Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Liker din og også andres fremstilling av statusen til Funcom, jeg har selv sittet med mine aksjer snart ett år nå, har god tru på fremtiden her, ett spørsmål…når vi ser den positive fremgangen kan Funcom være en oppkjøpskandidat eller hva menes om det?

1 Like

Spørsmålet forblir om du finner slik informasjon fra de av debattantene det mest av alt siktes til her, nemlig de som skifter mening etter hvilken posisjon de har?
De som vektlegger ethvert negativt punkt som tenkes finnes kan når de ønsker kursen ned (fordi de vil ha billigere inngang) og som skifter til utelukkende å vektlegge positive faktorer når de er inne igjen.

Forsåvidt ikke noe problem å skifte mening om et case, parametere endres tross alt, og det er vel per definisjon få som selger uten å mene at kursen er på topp - eller nær topp.
Etterhvert blir man jo kjent med hvem dette gjelder og vektlegger deres argumentasjon deretter.

Tross alt er det de andre forumbrukerne de forsøker å påvirke - og som de av og til lykkes med. Dvs de påvirker andre på forumet til å ta en dårligere beslutning enn disse ellers kunne ha tatt.
Det er faktisk slik at regelverket i Norge er temmelig uregulert hva gjelder hva du kan si om en aksje (selskap). Andre land har tildels kraftige begrensninger på hva som kan sies. Og mye av hva jeg prøver å poengtere her er helt i gråsonen i andre land, men uansett uetisk.

Siden CE launch har vi hatt en nesten absurd debatt gående på betydningen av negative reviews. Etter mitt syn fullstendig frikoplet fra adskillig viktigere parametre så som indikerte salgstall og en stødig strøm av overveiende positive anmeldelser fra tunge nettsider.
Til og med salgstall ifbm høye plasseringer på salgslister dras i tvil.
(Helt greit at usikkerheten faktisk er stor, men det blir så tydelig hvor man vil hen når man kjører på med worst case hele tiden)

Jeg savner en debatt rundt Serverkapasiteten. Ikke at det manglet servere, men hvorfor?Hvorfor kom dette som en overraskelse på FC også denne gang?
Er det slik at i EA så kan det forventes at folk setter opp sine egne og at dette er noe kunder ved full release regner med er inkludert?
Hva med PS4 i denne sammenheng? Her må folk betale abonnement for å spille online. Har man for regnet seg her kanskje? Kan det tenkes at PS4 kundene i det store og hele regner med at finnes offentlige servere og at kun de spesielt interesserte tar skrittet å sette opp privat server?
(har ikke lyktes i å kjøpe lokal kopi av CE her jeg oppholder meg, så egentlig skulle jeg kunne svare på en del av dette selv)

Nei, jeg ønsker ikke noe ekkokammer som bekrefter mine egne disposisjoner. Rapportering og diskusjoner rundt problemer er i aller høyeste grad velkomne, det er kun proporsjonene jeg stiller spørsmål ved.

12 Likes

Du er dyktig skribent og du klarte å forklare det på en mye bedre måte enn det jeg gjorde. Jeg tok dessverre karen det gjaldt og resulterte at innlegget mitt ble sensurert :joy:
Men du klarte å skrive det meget forklarende og mange nikker nok at de er enig med deg.
Fortsatt en god dag @cheng

Ser CE ligger fortsatt som #1 på ps4! Liksom at det ikke er noe for enkelte her inne. Spesielt ikke for de som har solgt seg ut. Nei det må hamres og hamres på nytt og på nytt hvor mye bedre CE kunne vært. Det er jo en utrolig prestasjon å ligge foran GOW som ble released i april iår på ps4. Det er det eneste som betyr for meg. Det er det som selger at vi er høyt oppe på listene. Ikke at kamp teknikk er 100%.

4 Likes

Hva var problemet med min kommentar? Da kan jeg sende tilbake at det er slike holdninger som dine som er problemet.

Enkelte vil ikke høre meniger som ikke stemmer med sin egen. Var mange av de i februar i fjor.

2 Likes

Slenger ut denne posten her siden det er her det har vært mest diskusjon selv om den ikke er 100% relevant for CE.

Ser det har vært MYE diskusjon og litt krangling rundt CE og om man skal selge eller sitte. Personlig digger jeg det. At folk krangler litt. Det viser bare hvor vanskelig det er og at det definitivt ikke finnes noe lett eller riktig svar. Og i en hverden som blir fullere og fullere av butthurts som blir krenka er det gøy at man faktisk kan ha relativt siviliserte diskusjoner. ( jeg post a et innlegg om at Norske flagg på 17 mai er det som gjelder og ble ca kalt nazist). så da er det gøy å se litt god gammel diskusjon med temperatur i her inne.

Så over til litt betraktninger jeg har gjort det siste året. ( må advare dere om at dette er en LANG post).

En ting som slo meg 9 mai når Funcom duppet og panikken rådde og ikke minst mange solgte. Var en kommentar en svenske jeg kjenner med LANG fartstid i spillbransjen kom. “They got too mutch skin in the game”. For meg var dette en vekker fordi jeg også egentlig hadde for mye penger i Funcom. Mitt personlige resultat var at jeg solgte meg ned fra 85k til 75k og tok litt gevinst. Jeg har troen på prosjektet funcom driver med og om jeg blir uvell av litt svingninger så sitter jeg for tungt lastet.

Så over til en annen morsom sak en større aktør med betydelige traderskills som overgår meg sa.

“Alle case jeg eier som dette har jeg noen år. i min verden er dette risk off nå. Da er det mye smartere å kjøpe på 20 og bli med til 120 enn å kjøpe på 12 og selge på 25”

Så slår det meg litt, veldig mange på forumet her hadde snitt på 10-12. og solgte ut litt over 20. Men finnes det større aktører som kjøper på 20+?

Svaret overrasket meg egentlig.

Nr 20 på listen er et pensjonsfond. Som i hovedsak har kjøpt seg inn ETTEr launch. Vet de noe jeg ikke vet eller ser de at caset er derisket?
så dukket det opp en full bok. Og der dukket det opp et par ting av interesse

KLP AKSJENORGE INDEKS 308,532 ( riktignok et indexfond).
VERDIPAPIRFONDET STOREBRAND |205,641|
NORDEA BANK AB (PUBL) EGENHANDELSKONTO 178,911

Jeg fant også ut at jeg var aksjonær nr 67 sortert etter størrelse!.

Men så til poenget. Hvorfor dukker disse fondene og bankene opp nå? Kan denne traderen jeg prater med faktisk ha et ganske godt poeng? Det finner vi fort ut ved neste liste. Men foreløpig ser det jo ut til å stemme.

Så til det viktigste poenget, gevinst er gevinst. Og det finnes mange grunner til gevinst. Selv tok jeg litt gevinst for å dekke skatt, for å senke risiko og for å frigjøre litt penger til ASet jeg starter. Og nå føler jeg det var helt riktig. For andre er det mer riktig å sitte fullastet mens for andre igjen var det rette å selge. Jeg håper bare diskusjonen fortsetter for nivået her på en skikkelig dårlig dag, er fortsatt milevis over HO på en skikkelig god dag. og det sier det meste.

Glemte å nevne at diskusjonen som er nå, er identisk med den som kom rett etter at CE gikk i EA. Selge sitte krangle osv :wink:

peace out!

34 Likes

Jeg giver dig fuldstændig ret. Jeg sidder long i næsten alle mine investeringer og har pt Ca 60K I funcom. Jeg læser mig frem til, på dette forum og andre, at det fundamentale er bragt i orden. Jeg har set at ledelsen er udskiftet til en professionel Ift. Tidligere og ser at der er en pengestrøm nu og på sigt. Jeg har en tro på CE og har ligeledes en tro på at MYZ leverer - og her især at den nye ledelse leverere. Jeg kan da godt sidde at blive “tosset” når jeg mærker en lyst i forumet der har tendens til at forsøge at tale funcom enten op eller ned med dårlige argumenter. Pt. er man nede på 5# på steam og en 1# på ps4 - så lad os diskutere hvad er der kommet ind siden den 8. Maj. Over 1 mill. Blev meldt ud + frem til nu? Jeg glæder mig til en udmelding fra Funcom

2 Likes

Ups #6 på steam. Pt estimere jeg i snit med 50K solgte pr dag total siden 8.maj

1 Like

4 Likes

Det er blitt nevnt før :wink:

Ingen svar fra funcom på det dog ;(

Hva er nevnt før? At de står oppført som deltaker på E3?

Hva har dere spurt Funcom om da?

Det er skrevet om det tidligere at Funcom skal på E3 og vi har spurt funcom om de kan bekrefte at de skal på E3 og om det er MyZ som skal vises frem.

Åja akkurat :+1: :yum:

Det er det jeg også egentlig lurer på… Hvorfor ble denne serverkapasiteten et så stort problem for Funcom? De fikk jo erfare den enorme pågangen fra EA-release som resulterte i at de tilogmed var nødt til å bytte serverleverandør, så hvorfor ikke forberede seg på det “eventuelle” salgstrøkket som nå har oppstått? Jeg klarer ikke helt å seg for meg hvorfor de ikke skulle tatt i betraktning på forhånd at denne pågangen som faktisk kunne oppstå. Nå er jo det selvsagt ikke implementert noen mekanismer som kaster ut folk som har stått AFK i f.eks. 48 timer, men som er på vei, men likevel forstår jeg ikke tankegangen deres angående dette. Ja, de koster mer å få opp servere for Funcom sin side. Ja, det er mulig at G-Portal ikke var forberedt på en slik pågang. Men for svarte, det må da ha slått noen den tanken om at dette spillet, et survival spill som er mer en nok konkurransedyktig mot allerede lanserte spill, at dette ville ha noenlunde lik salgsbane som de andre? Dette forblir nok et mysterium for de fleste av oss og flesteparten kan glede seg over at det var nettopp dette som var hovedproblemet de første dagene/ukene. Nå er det å rette nesen mot videre utvikling av spillet og det virker som at Funcom har kontroll. De hører på folkemassen og reagerer pronte. Jeg er sjeleglad for hvordan Funcom hører på spillemassen og prioriterer dette, som faktisk EA-utvikling går ut på. Til tross for en 25 år lang humpete veg hit, og mest sannsynlig noen humper her og der fremover, satser vi helst på gode, selvom det vil komme noen onde dager, at dette blir en historisk utvikling av et norsk spillindustri. Jeg leser diskusjonene titt og ofte og synes det er veldig gøy at folk ytrer sine meninger, både positivt og negativt. Dette skaper en debatt som en her sett, og for eksempel meg, får det til å tenke over hva det faktisk er jeg investerer i. Fortsett slik!

Til lykke med dagen! :norway::smiley:

7 Likes

«Dette spillet representerer i dag ikke noe annet enn en mirakuløs snuoperasjon i spillindustrien. Jeg har aldri sett et spill gå fra helt uspillbart til det beste i sin sjanger. Og tvil ikke, dette spillet er helt klart det beste i sin sjanger», skriver vedkommende.

4 Likes
4 Likes

De hadde nok ikke regnet med den store pågangen, det sier seg selv.

Tror også at Funcoms strategi er å holde igjen litt. Hvis de hadde pøst på med servere ville de ha fått problem med en stor serverleie kostnad i lang tid, da det ikke er spesielt populært å kutte ned på servere når folk har etablert seg der, selv om antall spillere på serveren er lavt. Tror de prøver å holde igjen nok til at pain for spillerne er stor nok til at mange velger å leie egen server. Men det er viktig at de følger med på balansen nøye, så det ikke fører til for mye refunds.

3 Likes

Det finns även en karta vilket rum de har om man kollar lite på den. De är onsite i ett konferansrum har jag för mig, så bli nog “låsta dörrar” som vid pax?

1 Like

Tro om man ser noe til Bearded Ladies/Funcom på Nordic Game i neste uke? BL var der i fjor v/David Skarin, da viste de fram MYZ. Man skulle tro de tok turen i år også, Bearded Ladies er tross alt Malmøbasert, og messen foregår i Malmø.

https://conf.nordicgame.com/
image

2 Likes