5 har solgt. De hadde en liste i en Funcom rapport for et år siden, men tror det er snakk om sikkert rundt 2-3 millioner salg da.

2 Likes

Alt avhengig av hva man forventet seg. Hvis man forventet bedre salg og bedre trend enn det vi har i dag, så tror jeg det gjelder en minoritet. De fleste har fått forventningene overinnfridd med god margin. Derfor det ikke er så rart enkelte stusser i møte med noen som mener at CE burde solgt best i hele verden på alle plattformer.

1 Like

Hva forventet du og hva tror du vi har solgt?

Åttende og niende mai var omtrent som jeg hadde forventet, mens jeg synes det tok seg veldig opp fra torsdagen av. Spesielt spillertall og antall twitch seere/streamere er veldig mye bedre enn forventet.
Folk flest liker spillet veldig godt, og de aller fleste problemene er kortvarige og glemt om noen uker.

Det er ganske hallelujastemning her spør du meg :wink: Jeg prøver å være nøytral, men har jo solgt og sagt det rett ut. Det er både positive og negative ting i spillet og med hele lanseringen. Jeg har aldri selv hatt noe i mot at folk stiller kritiske spørsmål på en fin måte. Det er det jeg liker med diskusjon.

Hvis det skal være slik at de som er positive lager seg klikker og sitter og diskuterer med seg selv slik at de slipper å høre på de negative varslene som er der så tror jeg det går værst ut over dem og ikke meg som liker å diskutere med folk som har motsatt mening som meg.

Nå er uansett det viktigste at spillet ser ut til å selge bra. Og jeg sier jo det. Det jeg kom med ordrebok og små ordre var jo bare en kuriositet :slight_smile:

21 Likes

Halleluja!! Må vel være lov å være fornøyd når det går så fantastisk bra for Funcom om dagen som det nå gjør? CE selger som hakka møkk jo! :slight_smile:

6 Likes

Hehe, liker at det kjøres litt S/L-raid as we speak. På tide å vurdere inngang igjen @anon91440261 :wink:

1 Like

Hehe! Ja det gleder Funcom hjertet mitt at ting har gått så bra som det har. Nå er Funcom uansett sikret å få lansert mange flere spill fremover :slight_smile: Det er bra for hele gamingindustrien i Norge. Som vi burde satset mye mer på over nasjonalbudsjettet! De får jo peanøtter i forhold til film!

5 Likes

Skulle ønske vi hadde kjørt en poll noen uker før, om hva folk forventet av listeplasseringer og spillertall.

Har en følelse av at få ville ha stemt på “kun 1. plass er godt nok”.

1 Like

Tror realiteten er egentlig at mange har kjøpt og vet ikke i det hele tatt hva de forventer. De ser at tallene synker litt og da skal de ut.

1 Like

Jeg er litt konspiratorisk og tror det er flere aktører som sammen delvis styrer kursen dit de vil ha den. Spesielt NOM-kontiene som ingen vet hvem som står bak har lett for å manipulere kursen, og slippe unna med det. For alt vi vet kan aksjonærer som ligger med fullt navn på listen, også ligge med skjult eierskap under en NOM-konto. Det er ingenting fundamentalt som skulle tilsi at kursen ikke beveger seg oppover. Hvis det fundamentale hadde vært utslagsgivende, burde kursen bevegd seg nordover snart.

Jeg tror også disse aktørene kommer til å utsette aksjen for salgspress så snart Conan faller litt på listene. Dette er jo noe som alle vet kommer til å skje, men likevel er det en fare for at dette utnyttes til å skremme aksjonærene så snart det skjer.

Derfor bør Funcom melde at CE relansering har vært en stor suksess, som det jo er.

2 Likes

Jeg må innrømme det. Det er meg. Hver gang jeg kjøper går kursen opp og hver gang jeg selger går kursen ned. Men det er jo ikke noe mer enn det. Hahaha! Beklager…

Neida jeg tuller bare. Det er nok klikker der ute. Litt for gode kompiser hvis du skjønner :wink: Slik som de som fikk delta i den emisjonen vet du. Den du ikke likte. De har nok “snakket” sammen både før og etter. Og andre med dem.

Men det er vel ikke ulovlig å snakke sammen. Om to brødre eier aksjer i Statoil og han ene sier nå selger jeg til den andre så har jo ingen gjort noe ulovlig om begge selger. Det samme gjelder sikkert om fire kompiser gjør det samme for eksempel. Hva om en fagforeningsleder anbefaler alle å selge aksjene de har i selskapet de jobber for. Er ikke ulovlig det heller.

2 Likes

Den emisjonen var nok til at de ble gransket, så jeg er tilsynelatende ikke alene.

Når det gjelder skjult eierskap, anbefales denne hvor de blant annet har intervjuet representanter fra BDO, DnB, Finans Norge, Finansdepartementet, Finanstilsynet, International Law and Policy Institute, Oslo Børs, Revisorforeningen, Skatt Nord, Skatt Øst, Skattedirektoratet, Statistisk sentral-byrå, og Økokrim https://www.regjeringen.no/contentassets/9c894ecc98134914a3144acaef118669/25_taxjusticen_vedlegg.pdf

Og nei @anon91440261 jeg tenker ikke på de som snakker sammen, det er selvfølgelig noe helt annet. Og de som deltok i emisjonen skjønner jeg godt, vi ville vel alle ha gjort det samme. Problemet med den var at Funcom la opp til den :slight_smile:

4 Likes

Hva er det som har sunket? CE har gått fra 10-5-3 plass på PC. PS4 har gått fra 12 til 2 plass.
X-Box har gått fra 21 til 7 plass, spillertallene har gått fra 28k på releasedagen til nesten 50k på søndag, Mandagen ga oss fantastiske 43k+ Alt dette har skjedd på 6 dager.

2 Likes

Hva mener du med ble gransket?

Oslo Børs satte i gang en liten etterforskning for å finne ut om likebehandlingsprinsippet ble fulgt. Funcom benyttet seg av konkurskortet og slapp unna.

Edit:
Her finner du det:
https://www.oslobors.no/obnewsletter/download/cd6731d42eb98900f200a785f5135f75/file/file/Børssirkulærer,%20vedtak%20og%20uttalelser%202016.pdf

Det sagt, så er det et nytt Funcom vi ser i dag. Den episoden der med emisjonen er derfor lagt i glemmeboka.

2 Likes